
1 

 

BELARUS MEDIA SUMMARY 

27 December 2010 – 15 January 2011 

Journalists who had been detained and sentenced to administrative arrests of 
10-15 days after the events of 19 December in Minsk were released during that 
period. 

At the same time, criminal charges were brought against prisoners of the KGB 
Investigatory Isolation Ward, six of whom are members of the Belarusian 
Association of Journalists. Only two of them, Sergey Vozniak and Aliaksandr 
Fiaduta, were able to meet their lawyers. There has been no information about 
the others since 29-30 December 2010. All of them were detained in Minsk 19 
and 20 December, and after 10 days criminal charges were brought against 
them for mass disturbances. The period of their detention were thus prolonged 
for two months. The criminal case was initiated by the Investigatory 
Department of Preliminary Investigation of the Minsk City Department of 
Interior Affairs according to Article 293 of the Criminal Code (mass 
disturbances). Paragraph 1 of this article provides for criminal liability for 
organizing of mass disturbances and punishment of 5 to 15 years of 
imprisonment. Paragraph 2 provides for punishment of 3 to 8 years of 
imprisonment for participation in mass disturbances. 

Searches and interrogations of journalists within the framework of the same 
criminal case go on. They continue despite a broad international response. A 
large number of international organizations and institutions expressed their 
support to Belarusian journalists and protested against the clampdown on the 
media in Belarus, including International Federation of Journalists, 
International Press Institute, Exiled Journalists Network, Reporters without 
Borders, and others. The European Parliament President and the Chairs of the 
Foreign Affairs Committee, Human Rights Committee, EP Delegation to 
Belarus, and EP Delegation to the EURONEST Parliamentary Assembly also 
issued a joint official statement on Belarus. 

At the same time, a campaign of discredit of the opposition goes on in state 
media. 9 January 2011 the First Channel of the State Belarusian TV 
broadcasted a documentary “Square – with Metal against Glass” by Agency of 
Television News. The film was dedicated to the events of 19 December in the 
Independence Square in Minsk. The authors of the documentary tried to 
persuade that an attack on a presidential candidate Uladzimir Niakliayeu had 
been organized by his “competitors” from the opposition and that people had 
been attacking the House of Government had nothing to do with law 
enforcements, etc. 14 December 2011 Sovetskaya Belorussiya, a newspaper of 
the Presidential Administration, started a series of “unmasking” articles about 
the opposition called “Behind the scenes of one conspiracy.” The articles were 
also re-published by other national state-owned newspapers, Zviazda, 
Narodnaya Gazeta, Respublika. According to human rights defenders, the 
articles violate principles of presumption of innocence. 

 



2 

 

27 December about 50 people participated in a picket organized by a Russian 
Novaya Gazeta in front of the Belarusian embassy in Moscow. Journalists of Novaya 
Gazeta were wearing prison overalls and were holding portraits of their Belarusian 
colleagues, who had been detained in Minsk 19-20 December. 

28 December 12 computers, flash drives and CDs were confiscated by KGB officers 
after a search conducted at the premises of the Belarusian PEN and editorial board 
of Nasha Niva independent weekly that share an office in Minsk. Besides, a computer 
was confiscated from a flat of the Nasha Niva editor Andrei Skurko. According to a 
search warrant, the searches were related to two criminal cases: on mass 
disturbances and on affront to state symbols. 

29 December criminal charges were brought against the detainees of the KGB 
Investigatory Isolation Ward, including six members of the Belarusian Association of 
Journalists, Natallia Radzina, Iryna Khalip, Sergey Vozniak, Aliaksandr Fiaduta, 
Dzmitry Bandarenka and Pavel Seviarynets. 

29 December the International Press Institute (IPI) in Vienna, its affiliated South and 
East Europe Media Organisation (SEEMO), and the New York-based Committee to 
Protect Journalists (CPJ) called on Minsk to stop trying to intimidate independent 
reporters. "We are alarmed at the arrests and jail sentences handed down to 
journalists," SEEMO Secretary General Oliver Vujovic said in a statement. Vujovic 
expressed special concern about Natalya Radina, editor of the website Charter 97, 
and Irina Khalip, correspondent for the Moscow-based newspaper Novaya Gazeta, 
whom he said remained behind bars at a Minsk detention facility. “For us, it is 
important that in Belarus journalists be able to work independently, professionally and 
freely, like in other countries.” 

29 December the Belarusian Association of Journalists received a reply from the 
Ministry of Justice about its appeal of 24 December. BAJ sent official letters to the 
Minister of Justice, the Minister of Interior Affairs and the Prosecutor General of 
Belarus. The journalistic association drew the officials’ attention to violations of 
journalists’ rights during the events of 19 December on Minsk and asked to call to 
account those who are responsible for the violations. The reply BAJ received from 
the Ministry of Justice contains a request to provide information on whether the 
journalists mentioned in the appeal are members of the organization. “This is another 
worrying letter from the Ministry of Justice that might mean some consequences for 
our organization,” Andrei Bastunets, a Vice Chairperson of BAJ, commented. 

30 December Aleh Praliaskouski, the Minister of Information, made a statement 
about the Ministry having complaints about the way several non-state media had 
covered the presidential election campaign. The Minister blamed independent media 
of “invalid data, and sometimes insult and slander” while covering the election 
campaign and said they must share responsibility for “mass disturbances” of 19 
December. According to Mr. Praliaskouski, the Ministry “will thoroughly analyze 
activity of such media outlets and will give an appropriate legal evaluation to it.” 

30 December law enforcement officers conducted a search of a flat rented by 
Katsiaryna Tkachenka, a reporter of Belsat TV Channel. 



3 

 

3 January Reporters without Borders condemns the “systematic raids, which seem 
to be aimed at seizing all documents and files relating to the media’s coverage of the 
19 December presidential election and the protests that followed the announcement 
that Lukashenko had been reelected.” The press freedom organization is alarmed by 
the intensity of the repression since the election and calls on the governments of the 
European Union, the Russian government and international institutions to respond 
firmly in order to prevent an even harsher crackdown on the media by Lukashenka. 

31 December law enforcement officers conducted searches in flats of Julia 
Darashkevich, a photo reporter of Nasha Niva newspapers, and Tatsiana Haurylchyk, 
a video reporter of the website of the newspaper. The officers told Julia Darashkevich 
she might have photo and video materials that are evidence in the criminal case on 
the mass disturbances. Two her laptops, flash drives, dictaphones, external hard 
drives, CDs were confiscated. Tatsiana Haurylchyk’s video camera, computer and 
memory sticks were also confiscated. She was also suggested to come to the KGB 
for “a conversation.” Ms. Haurylchyk came to KGB accompanied by her lawyer and 
insisted on the legal advisor’s presence during the talk. The KGB investigator 
objected to that first, but the journalist refused to talk without the lawyer. In the 
evening of the same day the journalist received an anonymous threatening phone 
call. 

3 January Exiled Journalist's Network called on all supporters of Belarus media to 
ask for a proper investigation of the violations of press freedom during and after the 
presidential elections and to appeal to Aliaksandr Mikhnevich, the Belarusian 
Ambassador in the UK. “Belarus needs a free press if it is to become a free society,” 
the statement goes. 

4 January law enforcement officers conducted a search of a flat of Ales Barazenka, 
a cameraman of Belsat TV Channel. The search started at 6 a.m. and lasted for two 
hours. A laptop of the journalist’s girlfriend was confiscated; he was taken to the KGB 
for an interrogation in relation to the criminal case on mass disturbances. The lawyer 
was not allowed to be present during the interrogation. 

5 January the OSCE Representative on Freedom of the Media, Dunja Mijatovic, 
called today for an end to the attacks on independent media in Belarus and urged 
authorities to immediately release imprisoned journalists. “I am deeply concerned by 
the unprecedented wave of violence, intimidation, arrests and prosecution of 
journalists that started in the wake of the 19 December 2010 presidential election,” 
said Mijatovic in a letter to Belarusian Foreign Minister Sergey Martynov. 

6 January KGB officers interrogated Viktoria Kolchyna, who is making a 
documentary for Belsat TV Channel about Belarusian journalists, who had died as a 
result of their professional activities. The interrogation dealt with Dzmitry Bandarenka, 
a member of BAJ and a proxy of Andrei Sannikau, one of the oppositional 
presidential candidates, who is detained at the KGB Investigatory Isolation Ward. 

6 January it became public that the Prosecutor’s Office of Minsk Region did not 
manage to figure out the motives that led to the alleged suicide of Charter'97 Co-
founder and Editor Aleh Biabienin. The Prosecutor’s Office refused to initiate a 
criminal case on the fact. 



4 

 

8 January a Hrodna-based journalist Andrzej Poczobut, was detained in front of his 
house and taken for “a conversation” to a local KGB office. There he received an 
official warning about “inadmissibility of illegal actions.” Mr. Poczobut had been 
detained at the Independence Square in Minsk 19 December, but was released on 
the next day from court. 

10 January the editorial office of Borisovskie Novosti independent regional 
newspaper was searched. The warrant that had been signed at the Minsk Region 
KGB Department entitled the police officers to conducting searches at the newspaper 
editorial and at the private apartment of Anatol Bukas, the Editor-in-Chief. The police 
seized all office equipment from the newspaper’s editorial office that included 12 PCs 
with monitors and even mice, three fax machines, a scanner, 3 photo cameras, flash-
sticks, DVDs as well as Mr. Bukas’ personal laptop. An electric kettle was the only 
electrical appliance remaining after the search at the editorial office. 

11 January UN Secretary General Ban Ki-Moon expressed concern for political 
prisoners being held in Belarus in the aftermath of December’s presidential elections. 
He called on release of journalists, opposition candidates and their supporters and 
the full observance of human rights and due process. 

11 January Yauhen Vaskovich, a journalist of Bobruyskiy Kurier independent 
newspaper was “invited for a conversation” over the phone to Mahiliou Regional KGB 
Deprtment. Three KGB officers he met there were interested about the events of 19 
December in Minsk. As a result the young journalist was warned about participation 
in unsanctioned actions being illegal. Yauhen Vaskovich had previously served an 
administrative term of 12 days for participating in the rally. 

11 January law enforcement officers conducted a search of a flat of Larysa 
Shchyrakova, a reporter of Belsat TV Channel from Homiel. Two computers with 
monitors, a laptop, about one hundred DVDs, several memory sticks, a player and 
two dictaphones were confiscated. 

11 January the Committee to Protect Journalists condemned the ongoing official 
crackdown against the independent media in Belarus. “The Belarusian security 
service, known as the KGB, continues to relentlessly raid newsrooms, confiscate 
reporting equipment from publications and journalists' homes, imprison independent 
and pro-opposition journalists, and harass their families,” the statement said. 

12 January another search was conducted in a flat of Iryna Khalip, a journalist who is 
detained at the KGB Investigatory Isolation Ward, and in a flat of her parents. 
Khalip’s mother was banned from informing anybody about what had been 
confiscated during those searches. 

12 January the Belarusian «Autoradio» FM radio station received an order from the 
Ministry of Communications of Belarus, introducing bans for the use of radio 
frequencies and radio transmitting devices. The document was based on a decision, 
signed by the National Committee on TV and Radio Broadcasting, led by the Minister 
of Information Aleh Pralaskouski. The decision cancelled the right of ‘Autoradio’ to 
ground-based broadcasting in connection with “non-compliance with the art concept 
and dissemination of calls to extremist activities.” The ruling didn’t contain any 
concrete information about the mentioned calls and discrepancies with the art 



5 

 

concept though. The «Autoradio» broadcasting was terminated at 12.40 am Minsk 
time on January 12, 2011. It is worth mentioning that «Autoradio» broadcast 
campaigning materials of alternative presidential candidates Andrei Sannikau and 
Uladzimir Niaklayeu during the recent Presidential election campaign. 

12 January the EP President and the Chairs of the Foreign Affairs Committee, 
Human Rights Committee, EP Delegation to Belarus, and EP Delegation to the 
EURONEST Parliamentary Assembly issued a joint statement on the situation in 
Belarus. The statement contains several requests, including enacting a travel-ban for 
the Belarusian officials involved in the violent crackdown of 19 December 2010, 
amplifying financial support to Belarusian civil society and independent media. 

12 January Andrei Alaksandrau, Deputy Chairman of the Belarusian Association of 
Journalists, delivered a speech at the European Parliament in Brussels. “It is 
impossible to talk about fair elections in Belarus in the absence of freedom of speech 
and freedom of the press in the country,” he noted. Andrei Aliaksandrau reminded 
that "the main media problems hadn’t been solved even during the so-called 
‘liberalization period’ preceding the Presidential election.” He stressed that 
independent media still faced administrative and economic pressure in Belarus. Also, 
he noted that a range of popular informational Web-sites had been disabled on 
December 19, 2010. “Apparently, the situation with independent media will 
deteriorate further on,” Andrei Aliaksandrau underscored. The Deputy Chairman of 
BAJ stressed that the European Union should have a single voice and the united 
position on the events in Belarus. He called upon the EU authorities to take all efforts 
possible in order to help to release all political prisoners in the country. 

12 January Andrei Bastunets, a Vice Chairperson of BAJ, was interrogated at the 
KGB Office in Minsk as a witness on a criminal case about the events of 19-20 
December. The interrogation lasted for 3 hours. Andrei Bastunets signed non-
disclosure statement. 

12 January in Hrodna KGB officers conducted searches in flats of Andrzej Paczobut, 
a journalist of Polish Gazeta Wyborcza, and Aliaksei Salei, a photo reporter of Glos 
znad Niemna newspaper. Andrzej Paczobut was detained, taken to Minsk, where he 
spent a night at a police station, and then brought to court. M. Labko, the judge of 
Kastrychnitski City District Court of Minsk sentenced the journalist and a BAJ 
member to an administrative fine of 1,750,000 Belarusian rubles (around USD 600) 
“for breaking the procedure of arranging or holding mass events.” 

12 January the Editor of Novy Chas independent newspaper Aliaksei Karol was 
interrogated by the police, because his mobile phone had been detected by a mobile 
operator near the Independence Square in Minsk in the evening of 19 December. An 
interrogator told the editor the police interrogate everybody whose mobile phones 
had been located there. Aliaksei Karol informed the officer he had been at the 
Square as a journalist and had performed his professional duties. After the 
conversation the officer suggested to take a picture of the journalists, but he refused. 

13 January Zhanna Litvina, the Chairperson of BAJ, and Maryna Koktysh, Deputy 
Editor of Narodnaya Volia newspaper, were interrogated at the KGB Office in Minsk 
as witnesses on a criminal case about the events of 19-20 December. Both of them 
signed non-disclosure statements. 



6 

 

13 January law enforcement officers conducted another search of a flat rented by 
Katsiaryna Tkachenka, a reporter of Belsat TV Channel. The search was conducted 
while the journalist wasn’t at home, the lock of the door had been broken. A modem 
was confiscated. 

13 January law enforcement officers conducted a search of a flat of a sister of Iryna 
Charniauka, a reporter of Belsat TV Channel. A computer and several discs were 
confiscated. The journalist herself was taken for an interrogation to the KGB. Its 
officers were primarily interested in activities of Belsat TV Channel. 

14 January the Council of the Belarusian Association of Journalists expressed its 
resolute protest against mass violations of the rights of journalists and media outlets 
during the last month starting from 19 December 2010. “Persecution for free 
expression of opinions and violent interference with editorial activity of several media 
outlets still continue,” the BAJ Council statement goes. The BAJ Council demands 
immediate release of its members who are kept behind bars. BAJ also demands all 
the information carriers and journalistic equipment confiscated to be returned and the 
persecution for free expression in Belarus to be stopped. 

14 January Sviatlana Kalinkina, the Chief Editor of Narodnaya Volia newspaper, was 
summoned to the KGB office in Minsk for interrogation. She had to sign a non-
disclosure statement. It is worth mentioning that in the evening of 19 December 2010 
she could not participate in the events at the Independence Square as she was a 
guest of a live show at ONT TV Channel.  

14 January the official website of the Ministry of Justice informed that it “revealed 
several media outlets that distort information from lawyers of the arrested 
candidates.” It is for the Ministry of Information to “define the fate of such media 
outlets.” 

15 January KGB officers searched the home of Naviny.by website journalist Viktar 
Fedarovich and the home of his parents, although he had nothing to do with the 19 
December  post-election protest in Minsk and had no affiliation to any opposition 
parties or groups. According to him, the search of his apartment was conducted by 
three KGB officers. They seized a computer, a laptop, a digital voice recorder, USB 
flash devices, notebooks and documents and records containing his journalistic 
material, including that on the criminal case against Sviatlana Baykova, a former 
senior investigator with the Prosecutor General’s Office. 
 
15 January a search was conducted at the office of Silnye Novosti website in 
Homiel. Two computers, USB flash devices, DVDs and other information carriers 
were confiscated. 


