
  1

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 
 
Mass Media Fortnight in Belarus 
 
January 16 – February 06, 2011 
 
Three members of Belarusian Association of Journalists – Natallia Radzina, Iryna 
Khalip, and Siarhei Vazniak – were released from the KGB investigative isolation ward 
until trials within the period under consideration. All of them had been preliminary 
charged with arrangement and participation in “mass riots” in Minsk on December 19, 
2010. Natallia Radzina and Siarhei Vazniak were obliged to give recognizance not to 
leave their permanent places of residence. Iryna Khalip was placed under house arrest. 
Before Iryna’s liberation, her mother Lutsyna Bialzatskaya had been granted the right to 
guardianship of her 3-year-old grandson Danik, the son of Iryna Khalip and Andrei 
Sannikau, a former alternative candidate at the recent Presidential election 2010. The 
decision of guardianship bodies in relation to Daniel Sannikau was expected with great 
tension and concern both in Belarus and all around the world. 
 
The majority of analysts are inclined to explain the recent moves of Belarusian 
authorities with their fear of the EU sanctions. The European Parliament adopted an 
utterly harsh resolution on the situation in Belarus on January 20, 2011. 
Symptomatically, several prisoners of conscience were released until trials on January 
28-29, 2010. (The EU Council of Ministers was planning to look into the Belarusian 
issue a couple of days later.) 
 
Moreover, civil protest actions with the demand to release the political prisoners have 
been regularly arranged in Belarus and in different countries of the world since 
December 19, 2010.  
At the same time, the repressions against journalists continued. A number of our 
colleagues got prosecuted on far-fetched grounds. Thus, a Radio Racyja correspondent 
Barys Haretski was detained close to the KGB HQs a month after the dramatic events in 
Independence Square. Consequently, the reporter was sentenced to 15 days of custody 
for taking part in the protest actions on the following day. 
 
A journalist from Hrodna Andrzej Paczobut was initially fined within the reporting period. 
He was charged with participation in the “mass riots” on December 19, 2010. However, 
the Public Prosecutor’s Office considered the sentence to be too weak and lodged an 
objection. Consequently, the case was sent back for revision to the court of original 
jurisdiction. 
 
The Ministry of Information of Belarus delivered a number of statements and took a 
number of steps, confirming the assumptions that the governmental policies were aimed 
at curtailing the processes of liberalization in the national media field. In particular, the 
Ministry of Information issued official warnings to “Narodnaya Vola” and “Planeta M” 
independent newspapers. Also, the Minister Praliaskouski promised to speed up 
elaboration of by-laws and provisions, regulating the procedure of official registration of 
on-line media in the country. 
 
 
The “Narodnaya Vola” independent newspaper received another official warning from 
the Ministry of Information of Belarus on January 17, 2011. The Minister Aleh 



  2

Pralaskouski accused the editorial of breaking the law, pointing at the publication of 
“Who will hear the slogan “Depart!”” article in September 2010. The article announced 
the beginning of a public campaign, initiated by the “Young Front” NGO, registered 
outside Belarus. The official authorities blamed the newspaper editorial for “distributing 
information on behalf of a non-registered organization,” despite the fact it had been 
mentioned in the article that the “Young Front” NGO wasn’t officially registered in 
Belarus. It was the third official warning to the “Narodnaya Vola” editorial within a year’s 
course.  
 
 
As reported on January 17, 2011, the “Znamya Yunosti” state-owned newspaper 
editorial strived to institute criminal proceedings against their former correspondent in 
Brest Ales Liauchuk. The journalist learned the news, being interrogated by the police. 
The corresponding documents were presented to him. The newspaper editorial accused 
the former reporter of defaming the media outlet (“Libel”, article 188.2 of Belarus’ 
Criminal Code). The newspaper editorial got angry with A. Liauchuk, since the journalist 
had told about his dismissal and described the working conditions in “Znamya Yunosti” 
in his personal blog as well as on the Belarusian Web-pages of “Radio Liberty/RFE” 
(www.svaboda.org). Among other, the journalist noted that the newspaper editorial had 
obliged him to write a condemnatory article about the events in Independence Square in 
Minsk on December 19, 2010 and that he refused to obey. 
 
The initial hearing of the case was held in Maskouski City District Court of Brest on 
January 26, 2011. The “Znamya Yunosti” editorial lawyer urged Ales Liauchuk to refute 
his statement about the reasons of his dismissal and publish a disclaimer at his own 
expense. The main court session was scheduled for February 18, 2011.  
 
 
On January 17, 2011, the Belarusian Association of Journalists received a letter from 
the Ministry of Internal Affairs of Belarus in reply to the Association leaders’ appeal of 
December 24, 2010 to the Minister of Justice, the Minister of Internal Affairs, and the 
Public Prosecutor General with a request to draw attention to the recent severe 
violations of journalist rights and make the guilty accountable for their illegal actions. It 
was reported that the police in Independence Square had acted “within legal 
boundaries” on December 19, 2010 and that the journalists “had a possibility to leave 
the site of the unauthorized event or withdraw to a safe distance.”  
 
 
As reported on January 17, 2011, “Reporters without Borders” (RSF) had nominated 
the “Charter’97” Web-site Editor Natallia Radzina for the Netizen Prize-2011. The 
annual award is presented to the bloggers, on-line journalists, and cyber-dissidents, 
facilitating the freedom of speech development on the Web. 
 
It is worth mentioning that Natallia Radzina was detained at the “Charter’97” office 
between December 19 and 20, 2010 and sent to the KGB pre-trial isolation ward. The 
journalist was preliminary charged with arranging and taking active part in “mass riots” 
on December 19, 2010 (article 293, parts 1 and 2 of Belarus’ Criminal Code). She is 
threatened with up to 15 years of imprisonment.  
 
 



  3

Mausun Gadziev, a correspondent of “Kommersant” Publishing House (Russia) 
learned on January 17, 2011 that the Ministry of Foreign Affairs of Belarus had rejected 
to accredit him as a journalist on the territory of Belarus. Reportedly, the ministerial 
officials expressed their discontent with the journalist’s work in 2010 this way. 
 
 
The police detained a “Bobruyski Kuryer” journalist and a BAJ member Yauhien 
Vaskovich, 19, on January 17, 2011. A police search was conducted at the place of his 
permanent residence at the same time. Consequently, Y. Vaskovich was arrested for 10 
days for committing “an act of hooliganism”. Reportedly, the media worker was charged 
with an attack on the KGB premises in Babruysk on October 16, 2010. The time of his 
detention in custody was prolonged in connection with the criminal case for two months 
on January 27, 2011. The journalist had been detained as a participant of mass protest 
actions in Independence Square in Minsk on December 19, 2010. Initially, he was 
sentenced to 12 days of custody then and served the term in Minsk Detention Center in 
Aksrestin Street then.   
 
 
A well-known journalist and a BAJ member Vital Taras died of cancer on January 18, 
2011. As usual, the dead body was examined by medics and policemen. A junior 
lieutenant, who dealt with composing the inspection report, took V. Taras’ finger prints, 
disregarding the protests of his family members.   
 
 
Andrei Aliaksandrau and Alina Suravets, Deputy Chairs of Belarusian Association of 
Journalists were examined at the KGB on January 17, 2011 and January 18, 2011 as 
witnesses in the criminal case on “mass riots” in Minsk. Another Deputy Chairman of 
BAJ Andrei Bastunets and the Chairperson of BAJ Zhanna Litvina had been 
interrogated as witnesses to the case on January 12 and January 13, 2011 
correspondingly.  
 
 
Barys Haretski, a Radio Racyja correspondent and a BAJ member was sentenced to 
14 days of custody under the administrative law on January 18, 2011. The media 
worker was accused of taking part in the unauthorized mass protest actions on 
December 19, 2010. The radio journalist had been detained, while interviewing people 
at the walls of Akrestsina police prison in Minsk on January 17, 2011, i.e. nearly a 
month after the protest actions. Moreover, police searches were conducted at the 
journalist’s private apartment as well as at his brother’s flat.  
Barys Haretski was released from jail on January 31, 2011. He served the whole term 
in prison, since the reviewing court had rejected his attorney’s appeal to cancel the 
initial verdict.  
 
 
Lutsyna Belzatskaya, mother of Iryna Khalip, was officially informed on January 20, 
2011 that she had been recognized as the guardian of her grandson Daniel, the son 
of Iryna Khalip and Andrei Sannikau, kept in KGB prison since December 19, 2010. She 
was given the necessary documents for guardianship and an excerpt from the decision 
of Partyzanski City Disctrict Administration of Minsk.  
 
 



  4

On January 19, 2011, the BAJ Chairperson Zhanna Litvina and her Deputy Andrei 
Bastunets sent a letter of appeal to Minsk City Department of Internal Affairs at the City 
Executive Committee with a request to release a journalist Iryna Khalip from jail before 
trial. The BAJ leaders noted that they were ready to stand bail for Ms. Khalip, if 
required.   
 
 
Aleh Gruzdzilovich, a RL/RFE correspondent was detained for 15 minutes, while filming 
a civil solidarity action in support of the political prisoners, held at the entrance to the 
KGB prison in Minsk on January 19, 2011. The journalist’s press card was verified. 
Moreover, the KGB officers obliged the media worker to erase the video files with the 
KGB premises from his camera.  
On the same evening, Vladzimir Chudentsov, a correspondent of “Russkaya Sluzhba 
Novostei” radio station was detained together with the protest action participants and 
taken to the Central District Department of Internal Affairs of Minsk. The journalist was 
released from custody only as soon as the Press Service of Minsk City Department of 
Internal Affairs at the City Executive Committee interfered.  
 
 
Siarhei Darafeyeu, “The Choice” talk show presenter on the ANT state-owned TV 
channel was removed from his position on January 20, 2011. Still, the journalist 
continued to work for the Belarusian National State TV and Radio Company. The 
journalist had been urged to take a month’s holiday after his TV program, dedicated to 
the outcome of the Presidential election on December 19, 2010. The Chairperson of 
Central Election Committee Lidziya Yarmoshyna left the TV studio, feeling reluctant to 
answer the journalist’s inconvenient questions. The presenter’s work was severely 
criticized by A. Lukashenka on the following day.  
 
 
The European Parliament adopted a rigid resolution on the situation in Belarus on 
January 20, 2011. In particular, the European Parliament called on the Council, the 
Commission and the EU High Representative to review EU policy towards Belarus, 
including consideration of targeted economic sanctions as well as to support with all 
financial and political means, the efforts of Belarusian civil society, independent media 
(including TV Belsat, European Radio for Belarus, Radio Racja and others) and non-
governmental organisations in Belarus to promote democracy and oppose the regime.  
 
 
The Board of Minsk City College of Advocates proposed its lawyers to adhere to a new 
style of relations with mass media on January 20, 2011, as it was noted in the article 
“On Adherence to Legislation by Separate Attorneys of Minsk”, published on the Web-
site of the Ministry of Justice of Belarus. 
In particular, the attorneys were advised “to verify the interviewers’ professional status,” 
“record the media representatives’ questions” as well as “respond in the written form, 
demanding the right to the final editing”, in order “to avoid the ambiguous interpretation 
of information.” 
Reportedly, the College of Advocates took the decision on checking the “false facts”, 
published in the media on behalf of attorneys. It concerned the reports on the KGB 
prisoners, accused of arranging mass riots in Minsk on December 19–20, 2010. 
 
 



  5

A BAJ member Andrei Liubianchuk was invited for “a talk” to the KGB Department for 
Brest region on January 20, 2011. The journalist was informed that there was evidence 
available he had been present in Independence Square in Minsk during mass protest 
actions on December 19, 2010. A. Liubianchuk was released as soon as he made use 
of his constitutional right not to testify against himself and his family and refused to 
provide any explanations on the subject matter.  
 
 
A Radio Racja correspondent Hienadz Barbarych was detained for nearly an hour, 
while interviewing the KGB prisoners’ relatives at the KGB HQs in Minsk on January 
24, 2011. The journalist’s press card was verified. Moreover, the KGB officers asked the 
reporter to erase all audio-records with the interviews and tell his colleagues it was 
banned to take audio and video records close to the controlled-access state institutions.   
 
 
The Ministry of Information of Belarus issued an official warning to the “Intex-press” 
Publishing House (Baranavichy, Brest region), the publisher of “Planeta M” 
independent newspaper on January 24, 2011. The Ministry blamed the publisher for 
failing to inform the official authorities of changes in the newspaper specialization from 
the “mass political and leisure” focus to the “literary and art” focus as well as of another 
change in the newspaper language use from “Russian and Belarusian” to “Belarusian” 
only.  
Particularly, the Ministry referred to the “Planeta M” issue of December 10, 2010, 
presenting the poems, written by Alaksey Biely, a BAJ member and the Editor-in-chief 
of “Gantsavitski Chas” and “Niasvizhski Chas” weeklies.  
 
 
The KGB Department for Homiel Region officers conducted a search at the private 
apartment, belonging to Leanid Sudalenka, a media lawyer and a member of BAJ on 
January 26, 2011. Two PCs were seized from him and his children. Another KGB 
search was conducted at the private apartment, belonging to Vasil Palakou, Head of the 
UCP Branch in Homiel region as well as the Editor of “The Civil Initiatives” newsletter. 
The KGB agents seized the civil activist’s PC, laptop, digital photo camera, and mobile 
phone.  
 
 
Anatol Kulyashou, the Minister of Internal Affairs of Belarus stated during his press-
conference on January 26, 2011 that his subordinates hadn’t attacked journalists 
during the mass protest actions on December 19, 2010. He claimed the police had 
acted in compliance with the law. Also, the Minister noted that one of policemen had 
been beaten cruelly by media workers “with the use of a photo camera and with the use 
of a video camera.” However, all further attempts of BAJ to clarify the personalities of 
the claimed offenders were in vain. Moreover, reportedly, there haven’t been initiated 
any criminal proceedings, related to the case.  
The Belarusian independent journalists passed a group appeal to the Minister 
Kulyashou during the press-conference. They asked the governmental official to provide 
official explanations on how the media workers should identify themselves in order to 
avoid assaults and detentions, while implementing their professional duties. Also, the 
media workers called on the Minister to prevent violations of journalist rights in the 
future as well as to charge the guilty of attacking the reporters on December 19, 2010.  
 



  6

 
The “Tovarisch” newspaper’s Editor-in-chief and a BAJ member Dzmitry Yanienka 
was interrogated at the KGB HQs on January 26, 2011 as a witness in the criminal 
case on “mass riots” in Minsk.  
 
 
On January 27, 2011, the PACE condemned the unprecedented wave of violence, 
intimidation, mass arrests and prosecution of political opponents, human rights 
defenders, media workers, students and citizens of Belarus that followed the 
announcement of the results of the Presidential Election 2010.The Parliamentary 
Assembly of the Council of Europe (PACE) called on the Belarus’ governmental 
authorities to release all political prisoners and conduct a transparent investigation 
into the abusive and disproportionate use of force by police and security forces 
against the demonstrators on December 19, 2010.  
 
 
Minsk City Court cancelled the initial verdict of Kastrychnitski City District Court of Minsk 
on the case against a “Gazeta Wyborcza” (Poland) correspondent in Belarus and a BAJ 
member Andrzej Paczobut on January 28, 2011. The case was returned for revision to 
the court of original jurisdiction. Thus, the appellate court lent an attentive ear to the 
Public Prosecutor’s objection. (The latter considered the initial punishment to A. 
Pachobut in the form of a fine in the amount of 50 basic amounts (approx. EUR 427) to 
be too light for the journalist). 
A. Paczobut said he disagreed completely both with the fine and the Public Prosecutor’s 
objection, laying his position before the court. Once again, he stated he had 
implemented his professional duties of “Gazeta Wyborcza” correspondent in 
Independence Square in Minsk on December 19, 2010.  
It should be reminded that on January 13, 2011 the court of first instance fined the 
journalist 1 million 750 thousand Belarusian rubles for “breaking the procedure of 
arranging or holding mass public events”. 
 
 
Aleh Pralaskouski, the Minister of Information of Belarus stated on January 28, 2011 
that it would be reasonable to introduce a number of changes into the Belarus’ media 
law, concerning the principles of official registration of on-line media in Belarus. Also, 
the Minister added that he had been instructed to finalize the elaboration of 
governmental provisions, regulating the procedure of on-line media registration in the 
country in the near future.  
 
 
On January 28, 2011, the Public Prosecutor’s General Office replied to the inquiry, 
submitted by the European Radio for Belarus editorial as for the legality of actions of 
special services that conducted a search at the ERB editorial office in Minsk on 
December 25, 2010. Practically all technical equipment was seized from the office then. 
It is worth reminding that the secret services didn’t bother to invite anyone from the 
radio editorial to attend the search then. The Public Prosecutor’s General Officers noted 
that the secret services had acted in strict compliance with the law and that the 
presence of the ERB editorial members had been dispensable.  
 
 



  7

Natallia Radzina, the Editor of Charter’97 Web-site (www.charter97.org) and a BAJ 
member was released from custody on January 28, 2011. However, she was obliged to 
sign a recognizance not to leave her permanent place of residence in the town of 
Kobryn (Brest region), located in more than 300 km from Minsk, before trial. It is worth 
reminding that the journalist spent one month and a week in the KGB pre-trial jail in 
Minsk.  
 
 
The journalists and BAJ members Iryna Khalip and Siarhey Vazniak were released from 
the KGB pre-trial prison on January 29, 2011. Iryna Khalip was placed under house 
arrest before trial. She is banned to speak over the phone, use her PC, and even come 
to the windows. Two KGB agents guard the media worker inside her private apartment.  
Siarhei Vazniak has been forced to sign a recognizance not to leave his permanent 
place of residence before trial. As before, the media workers are preliminary accused of 
arranging and taking part in mass riots in Minsk on December 19, 2010 (article 293 of 
Belarus Criminal Code). They are threatened with up to 15 years of imprisonment.  
 
On January 31, 2011, the EU Council of Ministers decisively condemned arrests of 
numerous presidential candidates, journalists and civil society activists as well as 
persecution of independent media workers after the Presidential election 2010 in 
Belarus. The Foreign Minister of the EU member-states adopted a list of more than 150 
Belarusian state officials and executives, who violated human rights in the country 
during the presidential election campaign and participated in the election fraud. Their 
property and banking accounts will be blocked. The EU has abstained from introducing 
economic sanctions for the time being.  
The United States introduced political and economic sanctions in relation to the 
incumbent regime representatives in response to the large-scale election fraud, the use 
of severe force against peaceful protesters and continuing repressions and attacks on 
civil society in Belarus. 
 
 
On January 31, 2011, the Ministry of Justice of Belarus sent a letter in reply to the BAJ 
appeal of December 24, 2010 with a request to prosecute the police officers, who 
detained journalists and prevented them from implementing their professional duties 
during the mass protest actions on December 19-20, 2010. The Ministerial officials 
claimed that the Belarusian Association of Journalists violated two clauses of its 
Statutory Notes, having stood up “in defense of Belarusian and foreign journalists, who 
didn’t have any relation to BAJ.” 
 
 
The “Inform-progulka” newspaper (Luninets, Brest region) received a letter, signed by 
the Chairman of Luniniets District Council Vital Adzishchau on January 31, 2011. The 
latter informed the independent newspaper editorial of necessity to get his prior 
permission for the coverage of local events, arranged by Luniniets District Council in 
each concrete case. The local self-governmental official referred to article 35 of Media 
Law (“Accreditation of Journalists of Mass Media”).  
“Thus, following the example of Luniniets District Executive Committee, Luninets District 
Council would like to restrict the independent journalists’ access to information,” the 
newspaper editorial representatives noted.  
 
 



  8

Mikalay Aliaksandrau, the Editor-in-chief of “Brestskiy Kuryer” independent 
newspaper received a letter with threats and contumelies on January 31, 2011. 
The envelope was signed by some “Patriots of Belarus”. The senders informed the 
editor that they had submitted an official request to Minsk to close down the newspaper.  
 
 
 
On February 1, 2011, the OSCE Representative on Freedom of the Media, Dunja 
Mijatović, called once again on the Belarusian government to stop harassing 
independent journalists and media outlets. She also said she regretted that the 
authorities did not make her proposed visit possible in January.  
“The Belarusian government’s decision to release Radzina and Khalip from custody is 
far from enough. To live up to their OSCE media freedom commitments, the Belarusian 
authorities should clear the two journalists of all charges and set them free. They should 
also put an end to detentions, searches and all other forms of harassment of the 
media,” Mijatović said. 
“I wrote to Belarusian Foreign Minister Sergey Martynov twice in January, asking him 
to facilitate my visit by the end of the month. It is unfortunate that this was not made 
possible despite the Belarusian authorities’ earlier assurances that they are committed 
to continue working with OSCE institutions. My office always stands ready to assist 
Belarus in implementing its OSCE obligations,“ Mijatović added. 
 
 
Sviatlana Kalinkina, the Chief Editor of Narodnaya Vola newspaper was interrogated at 
the KGB HQs on February 1, 2011. The examination lasted for several hours in a row. 
It concerned the criminal case on “mass riots” in Minsk on December 19, 2010. Firstly, 
the journalist had been interrogated as a witness in the case on January 14, 2011. The 
special interest of special services to S. Kalinkina is highly surprising, since the 
journalist wasn’t in Independence Square on December 19, 2010.  
 
 
The materials, relating to the criminal case on “mass riots” in Minsk on December 19, 
2010, were partially handed over to the allegedly accused civil activists and journalists 
on February 2, 2011. In particular, they were passed to Alaksandr Atroshchankau, 
the spokesman for a former presidential candidate Andrei Sannikau. The case has been 
passed to court. A. Atroshchankau’s attorney thinks that the trial may take place either 
at the end of February or at the beginning of March 2011. A. Atroshchankau has been 
preliminary accused of breaking article 293, part 2 of Belarusian Criminal Code 
(“Participation in mass riots”). He is threatened with up to 8 years of imprisonment. 
 
 
 
Prepared by the BAJ Monitoring Service 


