
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info-posting December 23, 2013 – January 12, 2014 

Within the reporting period, a blogger Aliaksandr Haniseuski disappeared in a regional town 
Mikashevichy. 29-year old man left his parents’ house on December 28 and has been missing since 
then. Investigation has been launched. After graduation from the journalism faculty, the blogger 
moved to Moscow to work there. The man visited his parents in the town in Brest region. It is not 
clear yet if the disappearance is related to his professional activities. 

On December 26 employees of the Paliessie State Radiation Ecological Reserve publicized a document 
demanding subscription to state-run press. In a letter to charter97.org, people sent a copy of the 
document providing a plan for subscribing to eight national and regional newspapers, including 
Sovetskaya Belorussia, Gomelskaya Pravda, Respublika etc. The subscription is individual and, according 
to the letter, is compulsory for prolonging the employment contract: “People fear of the perspective to 
turn unemployed, they are indignant, but they subscribe,” says the letter. The plan was sent to all heads 
of departments in the reserve to be fulfilled by employees of the departments. The results of the 
subscription “campaign” were to be reported to the director’s deputy on ideological work. 

On January 1 the Partner-Slonim Co Ltd terminated the lease for Hazeta Slonimskaya newspaper. 
Officially, the fire security services forbid to use the second floor of the building where the editorial 
office was located. The chief editor Viktar Valadaschuk doubts that the decision was made by the 
landlord autonomously. “We know that local authorities several times addressed to the administration 
of the building to make them force us out,” he says. The editorial office has been located there since 
2008. For 16 years, the editorial office changed four landlords. 

On January 8 journalists of the low-circulation newspaper received a copy of the court ruling from the 
Presidium of the Mahilou regional court. We remind that on December 4 the Mahilou regional court 
upheld the appeal of the low-circulation newspaper Volny Horad against the decision of the Krychau 
district court. The judges’ panel overturned the decision of the district court and closed the case because 
it was beyond the district court’s jurisdiction: disputes on defending business reputation between legal 
entities were to be resolved not in court of law, but in economic court (note – since January 2014 the 
system of economic courts and courts of law has been unified, under the reform initiated by 
A.Lukashenko in autumn 2013). The newspaper Volny Horad was sued by Cherykau PMK No280 building 
company. The newspaper wrote that some employees of the company worked without proper 
employment contracts. The company’s management denied the information and accused the newspaper 
of discrediting the company’s managers and undermining its business reputation. 

As became known on January 8, the book by Ales’ Bialiatski “Asvechanyja Belaruschynaj” was banned 
from Belarus by the second expert examination. In early January, a member of the Board of the Human 
Rights Centre "Viasna" Tatsiana Reviaka received a letter signed by the deputy chief of Ashmiany 
customs A. Datchuk, which states that the customs received a conclusion of the expert committee on 
the results of the examination from the General Directorate of ideological work, culture and youth 
affairs of Hrodna Regional Executive Committee. The text of the expert conclusion wasn't submitted to 
T. Reviaka, though she asked about it after being informed about sending the book for examination. 
However, as it is stated in the letter, "according to the results of the two customs examinations and on 



2 

the basis of Chapter 1.3 of the Common list of goods subject to bans or restrictions on the import or 
export by the Member States of the Customs Union within the Eurasian Economic Community" Tatsiana 
Reviaka should arrive to Ashmiany customs within 10 working days "for the purpose of re-export to the 
territory of the Republic of Lithuania " of 40 copies of the book. 
The human rights defender disputes the procedure of appointing the expert examination in court. 
While the issue is handled in court, the decision to re-export the book must be suspended. 
We remind that in early July 2013 40 copies of the book by A. Bialiatski "Enlightened by the Belarusian 
Issue" were seized by the Belarusian customs officers at the border crossing “Kamenny Loh” and sent for 
examination for the content of extremist materials. 

On January 8 in Klimavichy Siarhei Arzhantsau, publisher of the socio-political Klimavitskaya Info-
Panorama, member of BAJ, was denied access to a meeting of a commission of the local executive 
committee which handled several cases of administrative violations. The decision to ban the journalist 
from the open hearing was made by the chair of the administrative commission Natallia Asmalouskaya. 
The decision violates art. 2.14 of the Code on Administrative Procedure stipulating that administrative 
violations are heard publicly. 

On January 9 a ruling of the Plenum of the Supreme Court was published on its website “On ensuring 
publicity in delivering justice and disseminating information on courts’ activities”. The document 
stresses that journalists have a lawful right to attend public court hearings, to gather and disseminate 
information, including taking audio recordings during court proceedings. 
Photo and video in civil proceedings can be taken with the permission of the judge and parties involved; 
in criminal proceedings it must be permitted by the presiding judge and parties involved. Journalists 
have to address to the court for a respective permit. The procedure must be registered in the court’s 
records. 
According to the document, if journalists are expected to attend a hearing, the court should provide 
necessary places for them in the court room. The ruling was signed by Valiantsin Sukala, the Chair of the 
Supreme Court. 

As reported on January 10, journalist Aliaksandr Haniseuski disappeared in his native town 
Mikashevichy. He graduated from the Belarusian State University, then moved to work in Moscow. He 
runs a blog on the website of the radio Echo of Moscow. 
The 29 year-old man disappeared in Mikashevichy (Luninets district, Brest region) on December 28. He 
came back to Belarus to take care of his father who recently endured a stroke. According to his brother, 
Aliaksandr left home without documents and telephone. He promised his friends that he would get back 
to Moscow by the New Year. The police initiated a criminal case and are investigating the 
disappearance. 


