
 

 
E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS 

No.2(7) (March – April 2008) 

 
 

 
A "Nasha Niva" correspondent Siamion Piechanko got released from jail  

after 15 days of administrative arrest. The media worker had been detained  
by riot police, while reporting from a peaceful rally in Minsk 

 

 

 
 

 
Belarusian Association of Journalists  

www.baj.by 



 2 

 
 
 
 
 

“The Belarusian independent journalism has appeared as if a penal battalion on 
the front line nowadays. And the state authorities carry on demonstrating their top 

priority of information control.” 
 
 

Zhanna Litvina, Chairperson of Belarusian Association of Journalists. 
Interview to the BAJ Press Service 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cover Photo: A "Nasha Niva" correspondent Siamion Piechanko got released from jail 
after 15 days of administrative arrest. The media worker had been detained by riot 
police, while reporting from a peaceful rally in Minsk. 
 
The contents of this publication are copyrighted. It is obligatory to refer to the 
Belarussian Association of Journalists, when using the E-NEWSLETTER: MASS 
MEDIA IN BELARUS materials. 
 
Publisher: Belarusan Association of Journalists (BAJ) 

Pl. Svabody 17-304, 220030 MINSK, Belarus 
Phone: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
Fax: +375 17 203-63-66, 226-70-98 
E-mail: baj@baj.by Web: www.baj.by 
 

Contact: Mr. Andrei Bastunets, BAJ Deputy Chairman 
 



 3

 
 

Table of Content: 
 
 

 
1. Statistics .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .    

 
p. 4 

2. Situation Development in the Belarusian Media Field 
(March – April) .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   

 
p. 5 

   
3. The Main Problem .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  . 

 
p. 9 

4. Ratings and Events .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  p. 11 
 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #7 (March – April 2008) 

 4

1. Statistics 

1273 printed periodical editions (694 newspapers, 537 magazines, 37 

newsletters, 4 catalogues and 1 almanac) and 9 news agencies had the 

official registration certificates in the Republic of Belarus on May 1, 2008. The 

Ministry of Information of Belarus cancelled 22 certificates of media outlets 

and issued 5 registration papers to periodical editions in April 2008. All in all, 

the Ministry has nullified 1235 registraion certificates of media outlets since 

1996. 

The number of registered state-owned printed 

periodical editions totals 395 publications, including 

217 newspapers. The number of non-state printed 

periodical editions amounts to 858 publications, 

including 477 newspapers.  

According to the BAJ analysis, the number of social and political non-

state printed media outlets does not exceed 30 publications in Belarus these 

days. Nearly a half of them have been excluded from the state-owned 

monopolist systems of press distribution by subscription and through the 

news-stalls. 

The majority of printed mass media are published in Russian (534 

periodicals) as well as in Russian and other languages (367 periodicals). Only 

76 periodical editions are published in Belarusian (6% of the total number of 

all existing and duly registered printed periodical editions in the country). 278 

more periodicals are published in Belarusian and other languages. Thus, the 

Belarusian language is noted as a language of publishing in 354 registration 

certificates of media outlets to be compared with the Russian language, 

declared as a language of publishing in 901 media registration certificates. 

Eight periodical editions are published in other languages in the Republic of 

Belarus. Thus, English is noted as a language of publishing in three media 

registration certificates. Four periodicals are published in Polish and one 

periodical is published in the Ukrainian language.  

221 broadcasters (including 65 TV and 156 radio broadcasting media 

outlets) had the officially registered status in Belarus on May 1, 2008. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #7 (March – April 2008) 

 5

3 new TV broadcasting organizations have been registered since March 

1, 2008.  

The majority of officially registered TV and radio broadcasting media 

(165) belong to the state. Only 56 broadcasting organizations belong to 

private owners.  

It should be emphasized that all non-state TV and radio broadcasters are 

rigidly controlled by the local state executive institutions and the national 

authorities. 

 

2. Situation Development in the Belarusian Media Field 
(March – April 2008) 

Detentions and arrests of journalists during an oppositional public action, 

dedicated to the Liberty Day on March 25, 2008 and a nation-wide series of 

KGB searches, held in a large number of private apartments, belonging to 

private journalists as well as in a range of editorial offices on March 27-28, 

2008 were in the center or public attention in March – April 2008.  

The “Nasha Niva” newspaper journalists 

Andrej Liankievich and Siamion Piechanko 

were detained by police during a peaceful rally, 

arranged by the democratic opposition in Minsk on 

March 25, 2008. The media workers were taken to 

a police prison, although it was absolutely obvious that they had been 

implementing their professional duties, having their press cards visible to 

everyone. Being detained, Andrej Liankievich was beaten hard by riot police. 

Finally, Maskouski City District Court of Minsk sentenced S. Piechanko to 15 

days of administrative arrest. The case against A. Liankievich was sent back 

for revision to the police department. 

There happened an incident with a Lithuanian TV crew (LTR TV 

channel), accredited in Belarus, on March 25, 2008. A journalist Ruta 
Ribogauskene and a cameraman Jonas Grishkonis were detained by riot 

police with the use of force, while reporting from the opposition rally in Minsk, 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #7 (March – April 2008) 

 6

dedicated to the 90th anniversary of the Belarusian People’s Republic. The 

Lithuanian journalists were kept at the Central City District Police 

Station in Minsk for two hours, as if for a check of their documents. 

The policemen seized a video cassette with the filmed materials from the 

media workers. Moreover, their video camera was damaged at the moment of 

detention. 

As soon as the Ministry of Foreign Affairs of Lithuania lodged a protest, 

regarding the reprehensible accident, the Ambassador of Belarus in Lithuania 

presented his apologies on behalf of A. Lukashenka. However, the video 

cassette has never been returned to the owners. The Lithuanian journalists 

consider the Ambassador’s apologies to be insufficient. Consequently, they 

are intended to urge the Belarusian state authorities to return the illegally 

seized video cassette and reimburse their expenses, connected with fixing up 

the damaged digital video camera.  

The KGB officers held a series of searches in 

13 private apartments, belonging to independent 

journalists, as well as in 4 media offices in different 

Belarusian regions on March 27-28, 2008. The 

intrusions were authorized by the Public 

Prosecutor’s Office of Minsk. All in all, around 30 media workers suffered from 

the sudden assault. The Public Prosecutor’s Office officially reasoned the 

necessity of holding the searches with a legal investigation upon a criminal 

case on libel in relation to the President of Belarus, filed in 2005. In particular, 

it was connected with distribution of satirical flash-animation about the 

Belarusian political regime representatives in the Internet.  

At the same time, the Belarus’ Ministry of Foreign Affairs stated that the 

police and the KGB had held an operation against the people that cooperated 

with foreign media outlets without valid accreditations. Also, independent 

observers noted that numerous persecuted journalists cooperated with the 

Polish media outlets, broadcasting their programs to Belarus - “Belsat” TV 

Channel, “Radio Racyja”, “The European Radio for Belarus”. (More 

information on the issue can be found in The Main Problem section). 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #7 (March – April 2008) 

 7

Numerous owners of satellite dishes in Minsk 

received orders from the local utility enterprises at 

the turn of March 2008 to remove urgently the 

“illegally installed” technical equipment till April 7, 
2008. Otherwise, the local authorities threatened 

the common dwellers with administrative punishments (see “Mass Media in 

Belarus #2: April-May, 2007”). 

The list of other important events in the Belarusian media field in March – 

April 2008 included renewal of “Novy Chas” newspaper publishing, ciber-

attacks against the “Radio Liberty” and “The Belarusian Partisan” 

informational Web-sites as well as reinforcement of administrative pressure 

against the “Vitsiebskiy Kuryer” and “Gazeta Slonimskaya” independent 

newspapers.  

The Pershamajski City District Court of Minsk 

deblocked the “Novy Chas” newspaper’s bank 

account on March 13, 2008. The account had been 

“frozen” as if in order to secure implementation of a 

court decision on reimbursement of moral 

damages upon a claim, submitted by a general and a senator Mikalay 
Charhinets. It should be mentioned that the court urged the “Novy Chas” 

newspaper editorial to pay out 50 million Belarusian rubles to the general (see 

more details in “Mass Media in Belarus” #5: November-December, 2007). It 

became possible to make the payment to the claimant and to resume the 

newspaper publishing after the forced break due to numerous private 

donations, sent to the editorial account on publisning the Editor’s appeal to 

readers.  

Free access to a range of informational Web-resources was blocked on 

the day of “Charnobylski Shlach” rally on April 26, 2008. The RL/RFE 

Belarusian Service informed the public next day that “a non-stop intense and 

well-coordinated attack” had been implemented against the Web-site. 

Consequently, the RL/RFE Belarusian Service management called upon their 

colleagues, working in the Internet, to place the RL/RFE materials on their 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #7 (March – April 2008) 

 8

Web pages in sign of solidarity and support of freedom of speech in the 

Internet.  

Coordinators of “Belorusskiy Partisan” Internet-resource informed the 

public about an intensive DOS-attack against their Web-site on April 26, 2008. 

Moreover, the Web-site team had to suspend the Internet site activity as soon 

as the passwords got broken and the contents got changed. The journalists 

accused the Belarusian special services of putting these disgraceful actions 

into life.  

A cyber-attack against the RL/RFE Belarusian Service’s Web-site was 

discussed in the OSCE. Ms. Julia Findley, the Head of Permanent 

Delegation of the United States of America to the OSCE told in her statement 

that the cyber attack was an obvious manifestation of violation of freedom of 

speech, to be secured by all OSCE member states. Also, she presented such 

actions as a new form of aggression that has even more serious 

consequences in the OSCE region.  

The administrative pressure against the 

“Gazeta Slonimskaya” weekly has increased 

rapidly in the recent period of time. It should be 

mentioned that this periodical edition has been 

stated to be among the best printed periodical 

editions in Eastern Europe – 2007 by the ZEIT Foundation (Germany).  

The local authorities delivered an oral instruction to ban selling the 

“Gazeta Slonimskaya” newspaper in the city trading network in the spring 

2008. (It should be emphasized that the newspaper cannot be sold through 

the state-owned news-stalls as well.) Moreover, the independent distribution 

network got jeopardized in April 2008. At the same time, the renter announced 

termination of validity of rental agreement with the newspaper editorial. To 

crown it all, Slonim District Military registration and enlistment office handed 

over an order to the “Gazeta Slonimskaya” Editor-in-Chief (50 y.o.) to take 

part in a military muster on April 22, 2008. It should be emphasized that the 

military muster terms coincided with an enormously tense period of time, 

including cancellation of rental agreement (since June 1, 2008) and 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #7 (March – April 2008) 

 9

termination of license on selling the newspaper on-retail (June 25, 2008). The 

“Gazeta Slonimskaya” Editor-in-Chief is sure that all these actions have been 

agreed on and directed to complete destruction of the only officially registered 

independent social and political newspaper in the Hrodna region. 

The “Vitsiebskiy Kuryer M” newspaper has been coming across similar 

problems within a long period of time (see “Mass Media in Belarus #5: 

November – December, 2007; #1 (6): January – February, 2008). The first 

ussue of “Vitsiebskiy Kuryer M” after a forced suspension from publishing got 

printed in Smolensk printing house (Russia). However, the whole print-run got 

detained by Vitsiebsk police and seized on April 24, 2008. Non-appearance of 

one issue could lead to cancellation of registration certificate. Therefore, in 

order to prevent the situation, the newspaper editorial prepared the second 

issue of “Vitsiebskiy Kuryer M”. It was published on May 3, 2008. 

 

3. The Main Problem 

KGB officers held mass searches in the private apartments of 

independent journalists and in several media offices at the end of March 2008. 

The searches were carried out practically simultaneously in Minsk, Hrodna, 

Mahilou, Babruysk (Mahilou region), Homiel, Vitsiebsk, Navapolatsk (Vitsiebsk 

region), Brest, Biaroza, Baranavichy and Pinsk (Brest region) in the morning 

of March 27, 2008. More searches took place in media workers' apartments in 

Asipovichy and Horki (Mahilou region) on March 28, 2008. Office equipment, 

audio and video records, documents and books were seized from the 

journalists during the searches. 

Reportedly, the searches in apartments of 

independent media workers were implemented by 

instruction of A. Stuk, Deputy Public Prosecutor of 

Minsk to general-major V. Vegera, who is holding 

the position of Deputy Head of KGB in Belarus. 

The order enlisted the people, who, allegedly, work for "Belsat" TV Channel, 

“Radio Racyja”, “The European Radio for Belarus” as well as the 

“Batskaushchyna” NGO and BPF Party activists from Hrodna. 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #7 (March – April 2008) 

 10

Ms. Maryia Vanshyna, the Head of Informational Department at the 

Belarus’ Ministry of Foreign Affairs noted that the persecuted people weren’t 

journalists as they were working for foreign media outlets without proper press 

accreditations.  

However, it should be mentioned that the Republic of Belarus has ratified 

the International Pact on Civil and Political Rights. Article 19 of the document 

ensures everybody’s right to receive and distribute information and ideas of 

any kind, regardless the state borders.  

Actually, in any case, the Belarusian law doesn’t envisage taking such 

rigid measures as searches and seizures of property in relation to journalists 

that work without accreditation in the country. Therefore, the orders on holding 

the searches were linked to a criminal case (part 1, article 367 of Belarus’ 

Criminal Code), filed for defaming the President of Belarus in 2005. The 

offense was connected with the appearance of satirical flash-animation in the 

Internet.  

The suspects on the case have been residing abroad since long ago. 

None of them is connected with the journalists, which private apartments were 

sought by the KGB officers.  

A suspect Pavel Marozau is living in Estonia nowadays. He recollects 

that the “Multclub” case has been repeatedly used in order to meet similar 

goals in the past. Thus, the searches at the apartments, belonging to the 

members of “Partnerstva” NGO were held under the pretext of connection to 

the “flash-animation case” som time ago. Moreover, the special services used 

the case in order to put pressure upon the regional youth activists. “And now 

they have taken journalists in hand. It must be a very convenient case, as thus 

they can seize the office equipment and interrogate a large circle of people on 

diverse issues”, P. Marozau emphasized.  

The Belarusian Association of Journalists addressed to the Prosecutor 

General of Belarus Ryhor Vasilevich in connection with the mass KGB 

searches in a number of private apartments of independent journalists as well 

as in a range of offices on March 27 and 28, 2008. The copies of appeal were 

sent to the Head of Belarus KGB Yury Zhadobin and the Public Prosecutor 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #7 (March – April 2008) 

 11

of Minsk Mikalay Kulik. The Belarusian Association of Journalists insisted 

on returning the seized property as well as on ensuring the journalists' rights 

and lawful interests in the letter of appeal. The officials stated in their replies 

that no violations of law took place during the searches. It was confirmed that 

the journalists’ property would be returned to the owners, as soon as it was 

examined properly.  

After the KGB searches, the persecuted journalists were summoned to 

interrogations as witnesses.  

The mass searches caused a distinctly negative reaction all around the 

world. Among other, the KGB campaign of repression against independent 

journalists was condemned by the International Federation of Journalists, the 

Reporters without Borders, the Norwegian Human Rights House Foundation, 

the Norwegian Union of Journalists, the Norwegian PEN-Center, the 

Norwegian Helsinki Committee, the Committee to Protect Journalists (USA), 

the OSCE Representative of Freedom of the Media, the US Department of 

State, the EP Chairman, the Head of EP Committee on Foreign Affairs, the 

European Commission, the Ministry of Foreign Affairs of Slovakia, presently 

chairing the CE Committee of Ministers, and the Special Reporter on Media 

Freedom at the Parliamentary Assembly of the Council of Europe. 

 

4. Ratings and Events 

The 12th International Specialized Exhibition 

“Mass Media in Belarus” was held in Minsk from 

April 28 till May 01, 2008. It was founded by the 

Ministry of Information, the Ministry of Foreign 

Affairs, the National State TV and Radio Company, 

Minsk City Executive Committee, the Belarusian Union of Journalists, and the 

Union of Press Publishers and Distributors.  

It should be emphasized that none Belarusian independent periodical 

editions were represented during the event among more than 800 media 



E-NEWSLETTER: MASS MEDIA IN BELARUS #7 (March – April 2008) 

 12

outlets from Belarus, Russia, Ukraine, Latvia, Poland, Lithuania, India and 

China. 

A solemn ceremony of presenting awards to the winners of the 4th 

National Competition of Print Media – “The Golden Letter” – took place in the 

framework of the “Mass Media in Belarus” exhibition on April 28, 2008. 

“Sovietskaya Byelorussia” was acknowledged to be the best social and 

political newspaper in Belarus. “Gomielskaya Prauda” and “Nasha 
Zhyccio” were recognized to be the best regional and district newspapers 

correspondingly. 

The US analytical center Freedom House 

released its annual survey of global press freedom 

on May 3, 2008. Belarus has been given the 188th 

position out of 195 available in the Freedom of the 

Press 2008 ranking to be compared with its 186th 

position in the year of 2007. It has been for six years already that Belarus got 

placed on the list of countries, lacking the press liberties (64 states this year) 

alongside with Uzbekistan, Cuba, Turkmenistan etc. 

In particular, the chapter, dedicated to Belarus, denotes total control over 

the state media activity, diverse means of persecuting the independent media, 

mass closures of non-state media organizations and independent media 

outlets etc. 


	1.Title.pdf
	2.pdf
	3.Table of Content.pdf
	4.Content.pdf

