
Belarusian Association of Journalists
w w w . b a j . b y

# 4 (19) July–October 2010

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



2

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  4  ( 1 9 )  J u l y – O c t o b e r  2 0 1 0

The contents of this publication are copyrighted.  
It is obligatory to refer to the Belarussian Association of Journalists,  

when using the E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS materials.

Publisher: Belarusian Association of Journalists (BAJ) PL Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus  
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Fax: +375 17 203-63-66., 226-70-98 E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman

“The presidential election was far from a top subject for the state-owned elec-
tronic and printed media, judging by the fact that the election related topics re-
ceived twice or thrice less coverage than the weather.” 

Bulletin #1, Belarusian Association of Journalists - Monitoring: Coverage of 
the 2010 Presidential Election in the Belarusian Media, November 1, 2010 

(http://baj.by/index.php?module=p&tid=6) 

“There is  no  need to  ring the bells and  catch journalists by  the throat to  make 
them write more about the elections.”  

Aleh Pralaskouski, Minister of Information of Belarus 
http://www.belta.by/ru/all_news/society/ 

V-belorusskix-SMI-dostatochno-informatsii-o-vyborax--- 
Proleskovskij_i_530442.html

On September 17, 2010, the Chamber of Representatives set the date of 
Presidential election in Belarus. It was decided that the ballot day would take place 
on December 19, 2010. (According to the Belarus’ Electoral Law, the polling could be 
held as late as in February 2011.) The deputies to the Chamber of Representatives 
of the National Assembly of Belarus were summoned to a special session to fix the 
Presidential election date. The MPs explained the necessity to transfer the ballot day 
to the earlier term with the intention to end up the election campaign before the 
New Year holidays. However, should the second round of Presidential election be re-
quired, it will have to be arranged no later than on January 2, 2011. (In other words, 
the election process will be carried on during the Roman Catholic Christmas holidays 
and the New Year Eve in this case.)

 Regular updates on violations of journalist and media rights during the election 
campaign can be found in a special Web-section - “The Press and Elections” - on 
the BAJ Web-site (http://baj.by). Moreover, the Belarusian Association of Journalists 
is implementing a content analysis of Coverage of the 2010 Presidential Election 
in the Belarusian Media. Its outcome is presented in the “Monitoring” section on 
www.baj.by. 

http://baj.by/index.php?module=p&tid=6
http://www.belta.by/ru/all_news/society/V-belorusskix-SMI-dostatochno-informatsii-o-vyborax---Proleskovskij_i_530442.html
http://www.belta.by/ru/all_news/society/V-belorusskix-SMI-dostatochno-informatsii-o-vyborax---Proleskovskij_i_530442.html
http://www.belta.by/ru/all_news/society/V-belorusskix-SMI-dostatochno-informatsii-o-vyborax---Proleskovskij_i_530442.html
http://baj.by
http://www.baj.by


3

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  4  ( 1 9 )  J u l y – O c t o b e r  2 0 1 0

Contents

1. Statistics / Analytics  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                           4

2. Development of Situation in the Belarus’ 
Media Field  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                        6

3. Events / Rating Lists  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                            9



4

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  4  ( 1 9 )  J u l y – O c t o b e r  2 0 1 0

1. Statistics / Analytics

As of October 1, 2010, 1320 printed media outlets were officially registered in the 
Republic of Belarus. The list included 397 state-owned and 923 non-state media: 653 
newspapers (209 state-owned and 444 non-state periodicals), 623 magazines (175 state-
owned and 448 non-state editions), a number of newsletters, catalogues, and almanacs.

The Belarusian official authorities traditionally highlight the quantitative prevalence 
of non-state periodicals over the state-owned press. However, according to the calcu-
lations of BAJ, the overwhelming majority of non-state media deal with entertaining, 
advertising etc. Socio-political issues are covered in less than 30 independent periodi-
cals. 13 of them have been ousted from the state-owned press distribution systems. 
(It happened on the eve of the previous Presidential elections in 2005.) Consequently, 
the editorials have had scarcely any possibilities to disseminate their periodicals by 
subscription and through the news-stalls since then. It has to be emphasized that inde-
pendent periodical editions can’t be found in quite a few Belarusian regions nowadays.

135 new printed periodical editions, including 48 newspapers and 81 magazines 
have been registered in Belarus since the beginning of 2010. Most of them are non-
state periodicals. However, 27 printed periodical editions, including 24 non-state 
media were closed down within the same period of time.

Moreover, 9 news agencies, including 7 non-state enterprises, have been regis-
tered in Belarus since the year start.

The state-owned media enjoy economic and legal preferences and receive direct 
support from the state budget. Thus, on June 3, 2010, the Council of Ministers of 
Belarus adopted a list of printed media to be subsidized from the state budget in 
the year 2010. Surprisingly, the list was completed without announcing a competi-
tion. (According to the State Budget Law 2010, the general sum of state subsidies to 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



5

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  4  ( 1 9 )  J u l y – O c t o b e r  2 0 1 0

the national printed media totals 16.7 billion Belarusian rubles, i.e. USD 6 million). 
The subsidies will be granted to 13 magazines and 11 newspapers, including the 
“Sovietskaya Belorussiya” daily with the largest circulation in the country, published 
by the Belarus Presidential Administration as well as the “leading” state-owned news-
papers “Zviazda”, “Znamya Yunosti”, “Narodnaya Gazieta”, and “Respublika”. 

The situation appears to be even less corresponding to democratic standards with 
the electronic media (TV and radio broadcasters) in Belarus. There are 164 state-owned 
TV and radio programs out of 234 registered electronic media in the country. (Nine 
new TV and radio programs, including 8 non-state electronic media have been regis-
tered since the year start at that.) However, the statistics do not change the situation 
in general, since all 70 non-state electronic media are fully controlled by the local and 
national state authorities, owing to the existing mandatory licensing of broadcasting.

Actually, none of independent electronic media can be found in Belarus nowadays. 
The independent European Radio for Belarus, Radio Racyja, and “Belsat” satellite TV 
channel, broadcasting from the territory of Poland to Belarus, are making attempts 
to fill in the gap. Their programs are prepared predominantly by Belarusians for the 
Belarusian audience. However, it is only the European Radio for Belarus that has 
managed to get legalized in Belarus. (The broadcaster has an office with 12 accred-
ited correspondents in the country. However, the credentials have to be prolonged 
shortly, since they get expired in November 2010.

The journalists, cooperating with Radio Racyja and especially with “Belsat” TV 
channel are persistently pressurized by the state. (They are summoned to the Public 
Prosecutor’s office and the KGB. Also, they get officially warned, detained etc.)

The Internet remains to be the most liberalized sector of information space in 
Belarus. The number of Internet users exceeds 4 million people in Belarus nowadays. 
(The number of regular Internet users is considerably smaller. However, it is gradu-
ally increasing with time.)

The Belarusian official authorities have reacted to the reinforced importance of 
Internet for the Belarusian people by making attempts to take control over the Web. 
Consequently, Presidential Decree No. 60 of February 1, 2010 “On the Measures to 
Improve the Use of the National Segment of the Internet Network” came into effect 
on July 1, 2010. 12 by-laws were adopted in the pursuance of the decree. Accordingly, 
all Web-resources, providing their services in Belarus, were obliged to get transferred 
to Belarusian servers and get officially registered in the country. Also, there was intro-
duced obligatory identification of Wi-Fi users and cybercafé visitors. Moreover, the 
modems of individual Internet users were to get identified. The authorities were to 
complete “black lists” of Web-sites, banned for visiting from the state institutions as well 
as educational and cultural establishments. (It was envisaged that other Internet users 
could apply for disabling access to the Web-pages from their computers.) The list of 
banned Web-resources outside the “.by” Web-zone is kept in secret from users at that.

Undoubtedly, the above-mentioned attempts to “regulate” the Web as well as put 
more pressure on the media are connected with the coming Presidential elections 
to be held on December 19, 2010.



6

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  4  ( 1 9 )  J u l y – O c t o b e r  2 0 1 0

2. Development of Situation  
in the Belarus’ Media Field 

The most significant facts of pressure on the media and journalists within the pe-
riod under consideration were as follows:

- official warnings to independent periodical editions from the Ministry of 
Information of Belarus;

- the tragic death of a journalist and civil activist Aleh Biabienin and threats to his 
colleagues, who doubted the official version of his death (suicide);

- the suspended publishing of “Bobruyskiy Kuryer” newspaper (Babruysk, Mahilou 
region) in consequence of its economic discrimination;

- persecution of “Vitebskiy Kuryer” and “Nash Dom” distributors in Vitsiebsk.

The Ministry of Information issued politically motivated letters of caution to the 
leading democratic newspapers “Nasha Niva”, “Narodnaya Vola”, and “Novy Chas” in 
July – September 2010.

The official warning to “Nasha Niva” was preceded by publishing the newspaper 
issue, dedicated to the highly critical “God Father” documentary about A. Lukashenka, 
filmed and broadcast by NTV (Russia). The film was extremely negatively perceived 
by Belarusian governmental authorities. The newspaper issue was printed. However, 
according to the “Nasha Niva” editorial, the newspaper copies didn’t appear in the 
majority of “Sayuzdruk” news-stalls for some “unknown” reasons. As soon as the 
newspaper attracted the readers’ attention to the scandalous situation, the Ministry 
of Information of Belarus issued a letter of caution to the newspaper editorial, dat-
ed July 22, 2010. The publisher was blamed for disseminating false information. 
Another letter of caution was issued to “Nasha Niva” on July 26, 2010. It was similarly 

p
ho

to
.b
ym

ed
ia
.n
et



7

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  4  ( 1 9 )  J u l y – O c t o b e r  2 0 1 0

connected with the above-mentioned documentary coverage. Thus, all in all, the 
newspaper publisher received three letters of caution within a year’s course by the 
start of Presidential election campaign 2010. It is worth mentioning, that the Ministry 
of Information can lodge a claim against the newspaper editorial with a demand to 
close down a newspaper on issuing two letters of caution for any reason. 

At the same time, the unscheduled tax inspection was started at the “Nasha Niva” 
newspaper editorial. The attempts to appeal against the letters of caution to the 
Supreme Economic Court were fruitless. It should be emphasized that the Supreme 
Economic Court has been dismissing absolutely all claims against the Ministry of 
Information, lodged by independent media outlets for several years already. 

“Narodnaya Vola” received the fourth letter of caution from the Ministry of 
Information within the year’s course on September 13, 2010. It was reasoned by 
“Narodnaya Vola” publications about detentions of State Controlling Committee rep-
resentatives by the KGB officers as well as about a new corruption scandal, connected 
with them. It was pretty evident that the state authorities attempted to suppress the 
facts of corruption and conflicts between the defence and law enforcement agen-
cies in the country. (Similarly, the official authorities felt like hushing up the tension 
in mutual relations with the Russian political leadership in the case with “Nasha Niva” 
weekly.)

The “Novy Chas” newspaper editorial received two letters of caution within a short 
period of time. The first letter came from the Ministry of Information on June 10, 2010 
and the second letter came from the Ministry of Trade on June 11, 2010. The Ministry 
of Information presented formal complaints to the editorial. The Ministry of Trade 
accused the media outlet of advertizing the “Belsat” TV channel, carrying broad-
casts from the territory of Poland. The Belarusian official authorities treat “Belsat” in 
the extremely negative way. Despite submitting numerous appeals, the TV channel 
hasn’t received a permission to open its office and get its correspondents accredited 
in Belarus. The “Belsat” journalists are regularly persecuted in the country. Thus, e.g. a 
journalist from Homiel Tatsiana Bublikava received a letter of caution from the Public 
Prosecutor’s office for cooperation with the TV channel. 

The “Bobruyskiy Kuryer” independent newspaper was forced to suspend publish-
ing for economic reasons in August 2010. The suspension was preceded by numer-
ous facts of pressure on the part of local Executive Committee and Tax Inspectorate. 

The state authorities continued to exert unremitting pressure on the “Vitebskiy 
Kuryer” and “Nash Dom” newspapers’ editorials and private distributors. These 
two newspapers were registered in Russia and got printed in the Russian town of 
Smolensk, as soon as the “Vitebskiy Kuryer M” newspaper was closed down by the 
local authorities for far-fetched reasons (the periodical had been published legally in 
the city of Vitsiebsk for a long period of time before that) and as soon as the Ministry 
of Information refused to register new independent periodical editions in the area. 

The Belarusian police often detain the print-runs of the above-mentioned newspa-
pers, printed in the neighboring country. Their distributors are penalized. In particu-
lar, Aleh Barshcheuski was fined 700,000 Belarusian rubles (approximately USD 230) 



8

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  4  ( 1 9 )  J u l y – O c t o b e r  2 0 1 0

on June 7, 2010 and Krystsina Shatsikava was fined the same amount on June 27, 
2010. The judges disregarded a treaty between Belarus and Russia on cooperation in 
the printing field. According to this document, the national governments assumed a 
commitment to abstain from impeding the distribution of printed periodicals, reg-
istered in both states. 

Apart from detaining and fining the journalists and press distributors, the local 
authorities applied the Tax Inspectorate as another tool of pressure on the disliked 
periodicals. Thus, the unscheduled tax inspection was started in the organizations, 
connected with distribution of “Vitebskiy Kuryer” and “Nash Dom” newspapers. 

The Belarusian society was upset and shocked at the news about the tragic death 
of Aleh Biabienin, an independent journalist, a civil activist, and a co-founder of 
Charter’97 Web-site (www.charter97.org). He was found hanged in his summer house 
on September 3, 2010. The Belarusian official authorities stated hastily that the me-
dia worker had committed a suicide. The immediate conclusions appeared despite 
a range of contradictory facts and circumstances, revealed and highlighted by A. 
Biabienin’s colleagues and friends. Sviatlana Kalinkina (“Narodnaya Vola”), Natallia 
Radzina (“Charter’97”), as well as a journalist and a playwright Mikalay Khalezin 
received a number of threats to their lives after such publications. Numerous inter-
national organizations, HR watchdogs and journalist associations appealed to the 
Belarusian government with a demand to conduct a thorough and unbiased legal 
investigation. Among other, the European Federation of Journalists noted that the 
previous high-profile cases on the crimes in relation to Belarusian journalists re-
mained unsolved. In particular, the EFJ recollected the case of Dzmitry Zavadzki, who 
disappeared without a trace on July 7, 2000 and the case of Vieranika Charkasava, 
cruelly assassinated in her private apartment on October 20, 2004. 

http://www.charter97.org


9

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  4  ( 1 9 )  J u l y – O c t o b e r  2 0 1 0

3. Events / Rating Lists 

10 years passed after the kidnapping of TV cameraman Dzmitry Zavadski 
on July 7, 2010. A group of people was found guilty of committing the crime in 
2002. Consequently, the “Almaz” riot police detachment officers Valery Ihnatovich 
and Maksim Malik were sentenced to life imprisonment with the regard for this and 
other crimes. A former cadet of Police Academy at the Ministry of Interior Alaksey Huz 
was condemned to 25 years of jail. Another imprisoned person Siarhey Savushkin 
has already been released from prison. None of the convicts admitted their guilt. D. 
Zavadski’s body hasn’t been found so far. Although the court officially acknowledged 
that D. Zavadski wasn’t alive in 2003, nobody has been charged of committing the 
murder yet. 

“Narodnaya Vola”, a leading independent newspaper celebrated its 15th anni-
versary on July 11, 2010. The Ministry of Information issued the fourth letter of cau-
tion within a year’s course as a peculiar ‘present’ to the periodical edition (see above: 
Development of Situation in the Belarus’ Media Field). Presently, the circulation 
of “Narodnaya Vola” totals approximately 20,000 copies. The newspaper’s Web-site 
has been functioning since the year of 2006. 

Dunja Mijatovic, the OSCE Representative on Media Freedom referred to the 
situation in Belarus in her first report to the OSCE Permanent Council in Vienna 
at the beginning of July 2010. D. Mijatovic expressed her concern with interroga-
tions and confiscations of PCs from the Belarusian journalists Sviatlana Kalinkina, 
Maryna Koktysh, Natallia Radzina, and Iryna Khalip, treated as witnesses within a 
defamation case, filed by a former KGB general (see more “Mass Media in Belarus” ## 
2 (17), 3 (18) http://baj.by/index.php?module=p&tid=6). Also, the OSCE Representative 
on Media Freedom expressed her regret at the adoption of Web-regulating legal acts 
without due consultations with the Belarusian civil community.

http://nv-online.info/
http://baj.by/index.php?module=p&tid=6


10

M ASS    M E D IA   IN   B ELARUS      .  E - NE  W SLETTER        	 #  4  ( 1 9 )  J u l y – O c t o b e r  2 0 1 0

The 5th annual conference under the title of “Business Internet” was held near 
Minsk on October 14-17, 2010. The forum co-organizer Yury Zisser, Director General 
of Reliable Software Company (TUT.BY Web-portal) noted in his speech that the previous 
year had been “the year of growth and the year of the unprecedented state interfer-
ence into Bynet.”

The Belarusian Association of Journalists celebrated its 15th anniversary 
on September 16, 2010. BAJ was founded by 38 journalists in the year of 1995. 
Presently, the number of BAJ members exceeds 1,000 people. BAJ has been an as-
sociate member of International Federation of Journalists (IFJ) since 1997. 

The efficiency of cooperation between BAJ and IFJ / EFJ is confirmed by the 
statements  of these international organizations, dedicated to the 15th anniversary 
of BAJ:

“Since its launch the BAJ has become not only the most important defender of 
the values of journalism in Belarus but also one of the best known and most highly 
regarded campaigning journalists’ organizations in Europe…”

The World Association of Newspapers (WAN) awarded BAJ with the Golden Pen 
of Freedom prize in 2003. 

The European Parliament presented A. Sakharov Prize “For Freedom of Thought” 
to BAJ in 2004. 

http://baj.by/download/doc/Belarus-Statement-sept-2010.pdf

	1. Statistics / Analytics
	2. Development of Situation 
in the Belarus’ Media Field 
	3. Events / Rating Lists 


