
 

 

E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS 

No.1 (January – March 2007) 
 

 

Territory of independent press in Belarus’ 

 

 

 

Belarusian Association of Journalists  

www.baj.by 

http://www.baj.by


 2 

 
 
 
 
 

“...when in concerns freedom of speech, the authorities demonstrate 
 roughness and consistence. Recent examples include the instruction 

 that the Internet café owners should register the domain names 
 of the web-sites visited by their clients or a classified government instruction 

 regulating the use of economic information. There wouldn’t be such 
 pressure on independent media if the state officials would feel the threat 

 to their efforts to provide the public exclusively with the official 
 information. From my point of view, non-state media still remain 

 the civil society institute that controls executive authorities.” 
Zhanna Litvina, Chairperson, BAJ 

http://gazetaby.com , March 23, 2007 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cover Photo: Territory of independent press in Belarus’. © Yuliya Darashkevich 
 

 
The contents of this publication are copyrighted. It is obligatory to refer to the 
Belarussian Association of Journalists, when using the E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS materials. 
 
Publisher: Belarusan Association of Journalists (BAJ) 

Pl. Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus 
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by 
 

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman 
 
 
 
 
 

http://www.baj.by
mailti:baj@baj.by
http://www.gazetaby.com


 3 

 
 

Table of Content: 
 
 

 
1. Statistics .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    

 
p. 4 

2. Situation Development in Belarusian Media Field (January – March 2007) 
 

p. 6 

3. The Main Problem .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
 

p. 11 

4. Ratings and Events .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 
 

p. 13 

 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 4 

1. Statistics 

 1,209 printed periodical editions (698 newspapers, 477 magazines, 30 

bulletins, 3 catalogues and 1 almanac) and 9 news agencies were officially 

registered in the Republic of Belarus on April 1, 2007. The list includes 388 

state-owned editions (217 newspapers and 157 magazines) and 821 printed 

periodicals (481 newspapers and 320 magazines). However, the 

overwhelming majority of non-state media are either totally entertaining or 

advertising editions or periodicals that appear once or twice a year in order to 

retain their official registration certificates. 

 According to calculations of Belarusian Association of Journalists, only 

around 30 social and political non-state media with the print-run exceeding 

1,000 copies exist in the country. Since the time of the Presidential election-

2001 in Belarus, the number of such periodicals has diminished twice. Some 

areas (e.g., Homiel region) have been cleared of the independent press at all. 

 At the end of the first quarter 2007, the number of officially registered 

printed media in Belarus decreased to a certain extent. (There were 1,224 

printed periodical editions in Belarus on January 1, 2007.) It happened, owing 

to the diminishment of newspapers (from 718 to 698 periodicals). 

 The majority of printed media, registered in Belarus, are published in 

Russian (469 editions). The Belarusian and other languages are used by 284 

editions. 80 printed periodicals are published in Belarusian. The number of 

Belarusian printed media, published in other languages (Polish, Ukrainian, 

English) is very small (9 editions). 

 24 new printed periodical editions were registered and 17 periodicals 

got re-registered during the first quarter of 2007. (The Ministry of Information 

of Belarus deals with the official registration of media as well as with the 

cancellation of corresponding registration certificates in the country.) 37 

registration certificates were cancelled during the first quarter of 2007 (mainly 

for the reason of non-appearance for more than a year’s term). All in all, 424 

printed periodical editions have been re-registered since 1996. At the same 

time, 1,173 media registration certificates have been cancelled since then. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 5 

 The “Sovietskaya Byelorussia” 

newspaper, founded by the 

Presidential Administration, has the 

largest circulation in Belarus.  It 

amounted to around 450,000 copies 

at the beginning of 2007. Circulations 

of other nation-wide state 

newspapers are much smaller – around 30,000 copies. One-time print-run of 

all state-owned local media in the country (136 regional, city, district and inter-

district newspapers) totaled 868.3 thousand copies at the beginning of 2007.  

 Circulations of non-state periodicals are considerably smaller, though, 

in should be admitted that in some areas independent media have larger print-

runs in comparison with the local state-owned editions). 

 Total print-run of all non-state social and political press is less than the 

print-run of “Sovietskaya Byelorussia” only. (It should be also taken into 

consideration that most independent newspapers appear once a week, while 

“Sovietskaya Byelorussia” is published five times a week. It is only 

“Komsomolskaya Pravda in Belarus” that can compete with “Sovietskaya 

Byelorussia”. Its daily circulation totals around 50,000 copies and it appears in 

350,000 copies on Fridays. However, “Komsomolskaya Pravda in Belarus” is 

a trans-border media outlet, founded by the Russian capital and majoring in 

entertaining articles. 

 The imbalance of circulations of state and non-state press is caused by 

the legal and economic discrimination of non-state media in Belarus. At the 

same time, the state-owned media receive constant administrative support 

and various preferences from the state. Moreover, they are funded from the 

state budget and the amount of funding is growing from year to year. Around 

64 million USD have been allocated to meet the objective. More than 47 

million from this sum is aimed at funding the state TV and Radio broadcasting. 

 Situation in the TV and radio broadcasting field differs significantly from 

the situation with the printed media. 210 TV and radio broadcasting 

companies had the official registration on April 1, 2007, including 155 radio 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 6 

broadcasters and 55 TV broadcasters. The majority of officially registered TV 

and radio broadcasting media (157) belong to the state. The number of non-

state broadcasting media outlets totals 53. 

 The quantity and the structure of registered radio and TV media outlets 

have been remaining nearly the same for a long period of time. Only 1 TV 

broadcaster and 1 radio broadcaster have been registered since the beginning 

of 2007. All TV and radio companies in Belarus work on the base of a license, 

issued by the Ministry of Information. Consequently, they are straightforwardly 

controlled by the state authority. 

 The National State TV and Radio Company obtains the leading position 

in the national TV and Radio broadcasting market nowadays. It works as a 

broadcasting organization and a state management institution at a time. The 

National State TV and Radio Company includes the First Channel, the “Lad” 

channel, the “Belarus-TV” satellite channel, the First National Channel of 

Belarusian Radio, the “Culture” radio channel, the “Belarus” radio channel, 

broadcasting abroad, the “Stalitsa” radio channel, the “Radius-FM” radio 

channel and five regional TV and radio companies. 

 99.49% of Belarusian people can receive the First TV Channel. 97.35% 

of Belarusian population can watch two TV programs. 80.58% of Belarusians 

can receive three TV channels and 58.96% of Belarusians can watch four TV 

channels and more. 

 

2. Situation Development in Belarusian Media Field (January – March 

2007) 

 The problem of distribution remained to be the most urgent challenge 

that independent media outlets faced in the first quarter of 2007. The state 

monopolist enterprises “Belposhta” and “Belsayuzdruk” refused to distribute 

more than 30 non-state social and political periodical editions by subscription 

and through a network of news stalls. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 7 

 A dramatic situation with the 

“Vitisebksiy Kuryer M” newspaper 

has been in the center of attention of 

Belarusian independent media 

community since January 2007. Apart 

from severe problems with 

distribution (the newspaper has been 

expelled from the “Belposhta” 

subscription catalogue and it is not sold at the “Belsayuzdruk” news-stalls), the 

periodical edition faced problems, connected with retaining the location of its 

editorial office in Vitsiebsk and ensuring its printing in Belarus.  

 On January 10, 2007, the Economic Court of Vitsiebsk region met a 

claim, submitted by the “Elsan” enterprise that demised premises for the 

“Vitsiebskiy Kuryer M” editorial office. Consequently, the rental agreement was 

declared invalid. (The newspaper editorial had come across similar situations, 

when it had to change its office on the landlords’ requests twice in the year of 

2006.) Just in a week afterwards, on January 17, 2007, the Ministry of 

Information sent a letter, signed by a Deputy Minister L. Ananich to 

“Vitsiebskiy Kuryer M”. The state official urged the newspaper editorial to 

inform her about its new legal address within two months. Otherwise, she 

promised to suspend the newspaper from publishing. 

 The Board of Appeals at the 

Economic Court of Vitsiebsk region, 

dismissed an appeal, submitted by the 

“Vitsiebskiy Kuryer M” editorial against 

the court verdict on February 12, 2007. 

As a result, the court decision came into 

power. The editorial team was obliged 

to leave the editorial premises within 10 

days. However, it filed another appeal to the Supreme Economic Court of 

Belarus that suspended implementation of all previous court verdicts and 

returned the case for a new consideration on March 26, 2007. However, the 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 8 

newspaper editorial faced another serious problem four days before the 

positive court decision. 

 The “Vitsiebsk Regional Printing House” state enterprise refused to 

continue a contract for printing services with “Vitsiebskiy Kuryer M” on March 

22, 2007. The news arrived, when a fresh newspaper issue had been laid out 

and prepared for publishing. Consequently, the editorial had to re-compose 

the newspaper make up from format A2 to format A4 and made use of 

ordinary printers in order to get a fresh newspaper issue. The editorial was 

planning to continue the newspaper printing in Smolensk (Russia), where 

such Belarusian independent newspapers as “Tovarisch” and “Narodnaya 

Vola” we made to go. However, finally, the editorial managed to sign a 

contract with Vitsiebsk Regional Printing House till May 2007. 

 Independent journalists from Homiel came across some other problems 

within the first quarter of 2007. No independent periodicals can be found in 

this regional center. Therefore, the journalists contribute to media outlets in 

Minsk or/and abroad. 

 A lady journalist Yulia Salnikava received an official warning from the 

Public Prosecutor’s Office in Homiel region on February 5, 2007. The state 

officials notified the young media professional that she couldn’t work as a 

foreign correspondent without an official accreditation. Moreover, the journalist 

was warned about her responsibility “for contributing biased information to 

foreign media”. 

 On March 17, the Public Prosecutor’s Office in Homiel region 

composed a protocol about an administrative tort in relation to an independent 

journalist Anatol Hatouchyts, who works for the Belarusian “BelaPAN” News 

Agency. The actions were caused by publication of several articles by A. 

Hatouchyts at the “Radio Liberty” Belarusian Service’s Web-site – 

www.svaboda.org. 

 The case was filed by the KGB Department in Homiel region that had 

taken explanations from the officials, interviewed by A. Hatouchyts, and 

directed the statements to the Public Prosecutor’s Office. Among other, the 

http://www.svaboda.org


E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 9 

KGB-men wondered if the state officials gave their consent for being 

interviewed by a US radio station RL/RFE. 

 Consequently, the Central City District Court of Homiel penalized the 

journalist with two base amounts (around USD30) on March 26, 2007. A. 

Hatouchyts appealed against the court verdict. Particularly, he referred to 

article 19 of the International Pact on Civil and Political Rights in his claim. It 

states that every person has the right to get and distribute diverse information 

and ideas irrespective of state borders. 

 Public prosecutors issued notifications to journalists in other Belarusian 

regions as well. Thus, e.g., Piotr Huzayeuski, Deputy Editor-in-Chief of 

“Hantsavitski Chas” non-state newspaper (Brest region) received an official 

notification from the Public Prosecutor’s Office in Hantsavichy district on 

January 9, 2007. It was reasoned by his newspaper article “The Election to 

the District Council Will Be Held without Any Choice”, where the journalist 

analyzed the recent local election in the area. Among other, it was stated in 

the warning that the newspaper might be suspended from publishing if a 

similar breach would take place. The journalist appealed against the 

notification to the Public Prosecutor’s Office of Brest region. Nevertheless, it 

was upheld by the higher authority. Moreover, Alaksei Bely, Editor-in-Chief of 

“Hantsavitski Chas” newspaper received another notification from the same 

Public Prosecutor’s Office on February 26, 2007. It was stated again in the 

warning that the newspaper might be suspended from publishing if the 

publisher would violate the media legislation further on. The notification was 

reasoned by critical articles by P. Huzayeuski about the local election and its 

results in the Hantsavichy district. 

 The Ministry of Information was issuing official notifications to non-state 

newspapers as well. The “Pressball” non-state sport newspaper received a 

warning from the Ministry on January 17, 2007. It was blaming the publisher 

for having the other person than the Director of “Pressball” Unitary Enterprise 

as the newspaper’s Editor-in-Chief. 

 Also, the Ministry of Information issued to official notifications at a time 

to the editorial and the founder of “ARCHE. The Beginning” artistic, literary 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 10 

and popular science magazine on Februrary 12, 2007. The Ministry blamed 

the editorial for publishing three magazine issues at a time in December 2006. 

It happened after a three-month suspension from publishing in October, 

November and December 2006, given by the same Ministry on September 19, 

2006. At that time, the Ministry accused the periodical of publishing social and 

political articles, being officially registered as an artistic, literary and popular 

science magazine. 

 On March 10, 2005, the OSCE Representative on Freedom of the 

Media Mr. Miklos Haraszti noted in his report, depicting the results of his visit 

to Belarus that the Ministry of Information has broad credentials for 

implementing sanctions in relation to media outlets and that it often abuses its 

power. However, the Ministry didn’t pay any attention to the OSCE 

representative’s advice to terminate administrative interventions in media 

activities. Just on the contrary, as soon as a new Code on Administrative Torts 

got adopted on March 1, 2007, the Ministry’s credentials in relation to media 

outlets became much broader. It received another tool for treating the media. 

Nowadays, the Ministry can compose protocols on the Press Law violations. It 

should be emphasized that the envisaged punishment within article 22.9 

“Violations of Legislation on the Press and Other Mass Media” is quite 

tangible: from USD 1,500 to USD 7,000 (article 22.9, part 3). 

 One more discriminative legal act, related to the freedom of information 

was adopted within the reporting period. The Council of Ministers issued a 

provision No. 175 of February 10, 2007 “On the Ways of Work of Computer 

Clubs and Internet Cafes.” 

 Among other, it obliges the heads of Internet cafes and computer clubs 

to hold an electronic register of all domain names of Internet sites, visited by 

their clients and to present the data to the KGB, the police and the state 

control authorities on their request. 

 An attempt to exert the state control over the Internet space took place 

at the technical level as well. Practically all popular Belarusian Internet 

resources that might cover a public action of Belarusian democratic 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 11 

opposition, dedicated to the Freedom Day on March 25, 2007 were 

temporarily blocked. 

 

3. The Main Problem 

 The problem of distribution has been remaining a top trouble for 

Belarusian independent media since the end of 2005. 

 The distribution of newspapers by subscription was declared a licensed 

activity in May 2004. The licenses are issued by the Ministry of 

Communications and Informatization. The “Belposhta” Unitary Enterprise that 

holds the domineering position in the country’s subscription market is directly 

subordinate to the Ministry. Thus, the governmental officials decide on the 

possibility of letting potential competitors of their own enterprise enter the 

Belarusian subscription market. As a result, the majority of non-state 

economic entities that appealed for licenses to the Ministry received refusals 

there. 

 The “Belposhta” National Unitary Enterprise excluded 16 independent 

periodical editions from the subscription catalogue on the eve of Presidential 

election 2006. The “Belposhta” management pleaded “the obligation to include 

printed periodical editions in the catalogue wasn’t envisaged in the legislation”. 

Therefore, “the choice of printed periodical editions to be included in the 

catalogue for their further distribution through subscription belongs to 

“Belposhta” National Unitary Enterprise. The courts refused to consider 

claims, submitted by the readers and editorials of ousted periodical editions. 

 The problem wasn’t solved at the end of the Presidential election 2006. 

13 non-state periodical editions weren’t included in the “Belposhta” 

subscription catalogue for the first half-year 2007. 

 The situation with the retail sale of independent newspapers is similarly 

desperate. The state monopolists in the field – “Belsayuzdruk” and 

“Belposhta” refused to distribute a large number of independent periodical 

editions. 19 newspapers couldn’t be found at the news-stalls in Belarus at the 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 12 

beginning of 2006. Presently, 

“Belsayuzdruk” is not distributing 16 

social and political periodicals. The 

diminished number of repressed 

newspapers is not explained by some 

improvement of general situation. Just 

on the contrary, separate printed 

editions terminated publishing. Some of them were closed down by the 

authorities (e.g., “Zhoda”, “Telescope”). Others terminated their existence on 

the publishers’ initiative (e.g., “Salidarnasc”, “BDG. Delovaya gazeta”). Being 

deprived of any possibility to get printed and distributed in Belarus, they had to 

move to the Internet. 

 The situation is getting worse. The “Minskablsayuzdruk” Department in 

Niasvizh District notified the “Niasvizhski Chas” non-state newspaper on 

January 17, 2007 it would cancel its distribution contract with the periodical 

edition, starting from March 20, 2007. Luckily, the newspaper editorial 

managed to seek the contract continuation later on. 

 On February 1, 2007, the “Mahileusayuzdruk” department in Babrujsk 

refused to distribute the “Bobrujskiy Kuryer” non-state newspaper through its 

news-stalls, referring to its low sales rate and a large percentage of written off 

unsold copies. However, in reality, the newspaper’s sales figures increased in 

the recent months and the per cent of written off copies was quite small. 

 There were also other complications with distribution of independent 

periodical editions within the first quarter of 2007. 

 Local state authorities are insistently advising businessmen to abandon 

distributing non-state periodical editions and threaten them with negative 

consequences otherwise. The police detain private distributors of registered 

and non-registered newspapers every now and then. 

 The “Brestskiy Kuryer” newspaper editorial received a letter from Brest 

City Executive Committee, signed by the Deputy Head Viachaslau Khafizau, 

on March 12, 2007. The local official informed the independent publisher that 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.1 (January – March 2007) 

 13 

“Brest City Executive Committee didn’t consider possible to permit the 

newspaper editorial to sell the periodical through private distributors”. At the 

same time, the letter didn’t contain any complains or questions to the editorial 

that had been disseminating the newspaper through private distributors for 15 

(!) years by then. 

 

4. Ratings and Events  

 On January 3, 2007, the Moscow Media Law and Policy Institute 

(Russia) presented the results of analysis of media legislation in the CIS 

countries and the Baltic States as far as the insurance of media freedom is 

concerned in 2006. 

 Belarus took the 13th position among the former USSR republics with 

Kazakhstan and Turkmenistan at the bottom of the list. 

 On March 6, 2007, it became known that the independent Belarusian-

language social and political newspaper “Nasha Niva” and the unregistered 

youth magazine on compact disks “CD-mag” became laureates of the Gerd 

Butserius “Young Press of the Eastern Europe” Award – 2006. 

 Beginning from the year of 1999, the “Zeit-Shtiftung” Foundation has 

been presenting this award to journalists and newspapers from transition 

countries in Eastern Europe, which stand for freedom of speech and 

democracy development in their work. 

 Belarusian authorities continued to restrict freedom of press in 2006, – 

informed the annual report about human rights in the world, presented by the 

US Department of State on March 7, 2007.  

 According to the document, “Belarusian authorities arbitrarily 

confiscated printed materials from public community activists and closed 

independent newspapers or limited their distribution. Few survived 

independent editions were often fined, usually according to the defamation 

incrimination or for not fulfilling strict registration procedures.” 


