
ГА  «БелАруская  
асАцыяцыя  

журнал істаў»

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

СМI
ў БЕЛАРУСІ

2013

Вын іковы  анал і тычны а гляд

w w w.baj.by



Змест:

Медыя-ландшафт Беларусі – 2013  .  .  .  .  .  .  .  .  .  3

Развіццё сітуацыі ў сферы СМІ  
ў Беларусі ў 2013 г. (агляд)  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  5

Рэйтынгі, індэксы  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  8

02

2013

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ



Медыя-ландшафт  
Беларусі – 2013 

Паводле дадзеных Міністэрства інфармацыі 
Рэспублікі Беларусь на 1 студзеня 2014 года ў кра-
іне было зарэгістравана 1556 друкаваных сродкаў 
масавай інфармацыі (712 газетаў, 793 часопісы, 
38 бюлетэняў, 11 каталогаў і 2 альманахі), з якіх, 
як часта падкрэсліваюць афіцыйныя асобы, дзяр-
жаўнымі з’яўляюцца толькі 410. 

Аднак абсалютная большасць з недзяржаўных дру-
каваных СМІ з’яўляюцца забаўляльнымі, рэклямнымі 
і да т.п. Зарэгістраваных недзяржаўных СМІ 
грамадска-палітычнай скіраванасці, па падліках гра-
мадскага аб'яднання «Беларуская асацыяцыя жур-
налістаў», – менш за 30. Амаль палова з іх яшчэ ў 
2005 г., напярэдадні прэзідэнцкіх выбараў 2006 г., 
была выкінутая з дзяржаўных сетак распаўсюду 
газетаў па падпісцы і ў розніцу і дагэтуль у іх не 
вернутая; многія (асабліва нацыянальныя выданні) 
маюць цяжкасці з атрыманнем рэклямы. Штодзённы 
наклад газеты Адміністрацыі Прэзідэнта Рэспублікі 
Беларусь «Савецкая Беларусія» ў два разы перавы-
шае сукупны тыднёвы наклад незалежнай прэсы 
(большасць з недзяржаўных газетаў выходзяць раз 
у тыдзень). Астатнія дзяржаўныя друкаваныя вы-
данні маюць наклады, параўнальныя з накладамі 
незалежнай прэсы, але выбудаваныя ў жорсткую 
ідэалагічную вертыкаль.

Выхаду на рынак традыцыйных СМІ новых паспя-
ховых грамадска-палітычных праектаў не назіралася 
– пры тым, што за 2013 г. Міністэрства інфармацыі 
Рэспублікі Беларусь зарэгістравала 88 друкаваных 
СМІ. Газетаў з іх – толькі 26, а большасць зарэгіс-
траваных за год выданняў – часопісы камерцыйнай 
накіраванасці. За гэты ж перыяд міністэрства ану-
лявала пасведчанні пра рэгістрацыю 13 друкаваных 
сродкаў масавай інфармацыі (з іх – 5 газетаў). 

Рэгістрацыя СМІ, у тым ліку і друкаваных, у 
Беларусі ажыццяўляецца органам дзяржаўнага 
кіравання (Міністэрствам інфармацыі) у дазволь-

03

2013

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://mininform.gov.by/rus/smi/
http://mininform.gov.by/rus/smi/


ным парадку. За 2010–2012 гг., паводле словаў 
міністра інфармацыі Алега Праляскоўскага, 
Міністэрства інфармацыі накіравала заснаваль-
нікам СМІ 105 адмоваў у рэгістрацыі СМІ.

Сітуацыя з тэлевізійнымі і радыёвяшчальнымі СМІ 
ў Беларусі яшчэ менш адпавядае дэмакратычным 
стандартам. З 262 зарэгістраваных на пачатак 2014 
г. тэлерадыёпраграмаў (169 з якіх – радыёпрагра-
мы) пераважная большасць (178) – дзяржаўныя (з 
іх 144 радыё- і 34 тэлепраграмы). Але і астатнія 
84 недзяржаўныя электронныя СМІ знаходзяцца 
пад поўным кантролем уладаў з прычыны сістэмы 
ліцэнзавання (альбо “рэгістрацыі”) вяшчання. 

На працягу 2013 г. былі зарэгістраваныя 3 новыя 
радыёпраграмы і 4 – тэлепраграмы, фактычна пало-
ва з якіх (3) – дзяржаўныя.

Акрамя таго, у краіне зарэгістравана 9  інфарма
цыйных агенцыяў, 7 з якіх – фармальна недзяр
жаўныя.

Эканамічная і прававая дыскрымінацыя незалеж-
ных СМІ ажыццяўляецца на тле адміністрацыйных 
прэферэнцыяў і прамой бюджэтнай падтрымкі дзяр-
жаўных медыяў. У 2013 г. на фінансаванне СМІ, 
якія падтрымлівае дзяржава, рэспубліканскім бю-
джэтам было вылучана каля 60 млн. еўра. Грошы 
былі размеркаваныя на пазаконкурснай аснове. 
Нацыянальная дзяржаўная тэлерадыёкампанія, а 
таксама дзяржаўныя тэлеканалы СТВ («Сталічнае 
тэлебачанне») і АНТ («Другі нацыянальны тэлека-
нал») у чарговы раз былі вызваленыя ад выплаты 
падаткаў на даданую вартасць і на прыбытак.

Самым вольным сектарам інфармацыйнай прасто-
ры Беларусі застаецца інтэрнэт. Больш чым 4,85 
млн. беларусаў ва ўзросце ад 15 гадоў карыстаецца 
інтэрнэтам (што на 12% больш, чым годам раней); 
прыблізна 80% з іх робяць гэта штодзень.

Аднак свабода дзейнасці ў Байнэце паступова 
абмяжоўваецца як прававымі, так і неправавымі 
метадамі. 

04

2013

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://news.tut.by/society/334025.html
http://news.tut.by/society/334025.html
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/belarus_media_freedom_ru_web.pdf


Развіццё сітуацыі  
ў сферы СМІ ў Беларусі  
ў 2013 ГОДЗЕ  
(агляд)

У 2013 г. сітуацыя ў сферы СМІ ў Беларусі знахо-
дзілася ў стане стагнацыі, застаючыся скрайне не-
спрыяльнай для свабоды выказвання меркаванняў. 

Асноўныя пазітыўныя падзеі медыйнага года ад-
быліся ў яго пачатку. Былі спыненыя крыміналь-
ныя справы супраць журналістаў Андрэя Пачобута і 
Антона Сурапіна і адмоўлена ва ўзбуджэнні крымі-
нальнай справы ў дачыненні да пасадовых асобаў 
часопіса “Arche. Пачатак” . Гэтыя канфлікты знахо-
дзіліся ў цэнтры ўвагі міжнароднай грамадскасці, і 
іх вырашэнне можа сведчыць пра спробы афіцый-
нага Мінска разблакаваць адносіны з Еўразвязам 
пасля поствыбарнага крызісу канца 2010–2012 гг. 

Гродзенскі карэспандэнт польской «Gazet y 
Wyborczej» Андрэй Пачобут абвінавачваўся па ч.  2 
арт. 367 КК (паклёп у дачыненні да Прэзідэнта 
Рэспублікі Беларусь, здзейснены асобай, якую ра-
ней судзілі за паклёп) у тым, што ў шэразе яго 
публікацыяў у інтэрнэце “ўтрымліваліся паклёпніцкія 
выказванні ў дачыненні да кіраўніка дзяржавы”. 21 
чэрвеня 2012 г. А.Пачобут быў затрыманы і змешча-
ны пад варту, а ў яго кватэры быў праведзены воб-
шук. 30 чэрвеня журналіста вызвалілі пад падпіску 
аб нявыездзе. Справа ўскладнялася тым, што ўлетку 
2011 г. Пачобут ужо быў асуджаны за паклёп у ад-
носінах да прэзідэнта да трох гадоў пазбаўлення во-
лі з адтэрміноўкай выканання прысуду на два гады, 
і любы абвінаваўчы прысуд па новай справе цягнуў 
бы за сабой 3 гады рэальнага пазбаўлення волі па 
папярэдняй справе. Аднак 15 сакавіка Упраўленне 
Следчага камітэта па Гродзенскай вобласці спыніла 
крымінальную справу супраць яго ў сувязі з адсут-
насцю складу злачынства. 

05

2013

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ



Праз тыдзень пасля спынення крымінальнай спра-
вы ў дачыненні да А.Пачобута, 22 сакавіка, ста-
ла вядома пра адмову ва ўзбуджэнні крыміналь-
най справы па выніках праверкі рэдакцыі часопіса 
“Arche. Пачатак”. Праблемы ў часопіса пачаліся 
ўвосень 2012 г., калі на прэзентацыі кнігі “Саве-
тызацыя Заходняй Беларусі” супрацоўнікі міліцыі і 
падатковай інспекцыі затрымалі галоўнага рэдакта-
ра “Arche. Пачатак” Валерыя Булгакава і абвінава-
цілі яго ў незаконнай прадпрымальніцкай дзейнас-
ці. Фінансавыя органы пачалі маштабную праверку 
дзейнасці рэдакцыі часопіса, заблакавалі рахунак 
рэдакцыі часопіса, на дзяржаўным тэлебачанні з’я-
віліся прапагандысцкія ролікі, у якіх вядучы заявіў, 
што “кніжная справа” можа перайсці ў крыміналь-
ную з-за экстрэмісцкага зместу канфіскаванай у рэ-
дактара літаратуры. Валерый Булгакаў пад пагрозай 
крымінальнага пераследу быў вымушаны пакінуць 
Беларусь і вярнуўся толькі пасля таго, як кантралю-
ючыя органы абвясцілі, што крымінальныя справы ў 
дачыненні да В.Булгакава і супрацоўнікаў часопіса 
ўзбуджацца не будуць. 

Пра спыненне крымінальнага пераследу А.Сурапіна 
КДБ афіцыйна аб’явіў у чэрвені 2014 г. 20-гадовы 
студэнт Інстытута журналістыкі БДУ  Антон Сурапін 
абвінавачваўся ў саўдзеле ў незаконным перасячэнні 
дзяржаўнай мяжы Рэспублікі Беларусь арганізаванай 
групай асобаў. Нагодай для абвінавачвання паслу-
жыла тое, што ён першым выклаў на сваім сайце 
фотаздымкі плюшавых мішак з лозунгамі ў падтрым-
ку дэмакратыі, якіх скінулі на тэрыторыі Беларусі са 
шведскага аднаматорнага самалёта, што парушыў 
мяжу 4 ліпеня 2012 г. Журналіст быў затрыманы і 
змешчаны ў следчы ізалятар КДБ, дзе правёў больш 
за месяц. З СІЗА КДБ Сурапіна выпусцілі ў жніўні 
2012 г., аднак да спынення справы ён знаходзіўся 
пад следствам. Арышт Сурапіна ўзначаліў дзясят-
ку самых абсурдных арыштаў 2012 г. у рэйтынгу 
Amnesty International.

Аднак гэтыя пазітыўныя крокі не суправаджалі-
ся сістэмнымі зменамі ў сферы СМІ. Наадварот, 
прадпрымаліся меры рэпрэсіўнага характару ў ад-
носінах да СМІ і журналістаў. 

06

2013

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ



Супрацоўнікі міліцыі неаднаразова затрымлівалі 
журналістаў пры ажыццяўленні імі прафесійных 
абавязкаў, пракуратура і КДБ выносілі ў адрас 
фрылансераў папярэджанні за супрацоўніцтва 
з замежнымі СМІ. На працягу 2013 г. Беларус-
кая асацыяцыя журналістаў зафіксавала больш 
за 50 выпадкаў затрымання журналістаў, 4 з якіх 
завершыліся адміністрацыйнымі арыштамі на тэрмін 
ад 3 да 12 сутак, і як мінімум 10 выпадкаў выня-
сення журналістам афіцыйных папярэджанняў.

Узмацнілася выкарыстанне заканадаўства аб 
супрацьдзеянні экстрэмізму для падаўлення свабо-
ды выказвання меркаванняў. Так, у красавіку па 
заяве Упраўлення КДБ па Гродзенскай вобласці суд 
Ашмянскага раёна прызнаў экстрэмісцкімі матэры-
яламі фотаальбом “Прэс-фота Беларусі 2011”. Спа-
сылаючыся на гэтае судовае рашэнне, Міністэрства 
інфармацыі Рэспублікі Беларусь у верасні пазба-
віла ліцэнзіі выдавецтва “Логвінаў”, якое з’яўля-
ецца адным з флагманаў беларускага незалежнага 
кнігавыдання. У канцц года стала вядома пра яшчэ 
некалькі спробаў уладаў прызнаць кніжную прадук-
цыю экстрэмісцкімі матэрыяламі. 

Фотаальбом “Прэс-фота Беларусі 2011” вы-
дадзены па выніках конкурса прэс-фатаграфіі 
Беларусі, які праводзіцца з 2010 г.; у журы кон-
курса ўваходзяць вядомыя фатографы з розных 
краінаў. Альбом быў надрукаваны ў 2012 г. і 
вольна прадаваўся ў краіне. Фотаздымкі з аль-
бома (фіналісты фотаконкурса) без якіх-колечы 
негатыўных наступстваў публікаваліся ў бела-
рускіх перыядычных выданнях і размяшчаліся ў 
стужках інфармацыйных агенцыяў. 

У 2013 г. працягнулася практыка пераследу і пры-
цягнення да адказнасці блогераў і іншых інтэрнэт-
актывістаў. Незалежныя інтэрнэт-рэсурсы перыядыч-
на сутыкаліся з блакіроўкай, хакерскімі атакамі і да 
т.п. Некалькі інфармацыйных рэсурсаў уключаныя ў 
“чорны спіс” сайтаў, доступ да якіх абмяжоўваецца 
ў дзяржаўных арганізацыях, установах адукацыі і 
культуры. 

07

2013

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://pressphoto.by/?p=402#more-402


У канцы 2013 г. намеснік міністра інфармацыі 
заявіў, што рыхтуюцца змены ў заканадаўства аб 
СМІ з тым, каб распаўсюдзіць яго палажэнні (аж да 
адклікання рэгістрацыі) на “найбольш папулярныя і 

ўплывовыя інтэрнэт-рэсурсы”. Гэ-
тая заява выклікала негатыўную 
рэакцыю ў журналісцкім асяродку 
і інтэрнэт-супольнасці.

Беларускія і міжнародныя арганізацыі і структу-
ры неаднаразова заклікалі прывесці заканадаў-
ства Рэспублікі Беларусь у сферы СМІ ў адпавед-
насць з дэмакратычнымі стандартамі. Аднак пра-
вавыя акты, прынятыя ў Беларусі ў 2013 г., не 
сведчаць пра магчымую дэмакратызацыю сферы 
СМІ ў Беларусі. Хутчэй наадварот: яны паказваюць 
імкненне ўладаў узмацніць кантроль за свабодай 
выказвання меркаванняў і за межамі традыцыйных 
медыяў – у інтэрнэце і кніжным сектары (у ліпені 
2013 г. набыў моц новы закон “Аб выдавецкай 
справе ў Рэспубліцы Беларусь”, які прадугледжвае 
рэгістрацыю Міністэрствам інфармацыі выдаўцоў 
кніг, тыпаграфіяў, а таксама распаўсюднікаў кніж-
най прадукцыі).

Рэйтынгі, індэксы
У дакладзе праваабарончай арганізацыі Freedom 

House пра свабоду інтэрнэту ў 2013 годзе Беларусь 
аднесеная да краінаў з несвабодным інтэрнэтам.

У даклад Freedom House ўключаныя 60 краінаў. 
З  іх 29 блакавалі ці фільтравалі ў інтэрнэце інфар-
мацыю палітычнага і сацыяльнага характару. Бела-
русь з’яўляецца адзінай краінай у Еўропе, дзе сва-
бода інтэрнэту абмяжоўваецца. Сітуацыю ў нашай 
краіне, на думку праваабаронцаў Freedom House, 
можна параўнаць з Кітаем, Суданам, Эфіёпіяй.

У іншым дакладзе Freedom House “Свабода прэсы 
2013”, апублікаваным напярэдадні Сусветнага дня 
свабоды друку 3 мая 2013 г., Беларусь аднесеная 
да васьмі “найгоршых з горшых” краінаў, у якіх 

08

2013

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://mediafreedomwatch.org/ru/ru
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2013


“незалежныя СМІ не існуюць ці ледзьве здольныя 
працаваць, прэса выступае ў якасці рупара рэжы-
му, доступ грамадзянаў да аб’ектыўнай інфармацыі 
жорстка абмежаваны, нязгода падаўляецца пры 
дапамозе турэмнага зняволення, катаванняў і іншых 
формаў рэпрэсій”. Беларусь у рэйтынгу Freedom 
House займае 193 месца са 197 і суседнічае з 
Экватарыяльнай Гвінеяй, Эрытрэяй, Іранам, Кубай, 
Узбекістанам, Туркменістанам і Паўночнай Карэяй. 
Паводле шкалы, у якой “0” – найлепшая сітуацыя, 
а “100” – найгоршая, Беларусь атрымала 93 балы.  
Спасылка 1, спасылка 2, спасылка 3.

У 2013 г. Беларусь заставалася апошняй па 
ўзроўні свабоды СМІ ў краінах Усходняга партнёр-
ства. Гэта выцякае з вынікаў трох штоквартальных 
вымярэнняў Індэксаў свабоды медыя ў краінах Усход-
няга партнёрства.

Даследаванне праводзіцца ў межах праекта ENP 
EaP Media Freedom Watch на аснове апытанняў 
дзесяці медыяэкспертаў у кожнай з шасці 
краінаў Усходняга партнёрства: Азербайджа-
не, Арменіі, Беларусі, Грузіі, Малдове і Украіне. 
Індэкс вызначае ступень выканання асноўных 
правоў і свабодаў журналістаў у рэгіёне. 

У традыцыйным штогадовым Сусветным індэксе 
свабоды прэсы, абнародаваным арганізацыяй “Рэ-
парцёры без межаў” у пачатку 2014 г., Беларусь, 
як і ў мінулым годзе, заняла 157-е месца са 180. З 
былых краінаў Савецкага Саюза ніжэй за Беларусь у 
рэйтынгу арганізацыі апынуліся не толькі Казахстан, 
Узбекістан і Туркменістан, але і Азербайджан (160), 
які год таму знаходзіўся на 156-м месцы.

09

2013

СМI
ў БЕЛАРУСІ

ЭЛЕКТРОННЫ 
БЮЛЕТЭНЬ

http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/FTP%202013%20Booklet%20Final%20Complete%20-%20Web.pdf
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/FOTP%202013%20Essay%20RUS.pdf
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Freedom%20of%20the%20Press%202013-%20Infographic.pdf
http://mediafreedomwatch.org/ru/media-freedom-index/
http://rsf.org/index2014/ru-index2014.php
http://rsf.org/index2014/ru-index2014.php


Змест гэтага электроннага выдання абаронены нормамі Аўтарскага права.

Спасылка на ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» пры выкарыстанні матэрыялаў 

ЭЛЕКТРОННАГА БЮЛЕТЭНЯ «СМІ Ў БЕЛАРУСІ» з’яўляецца абавязковай.

Выдавец: ГА «Беларуская асацыяцыя журналістаў» (ГА «БАЖ »).  

Вул. Камсамольская 7-32, 220030 Мінск, БЕЛАРУСЬ

Тэлефоны: +375 17 203-63-66, 226-70-98 Факс: +375 17 203-63-66, 226-70-98  

E-mail: press@baj.by  Web: www.baj.by

Кантакт: Бастунец Андрэй Леанідавіч, намеснік старшыні ГА «БАЖ »

ГА  «БелАруская  
асАцыяцыя  

журнал істаў»

w w w.baj.by


