MASS

WMIEDIA

in Belarus

E-NEWSLETTER

#4 (9) July-August 2008

BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS
www.baj.by



The “Hour
of Silence”

on-line protest action,
initiated by BAJ
against hasty adoption
of a highly restrictive media law

(June 25, 2008)



MASS MEDIA IN BELARUS. E-NEWSLETTER # 4 (9) July - August 2008

“Not content with controlling traditional media, with this legislation, Belarus
is now seeking to restrict online publications”

Robert Mahoney,
CPJ Deputy Director

| deplore the adoption by Belarus parliament of a new Media Law that will

further restrict the freedom of the press in Belarus. This is a missed

opportunity for the Belarusian authorities to improve the media conditions
in Belarus and thus take a step towards democratisation”

Benita Ferrero-Waldner,
European Commissioner for External Relations
and European Neighbourhood Policy

The contents of this publication are copyrighted.
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,
when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ) PL Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98 E-mail: baj@bai.bv Web: www.bai.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman



MASS MEDIA IN BELARUS. E-NEWSLETTER # 4 (9) July - August 2008

Contents
1. STATISTICS . . ... .. e e e e e e e e 5
2. DEVELOPMENT OF SITUATION
IN THE BELARUSIAN MEDIA FIELD (JULY - AUGUST 2008) . ........ 5
3. THE MAIN PROBLEM:
A NEW MEDIA LAW GOT ADOPTED INBELARUS . . ............. 8



MASS MEDIA IN BELARUS. E-NEWSLETTER # 4 (9) July - August 2008

1. STATISTICS

1286 printed periodical editions (683 newspapers, 559 magazines, 39 newsletters,
and 5 catalogues) as well as 9 news agencies had official registration certificates
in the Republic of Belarus on September 1, 2008. All in all, the Belarus’ Ministry of
Information has cancelled 1252 media registration certificates since 1996.

The number of registered state-owned printed periodical editions totals 397 pub-
lications, including 219 newspapers. The ,
number of non-state printed periodical edi-
tions amounts to 889 publications, including
464 newspapers.

According to the BAJ statistics, the number
of social and political non-state printed peri-
odical editions in Belarus does not exceed 30
publications. Nearly a half of them have been
excluded from the state-owned monopolist
systems of press distribution by subscription
and through the news-stalls.

The majority of printed periodical editions
are published in Russian (561) and in Russian
and other languages (347). Only 70 periodi-
cals are published in the Belarusian language.
300 more publications appear in Belarusian
and other languages. Thus, the Belarusian
language is noted as a language of publish-
ing in 370 registration certificates. At the
same time, Russian is declared as a language of publishing by 908 media outlets. 16
more periodicals appear in other languages.

The linguistic situation is much worse on TV and radio. It should be noted that TV
and radio broadcasters in Belarus are fully controlled by the national and regional au-
thorities. Only 5% of registered TV and radio programs are presented in Belarusian.

65TV and 156 radio broadcasting media outlets had the officially registered status
in Belarus on July 1, 2008. The situation in the broadcasting media market hasn't
changed significantly for a long period of time.

photo.bymedia.net

2. DEVELOPMENT OF SITUATION
INTHE BELARUSIAN MEDIA FIELD
(JULY - AUGUST 2008)

Mainstream events in July - August 2008 were as follows: the beginning of
election to the Chamber of Representatives of Belarus, the official approval of
a new law “On Mass Media” (see more “The Main Problem”) and interrogations
of journalists in relation to a blast during official celebrations in Minsk at night
on July 4, 2008.



MASS MEDIA IN BELARUS. E-NEWSLETTER # 4 (9) July - August 2008

Moreover, there have to be emphasized refusals of courts to consider the claims,
submitted by the “Narodnaya Vola” newspaper editorial and its journalist Maryna
Koktysh against a refusal of state authorities to provide accreditation to the inde-
pendent media worker at the Chamber of Representatives.

2.1. Election to the Chamber of Representatives
T —— The election to the Chamber of Representatives of the
S B  National Assembly of Belarus was appointed by Presidential
e B ordinance No.344 on June 24, 2008. During the period
. under consideration, there were formed election com-
mittees and nominated the parliamentarian candidates.
Independent observers have already named the election as
“mute”. Thus, it was noted in the 1st progressive report for
the period from August 12th till August 30th, prepared by
the BDIHR OSCE Parliamentary election observers in Belarus
that there “had been found hardly any outer signs of the
election in progress”. This information is proved true by the
BAJ monitoring on the coverage of the election by media,
carried out by the Belarusian Association of Journalists.
According to its results, the state media draw the public
attention neither to the election process, nor to any of its
subjects, apart from the Central Election Committee.
According to a Central Election Committee’s regulation of
July 31, 2008, there was created the Supervisory Council on
SENESSN Controlling the Order of Electioneering in the Media dur-
ing the electlon to the Chamber of Representatives. The body consists of 7 people,
including the Chief Deputy Minister of Information Lilia Ananich, the state media
representatives as well as representatives of the pro-Presidential Belarusian Union
of Journalists.
Surprisingly, the independent press and the BAJ representatives were not included
in the Supervisory Council.

@
=
o]
bl
o
5
=
2
(<)
o
5

2.2. Interrogations of Journalists in Connection
with a Blast in Minsk on July 4, 2008

A home-made explosive device burst during a concert, dedicated to the Republic
Day, in the city center of Minsk on July 4, 2008. More than 50 people were wound—
ed. Lots of people have been interro- T~
gated on the case, including journal-
ists. A 7-hour-long police search was
held in the apartment, owned by a BAJ
member Nina Shydlouskaya (A. Kazulin's
press secretary in 2006) on July 8, 2008.
Reportedly, the KGB officers seized the
journalist’s private computer equip-
ment, photos, old stickers etc. The

X3]
=
.S
il
5]
£
=3
=
e
9]
=
a


http://baj.by/index.php?module=p&tid=15&filter=category:sub:45&cv=45

MASS MEDIA IN BELARUS. E-NEWSLETTER # 4 (9) July - August 2008

journalist’s husband was interrogated in the KGB Department for Minsk and Minsk
region.

A KGB search was held in the apartment, where Mikhail Sharamiet, the husband of a
BAJ Board member Alena Sharamiet is registered. On the same day, M. Sharamiet was
called to the KGB as if for interrogation as a witness on the blast case. However, he got
arrested as soon as he came to the KGB office. M. Sharamiet was released from jail on
July 18th. However, he was warned that he was treated as a suspect on the case.

A search was held in the apartment, owned by Zhanna Papova, the Head of
“Vitebskiy Kuryer M” Publishing House that publishes the “Vitebskiy Kuryer M” in-
dependent weekly, on July 23, 2008. The KGB officers seized Zh. Papova’s floppy
discs, CDs and flash cards. After the search,
Zhanna Papova was delivered to the region-
al Police Department on Struggle against
the Organized Crime in order “to provide
the state of her evidence”.

Stanislau Sudnik, the Editor-in-chief of

“Nasha Slova” weekly, published by the
Belarusian Language Association was sum-
moned “for a talk” to a local KGB office in
Lida (Hrodna region) on July 30, 2008. He
was inquired on the blast case, mentioned
above. During the interrogation, the KGB
workers took the Editor’s fingerprints.
: Siarhej Malinouski, the Editor-in-chief of
“Antenna” entertaining newspaper was interrogated as a witness within the criminal
case on the explosion in Minsk on August 19, 2008. The legal investigators took the
journalist’s fingerprints and saliva samples.

But for that, under the pretext of legal investigation on the blast case, journalists
from Cherykau and Klimavichy (Mahilou region) Siamion Panizoutsau and Siarhei
Arzhantsau as well as journalists from the “Volny Horad” non-state small-circulation
newspaper (Krychau, Mahilou region) Siarhei Niarouny, Mikalay Herdziy and the
newspaper founder Uladzimir Kudrautsau were interrogated in the local KGB of-
fices.

2.3. Refusal of Cognizance of Claims against Rejections to Issue Journalist

Accreditations

On July 17,2008, Minsk City Court rejected an appeal, submitted by Maryna Koktysh,
the “Narodnaya Vola” daily’s Deputy Editor-in-chief against a court decision, taken by
Minsk-located Maskouski City District Court. The judicial authority had refused to
consider the journalist’s claim against the Chamber of Representatives of Belarus, as
in the judges’ opinion, Maryna Koktysh “had no right to appeal to court”in this case.
It should be explained that Maryna Koktysh was trying to claim against the refusal
of the lower chamber of Belarus’ Parliament to accredit her as a media representative
at the legislative body. In its turn, the Chamber of Representatives referred to a ban,
issued by the President’s Security Service. Accordingly, M. Koktysh was forbidden to

7



MASS MEDIA IN BELARUS. E-NEWSLETTER # 4 (9) July - August 2008

enter the Governmental Premises, where the Chamber of Representatives holds its
sessions.

On July 24, 2008, Minsk City Court dismissed an appeal, submitted by the
“Narodnaya Vola” independent weekly. The newspaper editorial had been trying to
convince the court to oblige the President’s Security Service to explain the reasons
for the ban to the newspaper’s journalist Maryna Koktysh to enter the Chamber of
Representatives premises. The Security Service had ignored the editorial’s written
inquiry. Then, Minsk-located Maskouski City District Court and Minsk City Court re-
fused to consider the newspaper’s appeal as in the judges’ opinion, the editorial “had
no right to appeal to court” in this case.

At the same time, it should be emphasized that the right to judicial protection is
guaranteed by the Constitution of Belarus.

3.THE MAIN PROBLEM:
A NEW MEDIA LAW GOT ADOPTED IN BELARUS

Alaksandr Lukashenka signed a new law “On Mass Media” on July 17, 2008. The legal
act will come into force on February 7, 2009.

The draft law was approved by the Council of Republic on June 28, 2008. It had
been backed by the Chamber of Representatives after two readings on June 17 and
June 24, 2008 respectively.

The Belarusian Association of Journalists was repeatedly addressing to the MPs with
a request to direct the document to international experts for holding its independ-
ent legal examination. (Starting since 2002, the Belarusian authorities had promised
to forward the draft law to the Parliamentary Assembly of the Council of Europe.
However, they failed to keep their word.)

The draft law was hastily finalized at private
sessions. Nevertheless, the BAJ lawyers man-
aged to hold its legal examination and fos-
tered the deletion of some repressive norms
in it. However, the minor changes didn't in-
fluence the essence of the law in general,
as it retained its regressive and restrictive
core.

Among other, the new law will regulate the
activity of on-line media outlets by govern-
mental regulations and restrict the percent-
age of foreign investments to media from abroad. All media outlets will have to get
re-registered as soon as the law comes into force. Generally, the legal act will simplify
the procedure of closing down periodical editions and decrease the level of legal
security of journalists and media outlets.

Numerous international organizations were repeatedly addressing to the Belarusian
state authorities in June and July 2008 with an appeal to abstain from adopting the
law in the present form. The organizations’ experts proposed their assistance, aimed

8



MASS MEDIA IN BELARUS. E-NEWSLETTER # 4 (9) July - August 2008

at the improvement of the draft law. The list of protestors included the following
organizations and officials:

Miklos Haraszti, the OSCE Representative on Freedom of the Media, Andrea Rigoni,
special rapporteur on Belarus in the Council of Europe Parliamentary Assembly
(PACE), the International Federation of Journalists, Article19,“The Reporters without
Borders’, the Human Rights House Foundation (Norway), the Norwegian Helsinki
Committee, the Norwegian Union of Journalists, the Norwegian PEN, the Danish
Union of Journalists, “The Committee to Protect Journalists” (USA), and other authori-
tative institutions and personalities.

As soon as the new media law was adopted, “Reporters without Borders” noted in
their statements as follows: “We are extremely worried about the evolution of the
press freedom situation in Belarus. This law is an additional step in the eradication
of the independent media. It also enables the authorities to step up their control of
the Internet. By signing this bill, President Lukashenko has legalised censorship in a
country where the media are already under close surveillance.”



	1. Statistics
	2. �Development of Situation in the Belarusian Media Field (July – August 2008)
	3. �THE MAIN PROBLEM: A NEW MEDIA LAW GOT ADOPTED IN BELARUS

