
Belarusian Association of Journalists
w w w . b a j . b y

# 3 (18) May – June 2010

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



2

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  3  ( 1 8 )  M a y  –  J u n e  2 0 1 0

The contents of this publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ) PL Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus  
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98 E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

“There is a reference rule in the Media Law providing for regulation of elec-
tronic media activity in accordance with the governmental provision on 
the media. A corresponding draft will be submitted to the government in a 
short while. It will introduce the largest possible degree of regulation of 
on-line media.” 

Aleh Pralaskouski, Minister of Information of Belarus 
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-8416.html

“The Presidential decree on regulation of Internet activity causes anxiety, 
since it creates legal grounds for disabling the Web-resources, regarded as 
extremist by the official authorities. We’ve already witnessed the practice 
of acknowledging some periodicals to be extremist” (see: 
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-6546.html, http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-6555.html). 
I mean the “ARCHE” magazine and the “Svaboda” newspaper here… In this 
connection, there appears an eventual possibility for the Web-pages of 

“Viasna”, “Charter’97”, “BHK”, and other on-line resources to be acknowl-
edged extremist by the authorities and disabled.”  

Valantsin Stefanovich, “Viasna” HR Center (non-registered)

http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-8416.html
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-6546.html
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-6555.html


3

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  3  ( 1 8 )  M a y  –  J u n e  2 0 1 0

Contents

1. Statistics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                        4

2. �Development of Situation  
in Belarusian Media Field  
(May – June 2010) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                  6



4

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  3  ( 1 8 )  M a y  –  J u n e  2 0 1 0

1. Statistics

1308 printed periodical editions, including 675 newspapers, 605 magazines, 36 
newsletters, 9 catalogues, and 1 almanac, as well as 9 news agencies were registered 
in the Republic of Belarus as of July 1, 2010. 

399 periodical editions are owned by the stated. The list of state-owned periodi-
cals includes 212 newspapers that embrace the whole country and form a peculiar 
‘ideological vertical’ of power. They appear at the national, regional, district, and city 
level. Apart from that, they include a range of departmental newspapers. 

In accordance with governmental regulation #855 of June 3, 2010 “On approving 
the list of printed periodical mass media outlets to be subsidized from the national 
budget in 2010” 24 state-owned printed periodicals have been granted subsidies in 
the amount of more than USD 5.5 million (both editorials and publishing houses) on 
the out-of-competition basis. 

The list of subsidized newspapers includes “Sovietskaya Byelorussia”, founded by 
the Belarusian President’s Office, “Respublika”, founded by the Council of Ministers, 
i.e. Belarusian government, and “Zviazda”, founded by both chambers of National 
Assembly, i.e. the Belarusian legislative body and the government of Belarus - 
http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-8591.html.  

107 new periodical editions have been officially registered in Belarus since the be-
ginning of 2010. However, the founders of at least 8 newspapers received repeated 
refusals from the Ministry for different far-fetched and arguable reasons, e.g. in case 
the potential Editors-in-chief lacked 5-year-long working experience at the mana-
gerial positions in the media, in spite of the fact that the current Belarusian Law “On 
Mass Media” does not provide for the refusal in official registration of media outlets 
on these grounds. 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://baj.by/m-p-viewpub-tid-1-pid-8591.html


5

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  3  ( 1 8 )  M a y  –  J u n e  2 0 1 0

236 TV and radio broadcasting programs, including 158 radio broadcasters and 
78 TV broadcasters were officially registered in Belarus as of July 1, 2010. 2 new ra-
dio programs and 4 new TV programs have been registered in the country since the 
year start.

164 TV and radio broadcasting media that make the majority of such media in the 
country are owned by the state. All non-state TV and radio programs are rigidly con-
trolled by the national, regional, and local governmental authorities. 



6

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  3  ( 1 8 )  M a y  –  J u n e  2 0 1 0

2. Development of Situation  
in Belarusian Media Field  

(May – June 2010)

The events, connected with persecution of journalists and civil activists for ex-
pressing their opinions as well as the close perspective of Presidential Decree #60 
on Regulation of Internet coming into force were in the focus of attention in May – 
June 2010. 

The police conducted a series of searches in private apartments and offices of civil 
activists and journalists in Minsk, Homiel, Brest, Hrodna, Mahiliou, Babruysk, Barysau, 
Vaukavysk, and Salihorsk on May 18, 2010.  The searches were conducted in relation 
to ‘Tell the Truth’ campaign. Three people, including Siargey Vazniak, a member of 
BAJ Board and the editor of “Tovarishch” newspaper, were detained for three days on 
far-fetched charges as suspects within a criminal case.

The state authorities carried on persecution of independent journalists Sviatlana 
Kalinkina, Maryna Koktysh (“Narodnaya Vola”, http://www.nv-online.info), Natallia 
Radzina (“Charter’97 Web-site” www.charter97.org), and Iryna Khalip in relation to 
a defamation suit, filed by a KGB general Ivan Korzh (see more: E-newsletter “Mass 
Media in Belarus” #2 (17)). Also, it came out that all professional equipment seized 
from the journalists was regarded as material evidence within the defamation suit. 
The legal investigator requested the experts to look into the journalists’ personal e-
mail correspondence. However, the specialists failed to get the passwords of their 
e-mail boxes.

The Ministry of Information of Belarus issued several official warnings to independ-
ent media outlets at the turn of May and at the beginning of June 2010. (It should be 
noted that the Ministry may appeal to court with a request to close down a media 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et

http://www.nv-online.info
www.charter97.org


7

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  3  ( 1 8 )  M a y  –  J u n e  2 0 1 0

outlet on issuing two official warnings, related to any violation of media legislation, 
including the minor ones, within a year’s course.) The majority of official warnings, 
mentioned above, were issued within two days – on May 31st and June 1st. The 
warnings were passed to “Narodnaya Volya” (the third official warning within the re-
cent year), “Salidarnasc” (the newspaper works in the on-line mode and publishes its 
printed issues once in half a year in order to keep its media registration certificate), 
and “Novy Chas” weekly.

The official authorities continued persecution of registered and non-registered 
independent press distributors. The city of Vitsiebsk appeared to be in the center of 
attention in this respect within the recent months. The police officers were repeatedly 
detaining the “Vitsiebskiy Kuryer” newspaper distributors there and the local courts 
were imposing penalties on them. It should be mentioned that the newspaper is offi-
cially registered in Russia. The editorial had to take this step as soon as the Belarusian 
registration certificate of “Vitebskiy Kuryer M” had been invalidated. 

The Belarusian state authorities refuse to renew the official registration of 
“Vitebskiy Kuryer”. Moreover, they’ve refused thrice to register a new newspaper 
“Nash Dom” for a variety of highly arguable reasons. 

The founders of “Khimik” newspaper (Navapolatsk, Vitsiebsk region) have encoun-
tered three refusals to resume their official registration status as well. (Presently, the 
newspaper exists as an on-line edition only.) 

The Presidential ordinance No. 60 “On the measures to improve the use of the na-
tional segment of Internet” came into effect on July 1, 2010. 

Among other, the ordinance provides for:  

- registration of on-line resources that deal with rendering different services;

- �identification of Internet-users in Web-cafes as well as registration and storage 
of data about the visited Web-pages by them (reportedly, the requirement will 
apply to the Wi-Fi Internet connection as well);

- �disabling / limitation of access to the “banned” information on the Web upon the 
users’ requests as well as upon the requests, received from the “authorized state 
structures” (see more: E-newsletter “Mass Media in Belarus” #2 (17)).

Nearly 2/3 of all Web-resources in the Belarusian national Web-segment were of-
ficially registered as of June 1, 2010. In particular, the registration authority approved 
16,000 applications, rejected 7,000 applications and continued consideration of 2,000 
more applications then. A number of Web-resources, including www.charter97.org, 
www.kurier.vitebsk.by, http://vialejka.org, encountered certain difficulties in their ac-
tivity as soon as the Presidential ordinance came into force.

The state authorities adopted several by-laws to facilitate application of 
Presidential ordinance No.60 in practice.

The largest anxiety is caused by a common regulation of Operational and 
Analytical Center at the President of Belarus and the Ministry of Communications 

www.charter97.org
http://www.kurier.vitebsk.by
http://vialejka.org


8

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  3  ( 1 8 )  M a y  –  J u n e  2 0 1 0

No.4/11 of June 29, 2010 “On Approving the Provisions on the Procedure of 
Restricting the Access of Customers of Internet services to the Legally Banned 
Information”.

Accordingly, the State Inspection on Telecommunications will form lists of banned 
Web-resources, basing upon the proposals of state bodies. The http:// addresses of 
banned Web-sites in the national Web-segment will be published openly and their 
owners will be able to go to law in order to appeal against the inclusion into the list. 
The list of banned Web-sites from other domain zones will be kept in secret. 

The access to the Web-sites, officially included into the ‘black-lists’ will be banned 
at state institutions and organizations that prevail in the present-day administrative-
command system in Belarus, at the educational and cultural establishements (institu-
tions of higher learning, secondary schools, libraries etc.). Apparently, the access to 
these Web-sites will be disabled by Wi-Fi and at the Internet-cafes.

The system of restricting access to the ‘banned’ Web-sites will be launched since 
September 1, 2010. 


	1. Statistics
	2. Development of Situation 
in Belarusian Media Field 
(May – June 2010)


