
 

 

E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS 

No.3 (June – August 2007) 
 

 

Lukashenka: «The anarchy in the Internet has to be stopped…» 

 

 

 

Belarusian Association of Journalists  

www.baj.by 



 2 

 
 
 
 
 

“A Deputy Minister of Information [Mr. Alaksandr Slabadchuk – noted by 
A.Bastunets] presents a highly controversial and knotty system of arguments, while 

reasoning the necessity of working out legislative provisions upon the activities of 
Internet resources in the frames of the Media law. On the one hand, he has stated 
that the activity of Internet resources is not regulated by law in our country. On the 

other hand, he admits that all legal provisions of civil, criminal, advertising and 
copyright laws refer to Web-sites. Thus, in reality, the Internet is not located 

“outside the legal regulation field”, owing to the existence of influence tools that 
regulate the activity of Internet resources.” 

 
 

Andrei Bastunets, 
Deputy Chairman, BAJ 

http://www.baj.by , August 16, 2007 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cover Photo: Lukashenka: «The anarchy in the Internet has to be stopped…» 

 
The contents of this publication are copyrighted. It is obligatory to refer to the 
Belarussian Association of Journalists, when using the E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS materials. 
 
Publisher: Belarusan Association of Journalists (BAJ) 

Pl. Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus 
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by 
 

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman 
 
 
 
 
 



 3 

 
 

Table of Content: 
 
 

 
1. Statistics .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    

 
p. 4 

2. Situation Development in Belarusian Media Field (June – August 2007) 
 

p. 5 

3. The Main Problem .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   
 

p. 9 

4. Ratings and Events .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   . 
 

p. 11 

 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.3 (June – August 2007) 

 4 

1. Statistics 

1244 printed periodical editions (703 newspapers, 503 magazines, 34 

bulletins, 3 catalogues and 1 almanac) and 9 news agencies were officially 

registered in the Republic of Belarus on August 1, 2007. Certain quantitative 

rise of registered periodical editions was reached due to registration of new 

magazines. At the same time, the number of newspapers remained practically 

the same (to be compared with 704 officially registered newspapers and 489 

magazines on June 1, 2007). 

As before, the “Sovietskaya Byelorussia” newspaper, 

founded by the Presidential Administration, has the largest 

circulation in Belarus. It amounted to around 500,700 

copies in August 2007. Circulations of other nation-wide 

state newspapers are much smaller – around 25-30,000 

copies (newspaper “Respublika” is published in 49,400 

copies). One-time print-run of all state-owned local media in 

the country (136 regional, city, district and inter-district newspapers) totaled 

869.4 thousand copies 

Comparatively high print-runs of the state-owned printed media are 

explained by their direct financial and administrative support. Thus, it leaked 

out that the Head of “Polatsk-Shklovalakno” Public Corporation (more than 

4,500 employees) issued an instruction for his subordinated to get subscribed 

to 735 copies of state-owned newspapers “Sovietskaya Byelorussia”, 

“Respublika”, “Zvyazda”, “Vitebskiy Rabochiy”, “Polotskiy Viestnik” etc. The 

General Manager stated he issued the instruction by order from the 

Presidential Administration.  

Total weekly print-run of all non-state social and 

political press is half as many as the daily print-run 

of “Sovietskaya Byelorussia” only. As before, more 

than 50% of 30 existing independent social and 

political periodicals are not represented in the 

subscription catalogue of “Belposhta” state monopolist enterprise. Also, the 

majority of independent periodical editions are not sold at the news-stalls of 

“Belasayuzdruk” state monopolist distributing enterprise.  



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.3 (June – August 2007) 

 5 

Brest City Executive Committee informed the Chief Editors of local non-

state newspapers on June 12 that the official permits for distribution of their 

periodicals on the territory of Brest became null and void. The media outlets 

were to meet a range of requirements in order to get a new license. In 

particular, they were to buy special caps and jackets with an inscription “The 

Press of Brest”, depicted on them, movable hawkers’ stands etc. The 

approximate cost of such a set totals 3.5 – 4 million Belarusian rubles (around 

1,100 – 1,400 EUR).  

60 TV and 156 radio broadcasting companies 

were officially registered in Belarus on August 1, 

2007. The majority of officially registered TV and 

radio broadcasting media (156) belong to the state. 

The number of non-state broadcasting media 

outlets totals 55 only. However, it should be stressed that the non-state radio 

and TV broadcasters are strictly controlled by the national and regional state 

authorities.  

Consequently, the Internet is becoming a more and more valuable 

source of uncensored information for a significant part of Belarusians. Nearly 

30% of adult population of Belarus makes use of the Internet. Half of them use 

the Internet on the regular basis.  

The Belarusian authorities have been repeatedly expressing their 

attempts recently to take the Internet-space in Belarus under its control (see 

Chapter ‘The Main Problem’). 

 

2. Situation Development in Belarusian Media Field (April – May 2007) 

Numerous detentions of non-state journalists and individual distributors 

of independent press took place in June – August 2007. The KGB showed 

increased “attention” to the press as well.  

Thus, four youth activists were detained by the police for distributing non-

registered bulletins “The Right to Freedom” and “6 Square Metres” on June 6, 

2007.  



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.3 (June – August 2007) 

 6 

A distributor of non-registered small-circulation newspapers was 

detained in Vorsha (Vitsiebsk region) on July 8, 2007. The police seized 70 

copies of newspapers from him.  

A correspondent of “Salidarnasc” Internet-newspaper Alena Yakzhyk 

was detained for taking photos of the house, belonging to the president 

Lukashenka’s wife, in Shklou district (Mahileu region) on July 12, 2007. Police 

officers made her delete the photos.  

Police officers detained several journalists, who 

covered an auto-rally, arranged by the activists of 

“Young Front” non-registered organization. The list 

of detained journalists included Lyubou Lunyova, a 

correspondent of Belarusian Service at the Radio 

Liberty, Hienadz Barbarych, a journalist of “Belarusians and Market” 

newspaper, Maria Karol, a correspondent of Polish Radio and Stanislau 

Kavaleuski, the Editor of Mahileu-located small-circulation “BUM” newspaper. 

The media workers were convoyed together with the action participants to 

Dziarzhynsk District Department of Internal Affairs in Minsk region. They were 

kept in the police department for nearly two hours.  

The Editor, the Technical Editor and an individual 

distributor of non-registered “Our Mahileu” newspaper were 

detained in Mahileu on July 27, 2007. 109 newspaper 

copies were seized from the distributor.  

Representatives of KGB Department for Minsk region 

conducted a search in the apartment, belonging to a 

journalist and the Press Secretary of non-registered “Young 

Front” organization Barys Haretski on August 23, 2007. A fixed computer disk 

and a filing of non-state “Nasha Niva” newspaper were confiscated from the 

premises.  

The KGB implemented a series of interrogations of young regional 

journalists at the end of August. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.3 (June – August 2007) 

 7 

Two young journalists, who desired to stay undisclosed, were urged to 

come to a local KGB office in Hrodna on August 28, 2007. The KGB 

representatives were trying to figure out the reasons for their frequent visits to 

Poland as well their possible relation to the Polish “Belsat” satellite TV channel 

that is going to start satellite broadcasting to Belarus in the nearest months. 

The KGB officers threatened the journalists with responsibility for spying and 

discrediting the Republic of Belarus. Also, they promised to summon their 

parents to interrogations as well.  

A legal investigator of KGB Department for Mahileu region urged a 

journalist, who desired to stay undisclosed, to come “as a witness” to an 

interrogation on August 29, 2007. However, the interrogation got postponed 

for unknown reasons.  

A Hrodna journalist Ivan Roman was summoned “as a witness” to the 

Public Prosecutor’s Office for Leninski City District of Hrodna on August 29, 

2007. However, the Public Prosecutor started asking questions about I. 

Roman’s professional activity instead. In particular, he was highly interested in 

some articles, as if “discrediting a state institution,” which appeared at the 

“Radio Ratsyja” Web-site in July 2007. 

Independent periodical editions came across another kind of problems 

within the period under review.  

Thus, law enforcement officers seized 7 

computer monitors, a copier and other office 

equipment from the non-state “Narodnaya Vola” 

newspaper’s editorial office on August 10, 2007. 

They referred to the necessity of implementing a 

court verdict. Accordingly, “Narodnaya Vola” was to pay out ‘moral damages’ 

that totaled around 2 million Belarusian rubles (less than 700 EUR) to the 

chief manager of some enterprise. The technical equipment was returned to 

the newspaper editorial as soon as the penalty got paid out to the plaintiff. 

Access to information remained to be a serious problem for Belarusian media 

within the reporting period. The Belarusian authorities made an attempt to 

have it restricted by law. The Chamber of Representatives at the National 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.3 (June – August 2007) 

 8 

Assembly of the Republic of Belarus adopted a 

corresponding bill after its first reading on June 27, 

2007. In particular, it states that the 

appropriateness of publications and statements of 

state officials in the media will be settled by the 

heads of corresponding state authorities. State officials will have to get special 

consents for having a say in the media.  

The Belarusian Association of Journalists adopted a decisive protest 

appeal against the amendments to the Belarusian law “On the State Service” 

on June 28, 2007. Among other, it was stated in the appeal that the 

introduction of amendments to the law would lead to further infringement of 

press freedoms, much more closed activity of the state authorities as well as 

to the restriction of state officials’ constitutional right to express their opinion. 

BAJ called upon the MPs to exclude the faulty provisions from the bill.  

The continued criminal prosecution of people for expressing their opinion 

should be pointed out among other events during the summer period. 

On June 8, 2007, the Court of Piershamayski City District of Vitsiebsk 

found a journalist and a human rights defender Valery Shchukin guilty of 

insulting (part 2, article 189 of the Criminal Code) members of election 

committees during the recent local election 2007 and sentenced him to a fine. 

Vitsiebsk Regional Court rejected V. Shchukin’s appeal against the court 

verdict on July 25, 2007. 

The Central City District Court of Minsk found 

a politician and a publicist Andrej Klimau guilty of 

making appeals to a violent overthrow or the 

change of the Constitutional government with the 

use of mass media (article 361 of the Criminal 

Code). Consequently, he was imprisoned for two years in a high security 

colony. The news appeared in a month after the conviction came into power. 

The court process was closed and kept in secret from the civil community. The 

court acknowledged A. Klimau guilty of placing his publications in the Internet. 

Thus, being an active opponent of the regime in power, A. Klimau has been 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.3 (June – August 2007) 

 9 

kept behind bars since April 3, 2007. He had spent 4 years in prison as if for 

conducting economic crimes. Later, he was sentenced to 15 months of 

custodial restrain for the arrangement of street protest actions in 2005. “The 

International Amnesty” admitted Andrei Klimau to be a prisoner of conscience.  

A criminal case against Siarhei Panamarou, the founder of a samizdat 

weekly bulletin “Boyki Kletsk” was resumed on August 14, 2007.  

The criminal case had been filed in accordance with part 2, article 188 of 

the Criminal Code (libel in the media). However, it was terminated on holding 

a linguistic expertise for the lack of any corpus delicti. S. Panamarou believes 

the resumed criminal case is connected with his application for a picket in 

defence of a convicted ex-candidate for Presidency A. Kazulin as well as other 

political prisoners. 

 

3. The Main Problem 

The Internet appeared in the area of especial attention in Belarus during 

the summer 2007.  

The president Lukashenka stated on August 2, 

2007 as follows: “The anarchy in the Internet has 

to be stopped. It cannot be tolerated that the 

technical achievement gets transformed into the 

information garbage dump. A law should be 

adopted, where the status of electronic mass media is described”.  

Consequently, the Reporters without Borders (RSF) delivered a protest 

statement on August 3, 2007. The international human rights organization 

expressed deep concern with A. Lukashenka’s words. “The main threat to the 

Belarusian Internet lies in its slow suffocation as a result of repressions, 

arranged at the top governmental level. The control, imposed by Belarusian 

authorities on the Internet news and information is one of the strictest among 

the countries of the former USSR,” – the RSF representatives noted. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.3 (June – August 2007) 

 10 

The Reporters without Borders reminded about a governmental 

instruction of February 10, 2007 that introduced additional control over the 

work of Internet clubs, promoted the practice of blocking the Internet 

resources during elections and informed the public about other facts of 

pressure upon mass media in Belarus.  

Just on the contrary to the governmental thesis about the lack of control 

over the Internet, there have taken place such cases in the Belarusian history. 

The most recent case of the kind is connected with the conviction of a 

politician and a publicist A. Klimau for his Internet articles.  

A. Lukashenka’s expressions about the need 

“to stop anarchy in the Internet” activated the 

activities of different state structures and officials.  

The state authorities have resumed work on 

a bill “On Information, Informatization and Information Security”. It was 

planned the draft law would be revised again in autumn in order to avoid its 

consideration at the Parliamentary session to come. Among other, the draft 

law regulates the Internet activities. 

A Deputy Minister of Information Alaksandr Slabadchuk told about the 

creation of a nation-wide working group on studying and solving a problem of 

legislative regulation of the Internet-space.  

While referring to the experience of foreign states in the field of 

regulating the Internet space, A. Slabadshuk firstly noted “the Chinese option”. 

He emphasized that it includes strict control of Web resources with a direct 

link to the national traditions. 

Media experts believe that the attempts of legal regulation of Belarusian 

internet-space are aimed at restricting the freedom of distributing information 

in the Belarusian Internet segment. Presumably, the Internet resources will be 

given the status of mass media. Therefore, they will have to get re-registered 

by the Ministry of Information in order to be present in the Belarusian web-

segment. Also, most likely, the state authorities will broaden the legislative 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.3 (June – August 2007) 

 11 

base for bringing to responsibility the people/organizations, running Web-sites 

that irritate the Belarusian authorities. 

 

4. Ratings and Events  

A seminar on “Interaction of Mass Media and Press Services in a 

Democratic Society”, arranged by the OSCE, was held in Minsk on June 5, 

2007. The session was authorized by the local authorities.  

According to Miklos Haraszti, the OSCE Representative on Freedom of 

the Media, the chosen topic for discussion shows how far the Belarusian 

authorities are ready to go, as for the issues of mass media activities in the 

country.  

On the eve of the seminar M. Haraszti had a meeting with journalists. He 

noted then that the situation with the media freedom in Belarus hadn’t 

changed, as there was still present practically complete monopoly of the state 

on the newspaper printing and distribution services to be crowned by total 

state control over TV broadcasting in Belarus. M. Haraszti said the existing 

media law restricted media activities and got used as a means of punishment.  

A solemn ceremony of awarding the laureates of Gerd Bucerius Prize, 

issued by the ZEIT Foundation, took place in the city of Oslo on June 21, 

2007. The award is presented to the best periodicals from the Eastern Europe. 

The “Nasha Niva” newspaper and the “CDmag” youth multimedia project have 

been awarded Gerd Bucerius Prize this year. A former Editor-in-Chief of 

“Nasha Niva” newspaper Andrei Dynko stated that the award could be 

regarded as a sign of appreciation of the editorial 

activity, when the independent press found itself on the 

verge of survival.  

The Belarusian Association of Journalists 

arranged a memorial action to commemorate Dzmitry 

Zavadski, the “ORT” TV channel’s cameraman, who 

had disappeared seven years ago, on July 7. The 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS No.3 (June – August 2007) 

 12 

action was held near the block of flats, where Dzmitry used to reside. D. 

Zavadski’s mother took part in the action. 

D. Zavadski disappeared, when he went to Minsk airport to meet his 

colleague Pavel Sheremiet on July 7, 2000. 

Later on, several officers from the “Almaz” riot police troop were accused 

of kidnapping D. Zavadski and sentenced to long terms of imprisonment. 

However, D. Zavadski’s fate has still remained unknown. 

A round-table discussion devoted to questions of preserving historic and 

cultural heritage of Belarus was arranged by BAJ in Minsk on August, 14. The 

action was held within the framework of a media campaign “Journalists for 

Historical Heritage”, organized by the Belarusian Association of Journalists. 

The goal of the round-table 

discussion was to give possibility for 

experts to exchange opinions on the 

issues, which are closely related to 

preservation of historic and cultural 

heritage and restoration of architectural 

monuments in the presence of 

journalists. 

Representatives of the Ministry of Culture of the Republic of Belarus, 

historians, art critics, teachers, architects, restorers from Minsk and Hrodna 

participated in the round-table discussion. 


