
Legal Cases against journalists and Media staff (2014) 

 

Plaintiff Court Defendant Case details Decision Date 

Evrotorg Co Ltd The Frunzenski 
district court of 
Minsk 

Uladzimir Karahin, the 
chairman of the 
Republican 
Confederation of 
Entrepreneurship, his 
advisory Alexander 
Paulau, TUT.by, 
Ezhednevnik, 
journalists Dzmitry 
Zajats and Siarhei 
Satsuk 

The trading company demanded 
refutation of the information dated 
June 24, 2013 that the company was 
allegely involved in corporate raiding.  

The court dismissed the suit. 21.01.2014 

Andrei Beliakou, 
the private 
enterprise 
Belsat + owner 

The Supreme Court 
of the Republic of 
Belarus 

The Telewizja Polska 
S.A. (joint‐stock 
company Polish TV, 
founder of the 
satellite channel 
Belsat TV) 

The lawsuit against Belsat TV was 
lodged by a company specializing in 
satellite and cable TV equipment. The 
plaintiff claimed that the satellite 
channel uses the trade mark “Belsat” 
illegally. The company did not claim 
for damages, but wanted the satellite 
Astra to stop transmitting the Belsat 
TV.  

The court dismissed the suit. 27.01.2014 

Deputy chairman of 
the Human Rights 
Center "Viasna" 
Valiantsin 
Stefanovich 

The Central District 
Court of Minsk 

The General 
Prosecutor's Office of 
the Republic of 
Belarus 

Valiantsin Stefanovich appealed 
against a decision of the Prosecutor 
General's Office to blacklist the 
spring96.org, website of the Human 
Rights Center "Viasna", as a resource 
with restricted access.  

The court ruled that Valiantsin 
Stefanovich was improper plaintiff 
because he is not the owner of the 
spring96.org website, and blacklisting 
the website did not violate his personal 
rights.  

18.02.2014 

Police The Babruysk 
district court 

Aleh Zhalnou, blogger On January 30, 2014 Aleh Zhalnou 
(Oleg Zhelnov.Ru) came to a meeting 
with Aliaksandr Vasilyeu, head of the 
police department of the Babruysk 
City Executive Committee. A duty 
officer demanded to leave all personal 
belongings, so the blogger took out his 

The court fined Aleh Zhalnou 45 basic 
amounts (about 425 euro). 

On June 4, the Mahilou Regional Court 
dismissed an appeal of the blogger. 

17.03.2014 



cell phone, a video camera, a netbook 
to leave it at the cloakroom. However, 
later a video appeared on the 
blogger’s YouTube channel showing 
the meeting between the blogger and 
the police officer. So, the blogger was 
made accountable for “disobeying 
legal demands of an official in 
discharge of his or her functions” 
(Article 23.4 of the Code of 
Administrative Offences) as he had 
not leave all his devices on demand of 
a duty officer.  

Police The Beshankovi-
chy district court 

Georgi Stankevich, 
publisher of a low-
circulation newspaper 
Kryvinka 

According to a police’s report, he 
violated law by distributing the 
newspaper in the center of 
Beshankovichy town.  

The court ruled to fine the publisher 50 
base amounts (approx. $750) finding 
him guilty of violating Art. 22.9, part 2 
of the Code of Administrative Offences. 

On May 7, the Vitsebsk Regional Court 
dismissed Georgi Stankevich`s appeal.  

3.04.2014 

Police The Leninski 
district court of 
Hrodna 

Viktar Sazonau 

Uladzimir 
Khilmanovich  

Raman Yurgel 

Three regional activists were punished 
for posting photos with political and 
national symbolic on the Internet. On 
March 25, the Liberty Day in Belarus, 
they took photos standing in historic 
sites of Hrodna and holding Ukrainian 
and Belarusian national symbolic as a 
sign of their solidarity with Ukrainians. 
They posted the photos on the web.  

They were fined by court 25 basic 
amounts (3 million 375 thousand rubles, 
or approx. 250 euro) for “unsanctioned 
picket”. 

On May 5, the Hrodna Regional Court 
dismissed cassation appeals of the 
regional human rights defenders. 

3.04.2014 

Police The Babruysk 
district court 

Aleh Zhalnou, blogger On February 4, 2014 the blogger 
appeared at the summons to the head 
of the Babruysk department of the 
Investigative Committee and did not 
leave some devices (a telephone, a 3G 
modem and a memory card) on 
entrance as an officer on duty 
demanded. This was considered by 
police as “disobeying legal demands of 

The court fined the blogger 46 basic 
amounts (6 million 900 thous. rubles, or 
approx. $700).  

3.04.2014 



an official in discharge of his or her 
functions” (Article 23.4 of the Code of 
Administrative Offences). 

Police The Leninski 
district court of 
Hrodna 

Journalist Ales 
Dzianisau 

The trial concerned a video interview 
on Belsat TV (registered in Poland 
satellite channel) about a premiere of 
a play “Faust. Dreams” of the puppet 
theater.  
The report was broadcasted on Belsat 
that had been denied accreditation in 
Belarus several times. 

Ales Dzianisau was fined 30 basic 
amounts (4 million 500 thousand rubles, 
or approx. 330 euro) for violating Art. 
22.9, part 2 of the Code of 
Administrative Offences (illegal 
production and/or distribution of mass 
media products). 

On May 13, the Hrodna Regional Court 
dismissed the appeal of Ales' Dzianisau. 

4.04.2014 

The department on 
trade and services 
of the Vitebsk 
Region Executive 
Committee 

The Hlybokaye 
district court 

The regional 
independent 
newspaper Prefect-
Info 

According to the report from the 
department on trade and services of 
the Vitebsk Region Executive 
Committee, the newspaper had 
several violations of the legislation on 
advertising in one of its October 
issues.  

The court fined the newspaper Prefect-
Info 25 base amounts (3 million 750 
thous. rubles, or approx. $370) for 
violating the legislation on advertising. 

Further publishing of the newspaper 
became impossible through the lack of 
finances. 

8.04.2014 

Tamara Kaltunova, 
chairperson of the 
local Belarusian 
Society of People 
with Disabilities 

The Horki district 
court  

The local independent 
newspaper UzHorak 
and the informational 
agency BelaPAN 

The plaintiff demanded 50 million 
rubles compensation for libel; such, 
the plaintiff considered, appeared in 
information of BelaPAN news agency 
and was republished by the 
newspaper. The information dealt 
with another lawsuit with the same 
plaintiff's participation. 

The court dismissed the lawsuit. 17.04.2014 

Police  The Smarhon 
district court 

The local activist 
Uladzimir Shulzhytski 

Uladzimir Shulzhytski was detained on 
March 20 in a town of Smarhon 
(Hrodna region) with 31 copies of low-
circulation bulletin Smarhonski Grak. 
The same day, the police searched the 
distributor’s flat where one more copy 
of the bulletin was found.  
In court’s opinion, the distributor 
should have concluded a contract with 

The court fined Uladzimir Shulzhytski 3 
million rubles ($300) for violating Art. 
22.9, part 2 of the Code of 
Administrative Offences (illegal 
distribution of mass media products). 

17.04.2014 



the editors for distribution. 

Police The Leninski 
district court of 
Brest 

Yauhen Skrabets, 
journalist of the 
Belarusian Radio 
Racyja and activist of 
theYoung Front 
movement 

The journalist was detained by police 
and accused of minor hooliganism 
(article 17.1 of the Administrative 
Code). 

The journalist was sentenced to a ten 
days' imprisonment under charges of 
minor hooliganism. 

19.05.2014 

Police The Karelichy 
district court 

Ales' Zaleuski, staff 
journalist of the 
Televisia Polska TVP, 
which is the head 
office for the sattelite 
TV channel Belsat 

The journalist was accused of work for 
foreign mass media without 
accreditation. On the basis of a 
police's report, the court found him 
guilty of violating article 22.9 of the 
Code of Administartive Offences 
(illegal production and distribution of 
mass media products). 

The court fined the journalist 30 basic 
amounts (around 327 euro). 

On June 26, the Hrodna Regional Court 
dismissed the appeal of Ales' Zaleuski. 

27.05.2014 

Uladzimir 
Kudrautsau, 
publisher of the 
newspaper Volny 
Horad 

The Krychauski 
district court 

 The court considered the motion of 
Uladzimir Kudrautsau, asking to 
review the decision of the court to 
compensate legal expenses for the 
state-run building and construction 
enterprise Cherykau PMK-280. The 
decision on the ground of which this 
had been ruled was overturned on 
appeal by the Mahilou regional court. 

The court upheld the motion, 
overturned the court decision dated 
September 10, 2013 and ruled to return 
the legal expenses paid by the 
publisher. 

4.06.2014 

The plaintiff`s name 
was not divulged 
(as the case was 
considered behind 
closed doors) 

The Leninski 
district court of 
Brest 

The newspaper 
Brestskaya Gazeta 

The plaintiff demanded to impose 
compensation of 30 million rubles on 
the newspaper and its two journalists 
per each which allegedly had done 
harm to his honor and business 
reputation.  

The court dismissed the case. 

On August 4, the Brest region court 
dismissed the appeal against the court 
decision to dismiss the case. 

6.06.2014 

Police The Kastrychnitski 
district court of 
Hrodna 

Andrei Mialeshka, 
journalist  

The court concluded that Andrei 
Mialeshka prepared a material for the 
Belarusian Radio Racyja (based in 
Bialystok, Poland) about a healthcare 
action of doctors in Hrodna “For 
healthy heart”. The text was published 
on the website of the Radio on April 
17 under an assumed name ‘Ihar 

The journalist was found guilty of 
“illegal production of mass media 
products” and fined 30 basic amounts. 

On August 25, the Hrodna regional 
court dismissed the appeal of Mr. 
Mialeshka. 

16.06.2014 



Mikalayeu’. Doctors were witnesses 
testifyin it was Mr. Mialeshka who had 
interviewed them.The police officers 
claimed that the journalist had no 
rights to do so because the Radio has 
not been accredited by the Belarusian 
Foreign Affairs Ministry. This way, in 
the court`s opinion, the journalist 
violated Article 22.9 of the Code on 
Administrative Offences (illegal 
production of mass media products).  

Police The Mahilow 
district court 

Ihar Barysaw, the 
editor of the low-
circulation paper Nash 
Mahilow 

Ihar Barysaw was accused of the 
illegal distribution of printed products. 
The editor argued that he did not 
distribute the newspapers Nash 
Mahilow and the bulletins Social 
Democrat, but simply transported 
them in his personal car. The editor 
admitted that the number of 
newspapers in the car exceeded 299, 
the number indicated as circulation of 
the newspaper (by law, such outlets 
need not official registration as a mass 
medium). He claimed the trial was 
politically motivated.  

The court fined Ihar Barysaw 30 basic 
amounts for violating the Law on Mass 
Media and Art. 22.9, part 2of the Code 
on Administrative Offences (illegal 
distribution of printed products) and 
ruled to confiscate the bulletins 
transported in his personal car. 

On September 25, the Mahilow regional 
court dismissed the appeal of the 
editor. 

12.08.2014 

Andrei Beliakou, 
the private 
enterprise Belsat + 
owner 

The Supreme Court 
of the Republic of 
Belarus 

The Telewizja Polska 
S.A. (joint‐stock 
company Polish TV, 
founder of the 
satellite channel 
Belsat TV) 

The lawsuit against Belsat TV was 
lodged by a company Belsat + 
specializing in satellite and cable TV 
equipment in May 2013. 
 
Belsat TV representatives underlined 
that they operated from another 
country and did not have any official 
offices or bank accounts in the 
territory of Belarus. 
 
On January 27, 2014 the Supreme 
Court dismissed a case of the company 

The Supreme Court found that the TV 
channel violated the copyright of Mr. 
Andrey Belyakow. The court ordered  
Belsat TV to stop using the trade mark 
“Belsat” in their satellite broadcasting 
and on the website. The court also 
ordered the respondent to pay legal 
expenses of 9 998 800 BR (around 
1000$). 

4.09.2014 



owner arguing the plaintiff did not 
prove that he had exclusive rights for 
the trade mark. However, five months 
later the Presidium of the Supreme 
Court sent the claim for review 
because of insufficient investigation 
into the matter of the case. 

Police The Babruysk city 
and district court 

Maryna Malchanava, 
independent journalist  

 Maryna Malchanava was accused of 
contributing to a foreign mass 
medium without accreditation. The 
accusations were based on the 
testimony of a police officer who had 
found Malchanava's publication about 
a charity organization helping cancer-
stricken children on the Belsat website 
«while monitoring online news 
concerning anti-police comments”. 

The court fined Maryna Malchanava 32 
basic amounts (4800000 rubles, or 
around $500) for violating Art. 22.9 of 
the Code on Administrative Offences 
(illegal production and distribution of 
mass media products). 

On October 28, the Mahilow Regional 
Court dismissed the appeal of the 
journalist. 

25.09.2014 

Police The Hrodna district 
court 

Andrey Mialeshka, 
journalist 

The article under consideration was 
published on the website of the 
Belarusian Radio Racyja at the end of 
August, without the name of the 
author. The article was about the 
foundation of a biological reserve in 
the region. The chair of the botany 
department of the Hrodna State 
University acted as a witness and 
confirmed that it was Andrey 
Mialeshka who had interviewed him.  

The court fined Andrey Mialeshka 35 
basic amounts (around 500$) for 
violating Art. 22.9, part 2 of the Code on 
Administrative Offences (illegal 
production and distribution of mass 
media products). 

On October 30, the Hrodna region court 
upheld the first instance court`s 
decision. 

7.10.2014 

Police The Leninski 
District Court of 
Mahilow 

Freelance journalist 
Aliaksandr Burakou 

The journalist was accused of ‘illegal 
production and distribution’ of an 
article published with indication of his 
authorship on the DW.de website on 
August 25, 2014 as well as some other 
publications of this kind. 

The journalist was fined 6 million 
Belarusian rubles (around EUR 450) for 
‘illegal production and distribution of 
mass media products' (Article 22.9, part 
2 of the Code on Administrative 
Offences). 

On November 20, the Mahilow region 
court upheld the first instance court 
decision. 

8.10.2014 



Police  The Leninski 
District Court of 
Hrodna 

Mikhail Karnevich, 
journalist of the Radio 
Svaboda 

Uladzimir 
Khilmanovich, BAJ 
member 

The event under consideration was a 
commemorative demonstration on 
October 24 in Svislach town and 
dedicated to 1863 uprising of Kastus’ 
Kalinouski. The fault of Uladzimir 
Khilmanovich was that he was 
photographed at the background of 
the national white-red-white flag. 
Mikhail Karnevich was doing report on 
this event and was accused with 
accompanying “the organized group”. 

Uladzimir Khilmanovich and Mikhail 
Karnevich from Hrodna were found 
guilty of participation in an 
unsanctioned event (art. 23.34 of the 
Code of Administrative Offences) and 
fined 35 and 15 basic amounts 
respectively. 
 
On December 16, the Hrodna regional 
court dismissed the cassation appeal of 
Uladzimir 
Khilmanovich, and on December 18 – 
the appeal of Mikhail Karnevich. 

25.11.2014 

Police  The Chyhunachny 
district court of 
Vitebsk 

Journalists: 
 
Zmitser Kazakevich 
and Alena Stsiapanava 
 
Alena Shabunia 
 
Kastus Mardzvintsau 
 
Tatsiana Seviarynets 

Pavel Levinau 

The court heard cases of people who 
posed in the photo at the background 
of the famous graffiti in Vitebsk on 
November 5. The photo was part of 
the campaign of BAJ to support 
independent journalists who are 
prosecuted for cooperation with 
foreign mass media without 
accreditation, the campaign was held 
within the Stand up for Journalism 
campaign of the EFJ members. 

All the people three were found guilty 
of violating article 23.34 of the Code of 
Administrative Offences (the procedure 
of organizing or holding mass events). 
Zmitser Kazakevich and Alena 
Stsiapanava got fines of 20 basic 
amounts (3 million rubles, or around 
280$); Alena Shabunia was fined 18 
basic amounts Kastus Mardzvintsau - 20 
basic amounts, and Tatsiana Seviarynets 
- 25 basic amounts, Pavel Levinau - 25 
basic amounts. 
Also, on December 3, a passer-by Piotr 
Berlinau, who joined the photo session 
on the spot, was punished with three 
days’ arrest (he had spent them in pre-
trial detention). 
On December 24, the Vitebsk regional 
court upheld sentences to the seven 
people. 

28.11.2014; 
2.12.2014; 
17.12.2014 

Police  The Lenin district 
court of Hrodna  

Journalist Andrei 
Mialeshka 

It was the first time when Andrei 
Mialeshka was fined for publications 
on the Radio Racyja. The interview 
under consideration was politically 
neutral, telling about publication of a 

Andrei Mialeshka was fined 40 basic 
amounts (six million rubles, or around 
580$) for violating art. 22.9 of the Code 
of Administrative Offences. 
 

2.12.2014 



book on famous people of the Hrodna 
region. 

This is the third fine imposed on the 
journalist over the course of six months. 
The total sum of the fines is around 
1,500$. 

Maryna 
Maksimava, head 
of the ideological 
department of the 
local executive 
committee 

The Krychau 
district court 

Journalist Mikalay 
Herdziy, the editor of 
the newspaper Volny 
Horad Siarhei 
Niarouny and the 
founder Uladzimir 
Kudrautsau 

The state official had filed the lawsuit 
for publication “Not in the right 
chair?” dated September 14, 2014. 

The court ruled that the defendants had 
to pay moral damages compensation of 
7 million rubles to Maryna Maksimava. 
They also had to cover legal expenses. 

8.12.2014 

Police  The Slonim district 
court 

Ales Zaleuski, on-staff 
journalist of Belsat TV 

The prosecutor used a video on 
YouTube showing the journalist’s 
report on Belsat TV about power 
abuse and corruption of the city 
communal services. 

The court fined Ales Zaleuski 6,000,000 
Belarusian rubles, which is around $550. 
The judge found him guilty of violating 
article 22.9 of the Code of 
Administrative Offences (illegal 
production and distribution of mass 
media products). 

This was the journalist`s second fine this 
year. 

11.12.2014 

Police  The Biaroza district 
court 

Tamara Shchapiotkina, 
journalist 

The journalist was found guilty of 
making an interview with a chief of a 
drugstore and a school principal, 
which was published on the Radio 
Racyja without accreditation. The 
interviewees were questioned by 
police about who had made the 
interview with them.  

The court fined Tamara Shchapiotkina 
30 basic amounts (4.5 million rubles) for 
illegal production of mass media 
products. 

17.12.2014 

Tamara Kaltunova, 
chair of the local 
organization of the 
Belarusian Society 
of People with 
Disabilities 

The Horki district 
court 

The publisher of the 
independent 
newspaper UzHorak 
and the journalist of 
BelaPAN Uladzimir 
Laptsevich 

Tamara Kaltunova had filed the suit 
claiming the materials of BelaPAN, 
later reprinted by UzHorak, insulted 
her honor, dignity and business 
reputation. 

The court ordered the defendants 
should pay moral damages 
compensation of 6 million rubles to 
Tamara Kaltunova. They also have to 
pay legal expenses. 

18.12.2014 

Police  The Leninsky 
district court in 
Brest 

Journalist Ales 
Liauchuk 

Ales Liauchuk was called to account 
for unlawful work for a foreign mass 
medium without accreditation. The 

Ales Liauchuk was fined 6 million rubles 
(which is around $500) for contributing 
to Belsat TV without accreditation 

24.12.2014 



journalist said the case materials 
clearly stated that the KGB had 
established the fact of his cooperation 
with Belsat TV, but it was not anyhow 
proved.  

(article 22.9 of the Code of 
Administrative Offences). 

 


