
Belarusian Association of Journalists (BAJ) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MASS MEDIA IN BELARUS 
2007 

 
 
 
 

ANNUAL REPORT 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Minsk 2008 
 



 
 

CONTENTS 
 
 

 

1. Results – 2007. Review …………..………………..……….… 3 
 
2. Changes in the Legislation …………………………..……… 6 
 
3. Statictic Information …………………...…………..……….… 8 
 

3.1. Printed Media …………………………………………………………………. 8 
3.2. TV and radio broadcasting ………………………………………………... 10 
3.3. Internet …………………………….………………………………………….. 11 

 
4. Monitoring of Сonflicts in the Веlarusian Media Field  
 

4.1. January – March 2007 ……………………………………………………... 12 
 

4.1.1. Situation Development in the Media Field ………………………. 12 
4.1.2. The Main Problem ……………………………………………………. 15 

 
4.2. April – May 2007 ………………………………………………………..…. 17 

 
4.2.1. Situation Development in the Media Field ………………………. 17 
4.2.2. The Main Problem …...………………………………………………. 19 

 
4.3. June – August 2007 ……………………………………….……….………. 20 

 
4.3.1. Situation Development in the Media Field ………………………. 20 
4.3.2. The Main Problem ……………………………………………………. 23 

 
4.4. September – October 2007 ……………………………………….………. 24 

 
4.4.1. Situation Development in the Media Field ….…...………………. 24 
4.4.2. The Main Problem …………………………….……………………… 27 

 
4.5. November – December 2007 ……………………….……………….……. 29 

 
4.5.1. Situation Development in Media Field ….……………….………. 29 
4.5.2. The Main Problem ………………….………………………….……. 32 

 
5. Ratings and Events ………….………………..…..……….… 34 



Mass-media in Belarus: 2007 

 3

1. Results – 2007. Review 
 

The refusal of state monopolist enterprises “Belposhta” and “Belsayuzdruk” to 
distribute numerous independent newspapers through their networks continued exerting 
negative influence on the situation in the Belarusian media field in 2007.  

The situation has been remaining unchanged since the eve of Presidential elections at 
the end of 2005, when most of independent newspapers were excluded from the “Belposhta” 
subscription catalogues and got pitched out of “Belsayuzdruk” news-stalls.  

At the end of 2007, the repressed Belarusian periodical editions were joined by some 
Russian newspapers (“Kommersant”, “Moskovskiy Komsomolets”, “Novaya Gazeta”, 
“Niezavisimaya Gazeta”). They weren’t included in the Belarusian monopolist press 
distributor’s Subscription Catalogue 2008 either.  

Like in case with Belarusian periodicals, “Belposhta” explained its actions by 
“economic inexpediency”. The courts refused to consider the claims against “Belposhta”, 
filed by the discriminated newspapers’ editorials and the periodicals’ readers. At that, the 
subscription to newspapers got announced a licensed kind of activity. The Belarus’ Ministry 
of Communication and Informatization is responsible for issuing the licenses. Surprisingly, 
the “Belposhta” state enterprise is subordinate to the Ministry.  

The Belarus’ state authorities were making use of claims, submitted by top executives, 
in order to make silent independent mass media in the country. 

Thus, the Court of Leninski City District of Minsk obliged the “Narodnaya Vola” 
newspaper and its journalist Maryna Koktysh had to pay out moral damages to the Chief 
President’s ideologist in the sum of 27 million Belarusian rubles (around USD 13,000) by 
decision of October 1, 2007.  

An enormously large sum of moral damages, amounting to 51 million Belarusian rubles 
(around USD 24,000) was exacted by court upon the claim, submitted by a politician, senator 
and general Mikalai Charhinets against the “Novy Chas” weekly and its journalist Alaksandr 
Tamkovich.  

It has to be noted that initially, M. Charhinets had valued his moral damages at 
600,000,000 Belarusian rubles. However, he made up his mind to diminish the demanded sum 
later on. M. Charhinets’ claim caused large response both in Belarus and abroad that, 
probably, led to reducing the claimed sum.  

The exceeding attention to independent journalists and media outlets on the part of the 
law machinery, including the police, the Public Prosecutors’ offices and the KGB made 
another characteristic feature of situation in the Belarusian media field last year. The police 
officers were detaining journalists and private distributors of independent newspapers in all 
Belarusian regions during the whole year 2007. Especial public response was caused by an 
incident in Baranavichy (Brest region), when a number of accredited foreign correspondents 
got detained by the police, as well as by another event at the Belarusian-Ukrainian border, 
when a group of journalists got detained on their way back home from “The Right to Be Free” 
Rock Festival in Ukraine. 

A lot of independent journalists were summoned to the KGB offices. The special 
services pressurized independent journalists and persecuted correspondents and authors, 



Mass-media in Belarus: 2007 

 4 

contributing to the foreign media. The KGB Departments for Homiel and Hrodna regions 
were especially active in this respect in 2007.  

The Internet remained in the focus of attention in Belarus last year. Thus, the Belarusian 
government issued regulations, concerning the work of Internet cafes and clubs. The web-
sites reporting on-line from the opposition protest actions in the spring were temporarily 
disabled by the state monopolist provider. The head of state mentioned in summer that “the 
anarchy” in the Internet had to be stopped. “We can’t let turning this technical achievement 
into the informational rubbish dump”, A. Lukashenka emphasized in his speech. As a follow 
up, the Belarus’ Ministry of Information announced founding an interdepartmental working 
group on studying the international experience in the field of putting control over the Internet. 
China was the first country the Ministry officials referred to.  

A politician and a publicist Andrei Klimau was sentenced to two years of imprisonment 
for publishing his article on the Web. The civil activist was put behind bars on April 3, 2007.  

A draft law “On Information, Informatization and Information Security” was adopted 
after the first reading by the Lower chamber of Belarusian Parliament on December 12, 2008. 
The independent experts believe it is aimed at restricting the free distribution of information 
in the country through the traditional media and the Internet. 

Simultaneously, the Belarusian authorities made attempts to control installations of 
satellite dishes in the country. Among other, the local authorities started dismantling the 
“unauthorized” local computer satellite dishes in Pinsk, Minsk, Hrodna and other Belarusian 
cities and towns. Independent observers believe these steps were connected with opening the 
“TV Belarus” (“BelSat” Trademark) satellite TV channel, broadcast from the territory of 
Poland since December 10, 2007. According to the TV Channel’s Web-site 
(www.belsat.home.pl), “BelSat” aims at presenting “independent and accurate information 
about the events in Belarus, Europe and the world.” The “BelSat” TV programs are broadcast 
in Belarusian.  

According to discussions in the press and the Internet, a meeting of the “banned” rock 
musicians with Aleh Pralyaskouski, the Head of Chief Ideological Department at the 
Presidential Administration appeared to be the most stirring public event in the year of 2007. 
It should be reminded that as soon as a group of famous Belarusian rock musicians took part 
in an opposition protest action in the summer of 2004, all of them appeared in the so-called 
“black lists”. Consequently, the majority of Belarusian TV and radio stations refused to 
broadcast their tracks, referring to some private regulations. The musicians weren’t permitted 
to arrange concerts either. During the meeting with the leaders of the “banned” rock bands, A. 
Pralyaskouski let them understand that all non-official bans will be lifted if the musicians 
avoid playing at the opposition protest actions.  

The State Budget of Belarus 2008 was approved by the Parliament on December 26, 
2007. Accordingly, it is planned to spend around USD 74 million in order to provide 
financing of state-owned and state-supported media outlets. Just to compare: the sum equaled 
60 million USD in 2006, 40 million USD in 2005 and less than 30 million USD in 2004.  

The Belarusian Association of Journalists carried out monitoring of situation in the 
Belarusian media field in 2007. Accordingly, the BAJ experts witnessed the following facts 
and tendencies in the area: 

• the continued economic and legal discrimination of independent media outlets; 



Mass-media in Belarus: 2007 

 5

• violations of media freedoms, mainly committed by the state institutions and officials, 
aimed at restricting the circulation of non-censored information in the society; 

• restriction of non-censored information flows by means of putting economic pressure 
upon non-state media outlets and minimizing their distribution possibilities, on the one hand, 
and providing open financial and administrative support to the state-owned / state-controlled 
media, on the other hand; 

the stimulated by hardships independent journalism in search of alternative ways to 
their audiences/readerships (foundation of know-how distribution networks; creation of 
Internet versions of newspapers; development of on-line periodicals without paper versions; 
broadcasting from abroad; small-circulation non-registered newspapers’ publishing; multi-
media projects etc.). 



Mass-media in Belarus: 2007 

 6 

2. Changes in the Legislation 
 

The Law “On mitigating extremism” was adopted on January 4. Article 14 of the law 
forbids publishing and distribution of extremist materials, also through mass media. 
Information product containing appeals to extremist activity and propagating such activity 
shall be confiscated and destroyed on the basis of decision of the court classifying this 
product as extremist materials. 

The Regulation on operating procedures of computer clubs and Internet cafes was 
issued February 10. It was approved by the resolution of the Council of Ministers № 175. The 
regulation obliges the managers of Internet cafes and computer clubs to keep an electronic log 
of web sites domain names, which the users accessed and to provide this information to 
security agencies, law-enforcement and state control bodies.  

On February 19 the Council of Ministers adopted Resolution № 205 “On financing of 
periodic editions in the year 2007”. The resolution approves the list of periodic editions to 
be funded from the republican budget in 2007. The list contains 29 editions. The order of 
allocation of the grants shall be developped by the Ministry of information as agreed with the 
Ministry of finance. 

A new Code of administrative offences and Procedural code of administrative 
offences came into force on March 1. The sanctions for infringement of legislation on prerss 
and other mass media have sharply grown. The sanctions under this clause vary from 20 to 
500 basic units (from 325 Usd to over 8,000 USD). The right to draw up the protocols on 
given clause was given to the Ministry of information of the Republic of Belarus (Article 3.30 
of the Procedural code of administrative offences). 

On September 10 the Ministry of information adopted Resolution No. 12 “On 
authorising the officials of the Ministry of Information of the Republic of Belarus to 
draw up protocols on administrative offences”.  

The new Law “On advertising” was adopted May 10.  

On November 12 the Council of Ministers adopted Resolution No. 1497 “On 
realization of the Law of the Republic of Belarus “On advertising”. The Resolution 
authorizes the Regulation on the order of distribution of advertising production, goods, works 
and services on the territory of the Republic of Belarus and the Regulation on the order of 
distribution of advertising of alcoholic drinks and tobacco products in mass media on the 
territory of the Republic of Belarus. 

On June 7 Brest municipal executive committee approved the Regulation on operation 
of public distributors of printed editions (Decision No. 912). The regulation defines rules and 
conditions of work of public distributors of mass media. The sanction to sell printed editions 
through public distributors shall be gives to the editions of the newspapers published in Brest 
by Brest municipal executive committee.  

On June 27 the Chamber of Representatives of the National Assembly adopted in the 
first reading the amendments to the Law “On civil service”. According to the draft law the 
expediency of publications and statements of civil servants in mass media shall be determined 
by the chiefs of state bodies. Civil servants were obliged to receive a sanction to speak to 
press.  



Mass-media in Belarus: 2007 

 7

On September 17 the Ministry of communications ratified new Rules of subscription 
to printed mass media and its delivery. Besides subscription to printed media carried out by 
mail operator, the Rules stipulate a possibility of editorial subscription carried out directly by 
the edition (publisher).  

On December 12 the Chamber of Representatives of the National Assembly of the 
Republic of Belarus adopted in the first reading the draft law “On information and 
protection of information”. Even at the early stages of development of this draft law the 
experts noted that it is aimed at restricting freedom of information and contains plenty of 
reference rules, thus creating preconditions for regulation of the information sphere by sub-
legal acts. Many remarks of international experts and BAJ were subsequently taken into 
account by the developers of the administration bill (for example, it was stipulated that the 
law does not concern relations in the sphere of mass media, and references to Internet were 
abolished). Nevertheless, the draft law has retained a restrictive character.  

The law “On the budget of the Republic of Belarus” was adopted December 26. The 
law allocated 158,981,198 thousand roubles (about 74 mln US Dollars) for financing of mass 
media, including 121,927,423 thousand roubles (over 56 mln. US Dollars) for financing of 
TV and radio. 15,899,505 thousand roubles (over 7 million US Dollars) was stipulated for 
supporting periodic print and publishing houses, and 21,154,270 thousand roubles (about 10 
mln. US Dollars) – for miscellaneous costs of mass media. Mainly state media was selected 
for funding, as well as the media outlets selected by the Ministry of information as a result of 
a non-transparent procedure. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 8 

3. Statictic Information  
 
3.1. Printed Media 
 

As of January 1, 2008 1,266 periodic printed media outlets were registered in Belarus. 
In 2007 their number has grown by 42 editions.  

Since 1996, 1,214 registration certificates of media outlets have been cancelled, 487 
editions were re-registered. According to the minister of information Vladimir Rusakevich, “it 
is a natural process of registration, deprivation of license and discontinuance of existence”. 

As of February 1, 2008, 707 newspapers, 523 magazines, 35 bulletins, 3 catalogues, 1 
almanac (in total - 1269 periodic printed editions) and 9 news agencies were registered in 
Belarus. 394 editions were state-owned (including 220 newspapers and 160 magazines). 
There were 875 non-state periodic editions (including 487 newspapers and 363 magazines). 
However, the overwhelming majority of non-state editions are entertaining or advertising 
editions or editions published irregularly. According to the assessments of the Belarusian 
Association of Journalists, there are about 30 non-state political editions in the country. Half 
of them were excluded from state systems of distribution by subscription and through kiosks. 

Only 79 registered printed editions are published in the Belarusian language. 278 of 
them use both Belarusian and Russian languages. The majority of the editions - 536 – are 
published in Russian, and 365 editions are published in Russian and other languages. The 
number of Belarusian publications in other languages (Polish, Ukrainian, English languages) 
remains extremely insignificant - 8.  

The newspaper “Sovietskaya Byelorussia”, published by the Administration of the 
President has by far the biggest circulation. The printrun of this edition has decreased a little 
to 418 thousand copies as of January 1, 2008. The printruns of other national state newspapers 
are much lower - about 30 thousand copies ("Respublika" has a printrun of about 50 
thousand copies). The total printrun of local state press (136 regional, municipal, district and 
corporate newspapers) has reached 882,7 thousand copies in the first quarter of 2008. The 
state press in Vitebsk region has the biggest circulation (181,1 thousand copies), in Grodno – 
the smallest circulation (108,5 thousand). There is only 1 independent political editions in 
each Vitebsk and Grodno region (after suspension of publication of the newspaper “Vitebsky 
Courier” in the spring of 2007).  

The printruns of non-state editions are much lower (although in some regions 
independent publications have bigger circulation, than local state editions). The total 
circulation of all non-state political publications is lower than the circulation of “Sovietskaya 
Byelorussia” besides, the majority of independent newspapers are weeklies, while 
“Sovietskaya Byelorussia” is published 5 times a week. Only “Komsomolskaya Pravda v 
Belorussii” can compete with it, with its daily circulation of about 40 thousand copies, and 
Thursday printrun of 350 thousand copies. However, “Komsomolskaya Pravda v Belorussii” 
remains a transboundary media, founded by Russian capital, most of which content is 
entertaining materials. 

The disbalance of circulations of state and non-state press is caused by legal and 
economic discrimination of non-state media. State media outlets receive not only 
administrative support and various sorts of preferences, but also budget financing, which 



Mass-media in Belarus: 2007 

 9

amounts grow each year. The 2007 national budget allocated about USD 64 million for these 
purposes, and in 2008 it is planned to allocate about USD 74 million.  

Besides, non-state media outlets are strictly supervised both by local executive bodies 
and by the Ministry of information and Prosecutor’s offices. 

In 2007 the Ministry of information has issued 86 written warnings to 76 editions for 
infringement of media legislation. The operation of three editions – “Nedelya v 
Molodechno”, “Stolichnye Kvartiry” and “Fitness and Life” was suspended for the period 
of 3 months for infringement violation of Article 11 of the Law “On press and other mass 
media” (changing periodicity of publication, language, address, and publishing advertising in 
the volumes above the permissible limits). 



Mass-media in Belarus: 2007 

 10 

3.2. TV and radio broadcasting 
 

The situation in television and broadcasting sector essentially differs from the situation 
with printed medias. 

As of December 1, 2007 there were 216 broadcasting programs registered in Belarus, 
including 156 radio broadcasting programs and 60 – TV channels. The majority of registered 
broadcasting media outlets (183) are state-owned, and only 53 of them are non-state. 6 TV 
programs and 1 radio program (all of them state) have been registered from the beginning of 
the year. The quantity and structure of registered radio and television media outlets haven’t 
changed for a long time. All broadcasters work on the basis of the license, issued by the 
Ministry of information of Belarus and are reporting to this state body. 

As of November 1, 2007 there were 129 cable TV operators in Belarus (23 state-owned 
and 106 non-state), with the appropriate license of the Ministry of communication and 
information of the Republic of Belarus. The greatest number of them are located in Grodno 
region (28), the smallest - in Gomel and Minsk regions (11 each). The social package of 
programs, obligatory for all cable TV operators, includes the Belarusian channels "First 
Channel (BT)", "Lad", "National TV (ONT)", STV , and also "NTV-Belarus" and 
"Russia - Belarus".  

31 radio stations in Belarus broadcast in FM, of them 15 are based in Minsk.  

National State TV and Radio Company of the Republic of Belarus occupies the 
dominating position in the broadcasting market. It combining functions of a broadcasting 
organization and a body of state management. The company includes the First Channel 
(BT), TV channel "Lad", satellite channel "Belarus-TV", First National Channel of the 
Belarusian Radio, Radio channel "Kultura", radio station "Belarus", broadcasting to 
foreign countries, radio station "Stolitsa", radio station "Radius - FM" and five regional 
broadcasters. 99,49 percent of Belarus’ population receive the First TV Channel. 97,35 
percent of the population can receive two TV programs, 80,58 - three, 58,96 percent - four 
and more programs. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 11

3.3. Internet 
 

According to numerous sociological researches, about 30% of adult population of 
Belarus use Internet.  

According to the nation-wide poll held May 5-15, 2007 by the Independent institute of 
socio-economic and political studies (Lithuania), 5,2% of respondents use Internet daily, 9,9% 
use it several times per week, 10,9% - once a month, 4% - several times a year. 58,3% of 
correspondents do not use Internet, and 10,5% respondents don’t know what Internet is. 
24,6% of the Belarusian Internet users go to Russian sites, 20,2% - Belarusian sites, 9,9% – 
European sites, and 1,3% - American sites. 

The importance of Internet for Belarus as a source of uncensored information was 
confirmed by the data, voiced during the conference “Business Internet” held in Minsk on 
October 4-5, 2007. According to researches, 21% of adult population in Belarus named 
Internet one of the most preferred sources of information. Although the majority of Belarusian 
users prefer foreign Internet - resources, the quantity of Belarusian sites is also growing. In 
2007 their number has grown by 5 thousand and has reached 25 thousand. The number of web 
portals has increased to 234 (last year - 82), the number of web-sites of printed editions has 
increased to 260 (in 2006 - 239). In 2007 the daily audience of Internet users has grown by 
29% to 180,000 people. However, according to the data published by the Belarusian web-
portal Akavita, a significant part of this audience uses Internet for looking for work, texts of 
reports and mobile phones.  

In November - December 2007 two Internets radio have started to broadcast in the 
Internet.  

Internet radio station “NETRadio” (http://www.netradio.by/) started broadcasting in 
the test mode November 20. According to its founders, it is meant to become the first 
professional Internet radio in Belarus. Internet - radio of the web-portal TUT.BY (Radio 
TUT) started broadcasting December 6. Besides musical broadcasting, the channel plans to 
broadcast on-line news each half hour. Since the technologies of broadband access to Internet 
are not so common in Belarus, the organizers of “Radio TUT” consider its opening 
experimental. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 12 

4. Monitoring of Сonflicts in the Веlarusian Media Field  
 
4.1. January – March 2007 
 
4.1.1. Situation Development in the Media Field 
 

The problem of distribution remained to be the most urgent challenge that independent 
media outlets faced in the first quarter of 2007. The state monopolist enterprises “Belposhta” 
and “Belsayuzdruk” refused to distribute more than 30 non-state social and political 
periodical editions by subscription and through a network of news stalls. 

A dramatic situation with the “Vitiebskiy Kuryer M” newspaper has been in the center 
of attention of Belarusian independent media community since January 2007. Apart from 
severe problems with distribution (the newspaper has been expelled from the “Belposhta” 
subscription catalogue and it is not sold at the “Belsayuzdruk” news-stalls), the periodical 
edition faced problems, connected with retaining the location of its editorial office in 
Vitsiebsk and ensuring its printing in Belarus.  

On January 10, 2007, the Economic Court of Vitsiebsk region met a claim, submitted 
by the “Elsan” enterprise that demised premises for the “Vitiebskiy Kuryer M” editorial 
office. Consequently, the rental agreement was declared invalid. (The newspaper editorial had 
come across similar situations, when it had to change its office on the landlords’ requests 
twice in the year of 2006.) Just in a week afterwards, on January 17, 2007, the Ministry of 
Information sent a letter, signed by a Deputy Minister L. Ananich to “Vitiebskiy Kuryer M”. 
The state official urged the newspaper editorial to inform her about its new legal address 
within two months. Otherwise, she promised to suspend the newspaper from publishing. 

The Board of Appeals at the Economic Court of Vitsiebsk region, dismissed an appeal, 
submitted by the “Vitiebskiy Kuryer M” editorial against the court verdict on February 12, 
2007. As a result, the court decision came into power. The editorial team was obliged to leave 
the editorial premises within 10 days. However, it filed another appeal to the Supreme 
Economic Court of Belarus that suspended implementation of all previous court verdicts and 
returned the case for a new consideration on March 26, 2007. However, the newspaper 
editorial faced another serious problem four days before the positive court decision. 

The “Vitsiebsk Regional Printing House” state enterprise refused to continue a 
contract for printing services with “Vitiebskiy Kuryer M” on March 22, 2007. The news 
arrived, when a fresh newspaper issue had been laid out and prepared for publishing. 
Consequently, the editorial had to re-compose the newspaper make up from format A2 to 
format A4 and made use of ordinary printers in order to get a fresh newspaper issue. The 
editorial was planning to continue the newspaper printing in Smolensk (Russia), where such 
Belarusian independent newspapers as “Tovarisch” and “Narodnaya Vola” we made to go. 
However, finally, the editorial managed to sign a contract with Vitsiebsk Regional Printing 
House till May 2007. 

Independent journalists from Homiel came across some other problems within the first 
quarter of 2007. No independent periodicals can be found in this regional center. Therefore, 
the journalists contribute to media outlets in Minsk or/and abroad. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 13

A lady journalist Yulia Salnikava received an official warning from the Public 
Prosecutor’s Office in Homiel region on February 5, 2007. The state officials notified the 
young media professional that she couldn’t work as a foreign correspondent without an 
official accreditation. Moreover, the journalist was warned about her responsibility “for 
contributing biased information to foreign media”. 

On March 17, the Public Prosecutor’s Office in Homiel region composed a protocol 
about an administrative tort in relation to an independent journalist Anatol Hatouchyts, who 
works for the Belarusian “BelaPAN” News Agency. The actions were caused by publication 
of several articles by A.Hatouchyts at the “Radio Liberty” Belarusian Service’s Web-site – 
www.svaboda.org. 

The case was filed by the KGB Department in Homiel region that had taken 
explanations from the officials, interviewed by A.Hatouchyts, and directed the statements to 
the Public Prosecutor’s Office. Among other, the KGB-men wondered if the state officials 
gave their consent for being interviewed by a US radio station RL/RFE. 

Consequently, the Central City District Court of Homiel penalized the journalist with 
two base amounts (around USD 30) on March 26, 2007. A. Hatouchyts appealed against the 
court verdict. Particularly, he referred to article 19 of the International Pact on Civil and 
Political Rights in his claim. It states that every person has the right to get and distribute 
diverse information and ideas irrespective of state borders. 

Public prosecutors issued notifications to journalists in other Belarusian regions as well. 
Thus, e.g., Piotr Huzayeuski, Deputy Editor-in-Chief of “Hantsavitski Chas” non-state 
newspaper (Brest region) received an official notification from the Public Prosecutor’s Office 
in Hantsavichy district on January 9, 2007. It was reasoned by his newspaper article “The 
Election to the District Council Will Be Held without Any Choice”, where the journalist 
analyzed the recent local election in the area. Among other, it was stated in the warning that 
the newspaper might be suspended from publishing if a similar breach would take place. The 
journalist appealed against the notification to the Public Prosecutor’s Office of Brest region. 
Nevertheless, it was upheld by the higher authority. Moreover, Alaksei Bely, Editor-in-Chief 
of “Hantsavitski Chas” newspaper received another notification from the same Public 
Prosecutor’s Office on February 26, 2007. It was stated again in the warning that the 
newspaper might be suspended from publishing if the publisher would violate the media 
legislation further on. The notification was reasoned by critical articles by P. Huzayeuski 
about the local election and its results in the Hantsavichy district. 

The Ministry of Information was issuing official notifications to non-state newspapers 
as well. The “Pressball” non-state sport newspaper received a warning from the Ministry on 
January 17, 2007. It was blaming the publisher for having the other person than the Director 
of “Pressball” Unitary Enterprise as the newspaper’s Editor-in-Chief. 

Also, the Ministry of Information issued to official notifications at a time to the editorial 
and the founder of “ARCHE. The Beginning” artistic, literary and popular science magazine 
on Februrary 12, 2007. The Ministry blamed the editorial for publishing three magazine 
issues at a time in December 2006. It happened after a three-month suspension from 
publishing in October, November and December 2006, given by the same Ministry on 
September 19, 2006. At that time, the Ministry accused the periodical of publishing social and 
political articles, being officially registered as an artistic, literary and popular science 
magazine. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 14 

On March 10, 2005, the OSCE Representative on Freedom of the Media Mr. Miklos 
Haraszti noted in his report, depicting the results of his visit to Belarus that the Ministry of 
Information has broad credentials for implementing sanctions in relation to media outlets and 
that it often abuses its power. However, the Ministry didn’t pay any attention to the OSCE 
representative’s advice to terminate administrative interventions in media activities. Just on 
the contrary, as soon as a new Code on Administrative Torts got adopted on March 1, 2007, 
the Ministry’s credentials in relation to media outlets became much broader. It received 
another tool for treating the media. Nowadays, the Ministry can compose protocols on the 
Press Law violations. It should be emphasized that the envisaged punishment within article 
22.9 “Violations of Legislation on the Press and Other Mass Media” is quite tangible: 
from USD 1,500 to USD 7,000 (article 22.9, part 3). 

One more discriminative legal act, related to the freedom of information was adopted 
within the reporting period. The Council of Ministers issued a provision No. 175 of February 
10, 2007 “On the Ways of Work of Computer Clubs and Internet Cafes.” 

Among other, it obliged the heads of Internet cafes and computer clubs to hold an 
electronic register of all domain names of Internet sites, visited by their clients and to present 
the data to the KGB, the police and the state control authorities on their request. 

An attempt to exert the state control over the Internet space took place at the technical 
level as well. Practically all popular Belarusian Internet resources that might cover a public 
action of Belarusian democratic opposition, dedicated to the Freedom Day on March 25, 2007 
were temporarily blocked. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 15

4.1.2. The Main Problem 
 

The problem of distribution has been remaining a top trouble for Belarusian 
independent media since the end of 2005. 

The distribution of newspapers by subscription was declared a licensed activity in May 
2004. The licenses are issued by the Ministry of Communications and Informatization. The 
“Belposhta” Unitary Enterprise that holds the domineering position in the country’s 
subscription market is directly subordinate to the Ministry. Thus, the governmental officials 
decide on the possibility of letting potential competitors of their own enterprise enter the 
Belarusian subscription market. As a result, the majority of non-state economic entities that 
appealed for licenses to the Ministry received refusals there. 

The “Belposhta” National Unitary Enterprise excluded 16 independent periodical 
editions from the subscription catalogue on the eve of Presidential election 2006. The 
“Belposhta” management pleaded “the obligation to include printed periodical editions in the 
catalogue wasn’t envisaged in the legislation”. Therefore, “the choice of printed periodical 
editions to be included in the catalogue for their further distribution through subscription 
belongs to “Belposhta” National Unitary Enterprise. The courts refused to consider claims, 
submitted by the readers and editorials of ousted periodical editions. 

The problem wasn’t solved at the end of the Presidential election 2006. 13 non-state 
periodical editions weren’t included in the “Belposhta” subscription catalogue for the first 
half-year 2007. 

The situation with the retail sale of independent newspapers is similarly desperate. The 
state monopolists in the field – “Belsayuzdruk” and “Belposhta” refused to distribute a 
large number of independent periodical editions. 19 newspapers couldn’t be found at the 
news-stalls in Belarus at the beginning of 2006. Presently, “Belsayuzdruk” is not distributing 
16 social and political periodicals. The diminished number of repressed newspapers is not 
explained by some improvement of general situation. Just on the contrary, separate printed 
editions terminated publishing. Some of them were closed down by the authorities (e.g., 
“Zhoda”, “Telescope”). Others terminated their existence on the publishers’ initiative (e.g., 
“Salidarnasc”, “BDG. Delovaya gazeta”). Being deprived of any possibility to get printed 
and distributed in Belarus, they had to move to the Internet. 

The situation is getting worse. The “Minskablsayuzdruk” Department in Niasvizh 
District notified the “Niasvizhski Chas” non-state newspaper on January 17, 2007 it would 
cancel its distribution contract with the periodical edition, starting from March 20, 2007. 
Luckily, the newspaper editorial managed to seek the contract continuation later on. 

On February 1, 2007, the “Mahileusayuzdruk” department in Babrujsk refused to 
distribute the “Bobrujskiy Kuryer” non-state newspaper through its news-stalls, referring to 
its low sales rate and a large percentage of written off unsold copies. However, in reality, the 
newspaper’s sales figures increased in the recent months and the per cent of written off copies 
was quite small. 

There were also other complications with distribution of independent periodical editions 
within the first quarter of 2007. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 16 

Local state authorities are insistently advising businessmen to abandon distributing non-
state periodical editions and threaten them with negative consequences otherwise. The police 
detain private distributors of registered and non-registered newspapers every now and then. 

The “Brestskiy Kuryer” newspaper editorial received a letter from Brest City 
Executive Committee, signed by the Deputy Head Viachaslau Khafizau, on March 12, 2007. 
The local official informed the independent publisher that “Brest City Executive Committee 
didn’t consider possible to permit the newspaper editorial to sell the periodical through private 
distributors”. At the same time, the letter didn’t contain any complains or questions to the 
editorial that had been disseminating the newspaper through private distributors for 15 (!) 
years by then. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 17

4.2. April – May 2007 
 
4.2.1. Situation Development in the Media Field 
 

A range of new facts of prosecution of citizens for expression of their opinions took 
place in April – May 2007. 

A publicist and a politician Andrei Klimau was arrested in Minsk on April 3, 2007. The 
Public Prosecutor’s Office accused him of public appeals to overthrow the political system 
(article 361 of Belarus’ Criminal Code). The criminal case was caused by an Internet 
publication, signed by A. Klimau. The Board of Belarusian Association of Journalists 
expressed decisive protest in connection with the criminal prosecution of A. Klimau on April 
10, 2007. BAJ appealed to the authorities to release the political from the police ward and 
stop the practice of criminal prosecution for expression of private opinions. “Reporters 
without Borders” condemned the arrest of Andrei Klimau in their statement of April 23, 
2007. 

It became known that a legal accusation in accordance with article 189 of Belarus’ 
Criminal Code (“Offence”) got presented to a journalist and human rights defender Valery 
Shchukin on May 7, 2007.  

The legal investigation found the journalist guilty of distributing leaflets with “offensive 
information” during the recent local election campaign in December 2006. In reality, the 
leaflets informed the public that the members of District Election Committees in Vitsiebsk 
were violating the legislation. A criminal case against V. Shchukin was filed by Public 
Prosecutors’ Offices for Piershamayski and Chyhunachny City Districts in Vitsiebsk in 
December 2006. 

A newly introduced Code on Administrative Torts of March 1, 2007 was widely applied 
in April – May, 2007. Journalists and private distributors of independent press were penalized 
accordingly in Vorsha (Vitsiebsk region) and Svietlahorsk (Homiel region). 

Police officers detained three journalists and two independent press distributors during a 
student protest action against cancellation of discounts and benefits on May 22, 2007. 
However, they were released in an hour. 

Several media outlets managed to uphold their rights in April – May 2007.  

On April 18, 2007, Siarhei Zamara, Public Prosecutor for Hantsavichy district urged the 
“Hantsavitski Chas” non-state newspaper editorial to direct “control copies” of this 
periodical, verified with the editorial stamp to the Public Prosecutor’s Office. The state 
official had officially warned Aliaksei Biely, the newspaper’s Editor-in-chief and Piotra 
Huzayeuski, the newspaper’s Deputy Editor-in-chief in the past. 

The “Hantsavitski Chas” editorial claimed against the Public Prosecutor’s demand. 

Consequently, the Public Prosecutor’s Office in Brest region satisfied the editorial’s 
claim and sent a written instruction to S. Zamara to withdraw his demand. In particular, A. 
Tachko, Deputy Public Prosecutor for Brest region asked S. Zamara to take decisions in 
precise accordance with the current legislation. As a result, the Public Prosecutor for 
Hantsavichy district called back his demand. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 18 

The renewal of publishing a non-state social and political newspaper “Novy Chas” 
should be mentioned among the positive events in the Belarusian media field in the spring 
2007. The periodical’s Editor-in-chief Alaksei Karol had been editing the “Zhoda” 
newspaper, closed down upon a claim, submitted by the Ministry of Information in March 26, 
2007. A presentation ceremony of “Novy Chas” was to take place on May 25, 2007. 
However, it was upset because of the renter’s refusal. 

A draft law “On Information, Informatization and Information Defense” was considered 
precisely by the Belarusian journalist community in April 2007. The Belarusian Association 
of Journalists addressed to the Chamber of Representatives with a request to get the text of the 
draft bill for expert revision. Consequently, BAJ received the draft law and an invitation to 
review the document on April 2, 2007. The BAJ media experts held a press-conference, 
dedicated to the draft law on April 12, 2007. A range of significant remarks and proposals on 
changes in the draft law was presented during the event. The BAJ lawyers noted the draft law 
contained a large number of reference rules (109 references to other legal acts in 58 articles). 
They drew the public attention to the fact the draft law was introducing restrictions on 
information receipt, storage and distribution and, thus, it had to be revised. Having regarded 
the draft law and the submitted notes to the document, the Committee at the Chamber of 
Representatives agreed with BAJ and sent the draft bill back to the law elaborators for 
revision. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 19

4.2.2. The Main Problem 
 

Problems with distribution of information in Belarus from abroad as well as legal 
troubles of foreign correspondents in the country were domineering in April – May 2007.  

A Homiel journalist Anatol Hatouchyts was called to account for continuation of 
“activity in the interests of foreign media”. He claimed against the verdict of Central City 
District Court of Homiel. However, a superior Homiel Regional Court dismissed his appeal 
on April 27, 2007. Finally, the journalist was fined for preparing audio materials for Radio 
Liberty/RFE without a proper accreditation. It should be mentioned, the Public Prosecutor’s 
Office in Homiel region had officially warned the correspondent for similar actions in the 
past.  

On April 19, 2007, it became known that the Department on Ideology at Mahileu 
Regional Executive Committee ordered to stop broadcasting a Russian TV channel “TV-
1000” through the cable network and to replace it with the “Blagoviest” (‘Annunciation’) 
Orthodox TV channel (Russia). The decision was reasoned with “TV-viewers’ requests”. 
Allegedly, the latter were irritated with erotic programs, presented during the night hours.  

The mechanism of obligatory approval of TV programs, transmitted by cable operators, 
on the part of local ideological authorities is an efficient means of putting control upon the 
contents of TV broadcasting and cable networks, widely available to Belarusian TV-viewers.  

Another means of restricting the information flow to Belarus from abroad is formed by 
a permissive procedure of distribution of printed media, registered in foreign countries (except 
Russia). The distributors of such periodical editions have to obtain a special license at the 
Ministry of Information of Belarus.  

The Belarusian state authorities paid especial attention to the satellite broadcasting in 
April 2007. Almost simultaneously, local state administrations in several cities disseminated a 
demand to uninstall satellite dishes from facades and roofs of houses. In particular, the local 
‘anti-satellite’ campaigns were started by local authorities in Lida (Hrodna region), Pinsk 
(Brest region) and Minsk. The state officials explained their demands with a necessity of 
keeping city streets tidy and aesthetically-looking. The local dwellers that refused to follow 
the instructions were threatened with fines. Article 21.13 of the newly adopted Code on 
Administrative Torts envisages responsibility for installing satellite dishes and other receivers 
at facades, balconies, loggias, and roofs (this norm was absent in the previous version of the 
Code).  

A lot of people connected the state campaign on uninstalling satellite dishes with the 
introduction of “BELSAT” satellite TV channel, aimed at the Belarusian population and 
prepared by Belarusian journalists. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 20 

4.3. June – August 2007 
 
4.3.1. Situation Development in the Media Field 
 

Numerous detentions of non-state journalists and individual distributors of independent 
press took place in June – August 2007. The KGB showed increased “attention” to the press 
as well.  

Thus, four youth activists were detained by the police for distributing non-registered 
bulletins “The Right to Freedom” and “6 Square Metres” on June 6, 2007.  

A distributor of non-registered small-circulation newspapers was detained in Vorsha 
(Vitsiebsk region) on July 8, 2007. The police seized 70 copies of newspapers from him.  

A correspondent of “Salidarnasc” Internet-newspaper Alena Yakzhyk was detained for 
taking photos of the house, belonging to the president Lukashenka’s wife, in Shklou district 
(Mahileu region) on July 12, 2007. Police officers made her delete the photos.  

Police officers detained several journalists, who covered an auto-rally, arranged by the 
activists of “Young Front” non-registered organization. The list of detained journalists 
included Lyubou Lunyova, a correspondent of Belarusian Service at the Radio Liberty, 
Hienadz Barbarych, a journalist of “Belarusians and Market” newspaper, Maria Karol, a 
correspondent of Polish Radio and Stanislau Kavaleuski, the Editor of Mahileu-located small-
circulation “BUM” newspaper. The media workers were convoyed together with the action 
participants to Dziarzhynsk District Department of Internal Affairs in Minsk region. They 
were kept in the police department for nearly two hours.  

The Editor, the Technical Editor and an individual distributor of non-registered “Our 
Mahileu” newspaper were detained in Mahileu on July 27, 2007. 109 newspaper copies were 
seized from the distributor.  

Representatives of KGB Department for Minsk region conducted a search in the 
apartment, belonging to a journalist and the Press Secretary of non-registered “Young Front” 
organization Barys Haretski on August 23, 2007. A fixed computer disk and a filing of non-
state “Nasha Niva” newspaper were confiscated from the premises.  

The KGB implemented a series of interrogations of young regional journalists at the end 
of August. 

Two young journalists, who desired to stay undisclosed, were urged to come to a local 
KGB office in Hrodna on August 28, 2007. The KGB representatives were trying to figure out 
the reasons for their frequent visits to Poland as well their possible relation to the Polish 
“Belsat” satellite TV channel that is going to start satellite broadcasting to Belarus in the 
nearest months. The KGB officers threatened the journalists with responsibility for spying 
and discrediting the Republic of Belarus. Also, they promised to summon their parents to 
interrogations as well.  

A legal investigator of KGB Department for Mahileu region urged a journalist, who 
desired to stay undisclosed, to come “as a witness” to an interrogation on August 29, 2007. 
However, the interrogation got postponed for unknown reasons.  



Mass-media in Belarus: 2007 

 21

A Hrodna journalist Ivan Roman was summoned “as a witness” to the Public 
Prosecutor’s Office for Leninski City District of Hrodna on August 29, 2007. However, the 
Public Prosecutor started asking questions about I. Roman’s professional activity instead. In 
particular, he was highly interested in some articles, as if “discrediting a state institution,” 
which appeared at the “Radio Ratsyja” Web-site in July 2007. 

Independent periodical editions came across another kind of problems within the period 
under review.  

Thus, law enforcement officers seized 7 computer monitors, a copier and other office 
equipment from the non-state “Narodnaya Vola” newspaper’s editorial office on August 10, 
2007. They referred to the necessity of implementing a court verdict. Accordingly, 
“Narodnaya Vola” was to pay out ‘moral damages’ that totaled around 2 million Belarusian 
rubles (around EUR 700) to the chief manager of some enterprise. The technical equipment 
was returned to the newspaper editorial as soon as the penalty got paid out to the plaintiff. 

Access to information remained to be a serious problem for Belarusian media within the 
reporting period. The Belarusian authorities made an attempt to have it restricted by law. The 
Chamber of Representatives at the National Assembly of the Republic of Belarus adopted a 
corresponding bill after its first reading on June 27, 2007. In particular, it states that the 
appropriateness of publications and statements of state officials in the media will be settled by 
the heads of corresponding state authorities. State officials will have to get special consents 
for having a say in the media.  

The Belarusian Association of Journalists adopted a decisive protest appeal against the 
amendments to the Belarusian law “On the State Service” on June 28, 2007. Among other, it 
was stated in the appeal that the introduction of amendments to the law would lead to further 
infringement of press freedoms, much more closed activity of the state authorities as well as 
to the restriction of state officials’ constitutional right to express their opinion. BAJ called 
upon the MPs to exclude the faulty provisions from the bill.  

The continued criminal prosecution of people for expressing their opinion should be 
pointed out among other events during the summer period. 

On June 8, 2007, the Court of Piershamayski City District of Vitsiebsk found a 
journalist and a human rights defender Valery Shchukin guilty of insulting (part 2, article 189 
of the Criminal Code) members of election committees during the recent local election 2007 
and sentenced him to a fine. Vitsiebsk Regional Court rejected V. Shchukin’s appeal against 
the court verdict on July 25, 2007. 

The Central City District Court of Minsk found a politician and a publicist Andrej 
Klimau guilty of making appeals to a violent overthrow or the change of the Constitutional 
government with the use of mass media (article 361 of the Criminal Code). Consequently, he 
was imprisoned for two years in a high security colony. The news appeared in a month after 
the conviction came into power. The court process was closed and kept in secret from the civil 
community. The court acknowledged A. Klimau guilty of placing his publications in the 
Internet. Thus, being an active opponent of the regime in power, A. Klimau has been kept 
behind bars since April 3, 2007. He had spent 4 years in prison as if for conducting economic 
crimes. Later, he was sentenced to 15 months of custodial restrain for the arrangement of 
street protest actions in 2005. “The International Amnesty” admitted Andrei Klimau to be a 
prisoner of conscience.  



Mass-media in Belarus: 2007 

 22 

A criminal case against Siarhei Panamarou, the founder of a samizdat weekly bulletin 
“Boyki Kletsk” was resumed on August 14, 2007.  

The criminal case had been filed in accordance with part 2, article 188 of the Criminal 
Code (libel in the media). However, it was terminated on holding a linguistic expertise for the 
lack of any corpus delicti. S. Panamarou believes the resumed criminal case is connected with 
his application for a picket in defence of a convicted ex-candidate for Presidency A. Kazulin 
as well as other political prisoners. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 23

4.3.2. The Main Problem  
 

The Internet appeared in the area of especial attention in Belarus during the summer 
2007.  

The president Lukashenka stated on August 2, 2007 as follows: “The anarchy in the 
Internet has to be stopped. It cannot be tolerated that the technical achievement gets 
transformed into the information garbage dump. A law should be adopted, where the status of 
electronic mass media is described”.  

Consequently, the Reporters without Borders (RSF) delivered a protest statement on 
August 3, 2007. The international human rights organization expressed deep concern with A. 
Lukashenka’s words. “The main threat to the Belarusian Internet lies in its slow suffocation as 
a result of repressions, arranged at the top governmental level. The control, imposed by 
Belarusian authorities on the Internet news and information is one of the strictest among the 
countries of the former USSR,” – the RSF representatives noted. 

The Reporters without Borders reminded about a governmental instruction of February 
10, 2007 that introduced additional control over the work of Internet clubs, promoted the 
practice of blocking the Internet resources during elections and informed the public about 
other facts of pressure upon mass media in Belarus.  

Just on the contrary to the governmental thesis about the lack of control over the 
Internet, there have taken place such cases in the Belarusian history. The most recent case of 
the kind is connected with the conviction of a politician and a publicist A. Klimau for his 
Internet articles.  

A. Lukashenka’s expressions about the need “to stop anarchy in the Internet” activated 
the activities of different state structures and officials.  

The state authorities have resumed work on a bill “On Information, Informatization 
and Information Security”. It was planned the draft law would be revised again in autumn 
in order to avoid its consideration at the Parliamentary session to come. Among other, the 
draft law regulates the Internet activities. 

A Deputy Minister of Information Alaksandr Slabadchuk told about the creation of a 
nation-wide working group on studying and solving a problem of legislative regulation of the 
Internet-space.  

While referring to the experience of foreign states in the field of regulating the Internet 
space, A. Slabadchuk firstly noted “the Chinese option”. He emphasized that it includes strict 
control of Web resources with a direct link to the national traditions. 

Media experts believe that the attempts of legal regulation of Belarusian internet-space 
are aimed at restricting the freedom of distributing information in the Belarusian Internet 
segment. Presumably, the Internet resources will be given the status of mass media. 
Therefore, they will have to get re-registered by the Ministry of Information in order to be 
present in the Belarusian web-segment. Also, most likely, the state authorities will broaden 
the legislative base for bringing to responsibility the people/organizations, running Web-sites 
that irritate the Belarusian authorities. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 24 

4.4. September – October 2007 
 
4.4.1. Situation Development in the Media Field 
 

Numerous facts of counteraction to professional journalist activity and out-of-court 
seizures of print-runs of independent newspapers by the police took place in Belarus within 
the period of September 01 – October 31, 2007. They were supplemented with the wide-
spread cases of economic and legal discrimination of non-state media outlets. 

There continued persecution of journalists, contributing to foreign media outlets that 
broadcast to Belarus in different regions. Thus, the Public Prosecutor’s Office for Hrodna 
region issued official warnings to free-lance journalists Natalia Makushyna and Ivan Roman 
on September 3, 2007 for their cooperation with foreign mass media without valid journalist 
accreditations. A free-lance journalist from Homiel Ales Karniayenka received a similar 
warning from the Public Prosecutor’s Office for Homiel region on September 21, 2007. 

The state authorities carried on counteraction to distribution of the independent press . 

Police officers conducted a double search of the house, belonging to Ales Yazvinski, the 
Editor of non-registered “Brama” newspaper in Niasvizh (Minsk region) on September 19, 
2007. They seized 170 copies of this periodical edition and made an attempt to seize the 
Editor’s personal computer.  

The police officers from Zhlobin District Department of Interior (Homiel region) 
detained two cars with a part of print-run of “Tovarisch” newspaper (around 7,000 copies) on 
September 26, 2007. Moreover, 10,000 copies of this periodical were seized by the police at 
Minsk-located editorial office of “Tovarisch” newspaper on September 27, 2007. The 
newspaper issue was dedicated to the oppositional ‘Social March’, planned to be held in 
November 2007. The newspaper copies were returned to the publisher at the end of November 
2007, in reply to a special request to the Public Prosecutor’s office. 

The police seized around 400 copies of “Narodnaya Vola” non-state social and 
political newspaper from the Conservative and Christian BPF Party activists Ales Pazniak and 
Ales Yemielyanau in Vitsiebsk on October 30, 2007. Reportedly, the private distributors were 
detained by the police as soon as they took the copies of “Narodnaya Vola”, passed from 
Minsk for distribution on the territory of Vitsiebsk region, from a left-luggage office at the 
railway station. Among other, the police officers were interested if the newspaper issue 
contained any information about the coming oppositional ‘Social March’ in Minsk. While 
seizing the newspaper copies, the policemen started calculating their quantity; then they got 
tired and made up their minds to weigh the arrested copies instead. ‘They got 15 kilos,’ – Ales 
Paznyak said. 

As before, the majority of non-state social and political periodicals are excluded from 
subscription catalogues of “Belposhta” state monopolist press distributing enterprise for the 
year to come.  

Brest Branch of “Belposta” state enterprise refused again to include a non-state 
“Hantsavitski Chas” newspaper in its Subscription Catalogue. The monopolist distributing 
company considered cooperation with the non-governmental periodical edition to be 
“inexpedient”. The Branch Director G. Tsitova signed a letter in reply with this statement, 
dated by October 3, 2007. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 25

It should be mentioned that the newspaper was among three periodicals for Hantsavichy 
district with the largest circulations in the year of 2005. However, on the eve of Presidential 
elections at the end of 2005, “Belposhta” terminated cooperation with the newspaper 
editorial. “Hantsavitski Chas” was excluded from the state distributor’s subscription 
catalogue 2006. 

The newspaper publisher “IntexPress-Region” Private Unitary Enterprise addressed to 
the “Brestablsayuzdruk” state enterprise with a request to resume distribution of 
“Hantsavitski Chas”. No reply has been received so far. 

The Monitoring Service of Belarusian Association of Journalists witnessed several 
cases of compulsory subscription for the state-owned press within the current subscription 
campaign 2008.  

Baranavichy city authorities obliged the heads of all local enterprises and organizations 
to arrange subscription of their subordinates to a local state-owned 'Nash Kraj' newspaper "in 
connection with the complicated financial state of the media outlet" and "in order to foster the 
workers' spiritual and moral development". A corresponding official instruction was signed 
by the Head of Baranavichy City Executive Committee on September 6, 2007. The state 
official explained his instruction by the necessity "to increase the newspaper's circulation by 
20%" as well as "to broaden the information field". 

State-financed organizations and state-owned enterprises in Karelichy, Hrodna region, 
made their employees subscribe to a package of state-run papers for the final quarter of 2007, 
threatening not to pay them their bonuses otherwise 

The package for compulsory subscription included Sovetskaya Belorussia, a district 
paper Polymia and the so-called ‘trade’ periodicals: Meditsinskiy Vestnik (“Medical 
Newsletter”) for doctors, Nastaunickaja Hazeta (“Teachers’ Newspaper”) for teachers, etc. 

“Miascovy Chas”, an independent newspaper circulating in Pinsk region, said good-
bye to its readers on September 27, 2007. The weekly covering social and political issues had 
been published for four years. It had to close down for financial reasons.  

The periodical was launched on September 25, 2003. Alaksiej Biely, its Editor-in-Chief, 
said “Miascovy Chas” had been facing problems ever since it opened its office in Pinsk. The 
weekly had been denied accreditation, which entailed complications not only with renting an 
office, but also obtaining information from official institutions.  

In 2003 the managers of a state-owned printing house in Pinsk refused to print 
“Miascovy Chas”. The paper had to be printed in Baranavichy and then transported from 
there. The same year the managers of ‘Brestablsajuzdruk’, the state monopolist delivering 
periodicals, refused to include ‘Miascovy Chas’ into its subscription catalogue or to sell the 
paper via the state newsagents.  

‘Some top officials did not like the region to have a paper that tells the truth, centers on 
social problems, interviews prominent public and political figures, whose views differ from 
those of the government,’ said Alaksiej Biely, “Miascovy Chas” Editor-in-Chief to BAJ 
monitoring service. ‘Even private businessmen, whose problems ‘Miascovy Chas’ covered 
more than once, have decided against taking the risk of signing contracts to sell our 
newspaper.’  

According to Alaksiej Biely, even those who considered the MC readers their target 
group and were longing for social transformations were scared to advertise in ‘Miascovy 



Mass-media in Belarus: 2007 

 26 

Chas’. ‘But a newspaper is a business. If it receives no revenues from adverts, it is very 
difficult to survive,’ says the Editor-in-Chief. It all led to a dramatic fall in circulation from 
2500 to 1300 copies. 

Problems with printing and distribution were worsened with the pressure upon 
newspapers with the use of legal tools.  

The Leninski district court of Minsk ruled to exact 25 million BRB from the newspaper 
“Narodnaya Vola” and another 2 million from its journalist Maryna Koktysh in favour of 
Aleh Praliaskouski, the head of the Central Ideological Department of the presidential 
administration on October 1, 2007. This decision was rendered on October 1 by judge 
Zhulkouskaja, who considered Praliaskouski's claim for the protection of his honour, dignity, 
business reputation and moral damages.  

The claim was provoked by an article named "Vladimir Holod is still under custody" 
published in “Narodnaya Vola” on August, 2 2007. The article was placed in the 
"Sensational Cases" section and covered the detention for bribery of a high-ranking official of 
the presidential administration. 

According to Maryna Koktysh, Praliaskouski's complaints stem from the fragment 
which reads about the hearsay in the power lobby, related indirectly to his personality. 

On October 2, 2007, the Board of Appeal at Minsk City Court left unchanged the 
sentence to Andrei Klimau, a politician and a writer of political essays. The court session was 
closed to public. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 27

4.4.2. The Main Problem 
 

The problem of arbitrary detentions of journalists was especially acute in September 
– October 2008.  

The journalists of non-state periodical editions – Vasil Fiadosenka (Reuters), Viktar 
Drachou (“France-Presse”) and a free-lance “Nasha Niva” correspondent Arsien Pahomau 
were detained in Baranavichy on September 10, 2007. They had come to Baranavichy City 
Court in order to cover a trial over a youth democratic activist Jaraslau Hryshchenia.  

The journalists were preliminary accused of “participation in an unauthorized meeting 
and rowdy behaviour”. All of them, apart from a free-lance correspondent Arsien Pahomau, 
were released on showing their press cards to the police authorities.  

Arsien Pahomau, a “Nasha Niva” free-lance photographer was kept at Baranavichy 
regional police station for about 7 hours, despite the fact that his journalist certificate and 
passport were on him. Policemen drew up a report blaming him for “petty hooliganism”. 
Being presented the framed-up charges, the journalist was fined on September 21, 2007.  

On September 23, 2007, when independent journalists were coming back from ‘The 
Right to Be Free’ rock festival, the Belarusian customs officers at the Belarus-Ukrainian 
border copied information from their cameras and listened to the tape records without the 
journalists’ permission. 

The Leninski City District Court in Hrodna sentenced an independent journalist Ivan 
Roman to 5 days of administrative arrest on October 10, 2007. The media worker was 
allegedly accused of committing misdemeanor (article 17.1 of Belarus’ Code on 
Administrative Torts). The press representatives weren’t permitted to attend the court session.  

Ivan Roman believes he has been included in the police ‘black list’ since the recent 
Presidential election. On the eve of mass public actions, the authorities usually detain their 
potential participants. It should be reminded that Ivan Roman was arrested twice on similar 
charges after the Presidential election 2006 and the Freedom Day on March 25, 2006. 

Leninski District Court in Hrodna sentenced Ihar Bancar, Editor of “Magazyn Polski 
na uchodzstwie”, published by the Independent Union of Poles in Belarus, to a 10-day arrest, 
allegedly, for ‘cursing’ on October 11, 2007. As soon as the sentence got pronounced, the 
journalist declared he was going on hunger strike.  

The court session was close to public. Neither journalists nor civil representatives were 
permitted to enter the courtroom.  

Ihar Bancar got released from jail ahead of time on October 17, 2007. The journalist’s 
colleagues are sure it was done in order to prevent a mass protest action in support of Ihar 
Bancar, planned to be held near the prison building. 

The police detained about 27 people, who gathered at the place of mass murders of 
Stalin times near the village Palai close to Vitsebsk on October 30, 2007. Some journalists 
and BAJ members were detained as well: Alena Stsiapanava, Leanid Svetsik, Vadzim 
Barshcheusky, and Siarhej Piatrenka.  



Mass-media in Belarus: 2007 

 28 

Reportedly, the requiem action participants, having commemorated the victims of 
Stalinism, were preparing to get back to Vitsiebsk, when policemen detained their bus and 
drove it off to a building of the regional police department. The detained were informed there 
that they were suspected in participation in an unauthorized public action. 

The police released Alena Stsiapanava and Vadzim Barshcheusky just after they had 
shown their BAJ membership cards. 

Transcripts of interrogation were drawn up in relation to freelance correspondents 
Siarhej Piatrenka and Leanid Svetsik, who hadn’t press cards with them. 

Detentions of journalists on duty are quite frequent in Belarus nowadays. 46 Belarusian 
and foreign journalists were detained on far-fetched charges after the Presidential election 
campaign 2006. Only one of them was released without punishment. All the other detained 
media workers were either sentenced to up to 15 days of administrative arrest or fined.  

It should be stressed that arbitrary detentions and arrests of journalists grievously 
violate their professional rights, enlisted in article 39 of the Belarus’ Law “On the Press and 
other Mass Media” that permits media workers to be present on sites of socially important 
events, including meetings, rallies, incidents, natural disasters, military actions etc., to make 
audio, video, photo and other records and to pass freely the prepared information from the 
places of events to their editorials. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 29

4.5. November – December 2007 
 
4.5.1. Situation Development in Media Field 
 

A number of important events in the Belarusian media field took place in November – 
December 2007. All of them attracted general public attention. 

Vitsiebsk Regional Executive Committee cancelled its previous decision on re-
registration of “Vitiebskiy Kuryer” Publishing House Ltd. on November 12, 2007. The 
organization acted as the publisher and the editorial of “Vitiebskiy Kuryer M” weekly. 
Consequently, the renewal of the newspaper publishing was jeopardized. The Head 
of Vitsiebsk Regional Executive Committee Uladzimir Andreychanka noted that the 
newspaper editorial hadn’t coordinated the allocation of its office premises with the local 
authorities. Moreover, the regional state official declared the editorial premises didn’t meet 
the requirements of President’s Directive No.1 «About the Efforts on Strengthening Social 
Security and Discipline». The newspaper editorial is planning to appeal against the latest 
decision of Vitsiebsk Regional Executive Committee. If the appeal is not satisfied, the 
newspaper will lose any opportunity of resuming its publishing. (“Vitiebskiy Kuryer M” got 
administratively suspended from publishing in the spring 2007.)  

The Ministry of Information issued an official warning to the “Bobruyskiy Kuryer” 
newspaper (Babruysk, Mahilou region). The periodical edition was accused of “distributing 
incorrect information”, as its journalist regarded an official outdoor public event, dedicated 
to the anniversary of October Revolution, arranged by Babruysk City Executive Committee, 
as a “meeting” in his newspaper article. As soon as “The holiday that has gone to the past” 
publication appeared in “Bobruyskiy Kuryer”, the Head of Ideology Department 
at Babruysk City Executive Committee summoned the newspaper’s Editor-in-Chief Anatol 
Sanatsienka and threatened him with possible sanctions and, in particular, the possible 
response to his appeal to the Ministry of Information. Consequently, the Chief Deputy 
Minister of Information Liliya Ananich sent an official warning to the newspaper editorial 
on December 11, 2007. Among other, the governmental official noticed that “no meetings 
were held in the framework of the public event.” 

The strict control of state authorities over the state media content resulted in the change 
of management of “Minsk Courier” state-owned newspaper and “Minsk-News” 
Information Agency.  

The Head of Minsk City Executive Committee Mikhail Paulau dismissed Ryhor 
Novikau, Director General of «Minsk-News» Information Agency, founded by Minsk City 
Executive Committee and Natallia Biazviershanka, the “Minsk Courier” 
newspaper’s acting Editor-in-Chief on December 12, 2007. The dismissals got apparently 
reasoned by an interview with an opposition politician and a former sportsman Uladzimir 
Parfianovich, published in “Minsk Courier” on December 4, 2007. The interview titled 
“I Saw Victory in a Dream” was taken on the occasion of Mr. Parfianovich’s birthday. 

It should be mentioned that the “Minsk Courier” newspaper and the «Radio-Minsk» 
radio program are subordinate to the “Minsk-News” Information Agency. 

The Pershamaisky City District Court of Minsk resolved to exact 50 million Belarusian 
rubles from the “Novy Chas” weekly and 1 million Belarusian rubles from the journalist 



Mass-media in Belarus: 2007 

 30 

Alaksandr Tamkovich in order to cover moral damages of a Belarusian general, writer and 
senator Mikalai Charhinets on December 20, 2007. Among other, the list of phrases 
in a “Novy Chas” newspaper article about the general, which were treated by him 
as offensive and declared by court as contradicting the reality, included the 
journalist’s personal opinion about the quality of stories by M. Charhinets, his political 
aspirations etc. Initially, the claimant demanded the unprecedented for Belarus sum of moral 
damages (600 million Belarusian rubles, i.e. around USD 280,000) from the respondents that 
made numerous independent experts believe the claim aimed at the closure of “Novy Chas”. 
It should be emphasized that “Novy Chas” published the literary pages of the independent 
Belarusian Writers’ Union. (M. Charhinets is the head of the “official” alternative of the 
mentioned Union.) 

M. Charhinets’ claim caused high response and public protest both in Belarus and 
abroad. The Council of Europe, the Committee to Protect Journalists (New York) and other 
international and Belarusian NGOs and structures stood up against the enormous claim, filed 
by the Belarusian top executive, who used to manage A. Lukashenka’s Election Campaign 
Headquarters in 2001.  

Apparently, the broad public response led to the diminishment of the claimed sum 
of moral damages, as during the court hearings, M. Charhinets reduced considerably the 
requested sum to 50 million Belarusian rubles from the newspaper editorial and 5 million 
Belarusian rubles from the journalist.  

The court satisfied the corrected claim almost in full, having diminished the sum 
to be exacted from A. Tamkovich to 1 million Belarusian rubles.  

However, even the claimed 50 million Belarusian rubles jeopardize the “Novy Chas” 
newspaper existence, as like many other Belarusian independent periodicals, it is excluded 
from the state monopolists’ press distribution systems. The verdict on the claim hasn’t come 
into force yet, as the respondents decided to file an appeal against it to a superior court. 

Among the positive moments within the period under review, it is worth mentioning the 
termination of a criminal case in relation to Siarhei Panamarou, the “Boyki Kletsk” non-
registered small-circulation newspaper publisher. 

The criminal case in relation to S. Panamarou was initiated in accordance with article 
188, part 2 of the Criminal Code of Belarus (libel, contained in a public statement 
or published in media) in May 2007, and it was suspended and resumed 6 times since then. 
Last time, it was resumed by the Public Prosecutor’s office for Kletsk district (Minsk region) 
on November 21, 2007. However, the case got finally closed owing to the absence of corpus 
delicti by a court decision on November 28, 2007. 

The news about the beginning of broadcasting of two Internet radio stations appeared 
in November — December 2007. 

The “NETRadio” Internet radio station started its work in the test mode on November 
20, 2007. Its founders claim that it will be the first professional Internet-radio in Belarus. The 
“TUT.BY” Web-portal’s Internet radio, named as “Radio TUT” started broadcasting its 
programs on December 6, 2007. Apart from presenting music, the radio channel is planning 
to broadcast the news on-line every half an hour. Taking into account the restricted 
opportunity of wide-band access to the Internet nowadays, the «Radio TUT» founders regard 
its operation as an experiment. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 31

The “TV Belarus” (“BelSat”™) satellite TV channel began broadcasting its programs 
in the test mode on December 10, 2007. During the test period that may last for a couple 
of months, the TV channel will operate three hours a day. Afterwards, it will present its 
programs 16 hours a day. 

An agreement on founding the “TV Belarus” satellite TV channel was signed between 
the Polish Civil TV and the Foreign Office of Poland. 16 million PLZ (around EUR 4 million) 
were issued by the Polish government in 2007 in order to fund the 
“TV Belarus” broadcasting. 

The approved State Budget of Belarus 2008, adopted on December 26, 2007, envisages 
158,981,198 thousand Belarusian rubles (around USD 74 million) for financing the state-
owned mass media work in the country. The sum includes 121,927,423 thousand Belarusian 
rubles (around USD 56 million) for funding TV and radio broadcasters, 15,899,505 thousand 
Belarusian rubles (around USD 7 million) for backing the state-owned periodical press and 
publishing houses and around 21,154,270 (around USD 10 million) for the coverage of all 
other possible expenses of state-owned and state-supported media outlets. It should 
be emphasized that the state subsidies are predominantly directed to the state-owned media 
as well as to the non-state media, chosen by the Belarus’ Ministry of Information without free 
and fair selection procedures. 

Among other documents, considered by the Chamber of Representatives at the National 
Assembly of Belarus, here should be mentioned a draft law “About Information, 
Informatization and Information Security." It was approved after the first reading 
on December 12, 2007. 

At the beginning of work with the legal draft, independent experts noted that it was 
aimed at restricting the freedom of information and contained a large number of reference 
rules that created the necessary pre-requisites for holding regulations in the information field 
with the use of by-laws. 

It has to be admitted that the draft law elaborators accepted numerous notes and 
remarks, delivered by international experts at the BAJ media lawyers. Thus, e.g., it was 
secured that the prospective law wouldn’t apply to relations in the media field, including the 
Internet. Nevertheless, the draft law retained its restrictive core. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 32 

4.5.2. The Main Problem 
 

At the end of 2007, there was suddenly resumed a criminal case against the former 
Deputy Editor-in-Chief of “Zhoda” newspaper Aliaksandar Zdvizhkou on charges of re-
printing the scandalous Mohammed cartoons from the Danish press. 

The cartoons appeared in the “Zhoda” weekly (No.6 of February 18-26, 2006). The 
court didn’t take into consideration the fact that the newspaper print-run had never been 
distributed. 

The Ministry of Foreign Affairs of Belarus delivered a statement on February 21, 2006. 
Among other, it was declared that the Ministry “decisively condemned any purposeful 
actions, which could lead to stirring up religious hatred”.  

The KGB representatives held a search in the “Zhoda” editorial office on February 22, 
2008. On the same day, there was filed a criminal case in accordance with article 130, part 1 
of Belarus’ Criminal Code (‘stirring up racial, national or religious hatred’). The case was 
initiated by the State Committee on Religions and Nationalities as well as the Muslim 
Communities of Belarus. It was cleared out later that the officials from the Committee showed 
a xero-copy of the newspaper issue to representatives of Muslim communities and proposed 
them to go to the law. The Head of Muslim Religious Group in Belarus Ismail Varanovich 
made this speech during the court session. According to the mufti, he disagreed with the 
prison penalty to A. Zdvizhkou. Moreover, he didn’t know anything about the closure of 
“Zhoda” newspaper that reprinted the caricatures. 

It should be reminded that the newspaper was closed down by verdict of Belarus’ 
Supreme Economic Court on March 17, 2006. The Ministry of Information had submitted a 
corresponding claim to the court. 

The Public Prosecutor’s Office of Belarus accused A. Zdvizhkou of re-printing the 
caricatures. However, the case was suspended, as legal investigation couldn’t find out, where 
A. Zdvizhkou was residing at that time. 

A. Zdvizhkou was arrested on November 18, 2007, when he came to visit his father’s 
tomb. Since then, the journalist was kept in the KGB investigatory ward. 

The court hearings started on January 11, 2008. They were declared private in a short 
while. The Public Prosecutor demanded to sentence A. Zdvizhkou to 4 years of imprisonment, 
according to article 130, part 2 of Belarus’ Criminal Code. Finally, a judge of Minsk City 
Court Ruslan Aniskievich sentenced the media worker to three years of imprisonment in a 
high security colony. 

The Committee to Protect Journalists (CPJ, New York), the OSCE Representative on 
Freedom of the Media Miklos Haraszti, the ‘Reporters without Borders’ International 
Organization, the Danish Journalist Union as well as other journalist and human rights 
organizations and officials expressed their deep concern with the prison sentence to A. 
Zdvizhkou. 

The Supreme Court of Belarus regarded A. Zdvizhkou’s appeal at a closed session on 
February 22, 2008. Consequently, the term of imprisonment was reduced to three months. 
The judges took into account the journalist’s poor state of health and the necessity to support 
his elderly mother. At the same time, the Supreme Court considered the journalist’s guilt to be 



Mass-media in Belarus: 2007 

 33

proven. On the same day, A. Zdvizhkou was released from jail, as three months of 
imprisonment had ended by then. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 34 

5. Ratings and Events 
 

On January 3, 2007, the Moscow Media Law and Policy Institute (Russia) presented the 
results of analysis of media legislation in the CIS countries and the Baltic States as far as the 
insurance of media freedom is concerned in 2006. 

Belarus took the 13th position among the former USSR republics with Kazakhstan and 
Turkmenistan at the bottom of the list. 

On March 6, 2007, it became known that the independent Belarusian-language social 
and political newspaper “Nasha Niva” and the unregistered youth magazine on compact 
disks “CD-mag” became laureates of the Gerd Butserius “Young Press of the Eastern 
Europe” Award – 2006. 

Beginning from the year of 1999, the “Zeit-Shtiftung” Foundation has been 
presenting this award to journalists and newspapers from transition countries in Eastern 
Europe, which stand for freedom of speech and democracy development in their work. 

Belarusian authorities continued to restrict freedom of press in 2006, – informed the 
annual report about human rights in the world, presented by the US Department of State on 
March 7, 2007.  

According to the document, “Belarusian authorities arbitrarily confiscated printed 
materials from public community activists and closed independent newspapers or limited their 
distribution. Few survived independent editions were often fined, usually according to the 
defamation incrimination or for not fulfilling strict registration procedures.” 

A regular exhibition “Mass Media in Belarus” started its work on May 2, 2007. The 
state press of social and political as well as entertaining character as well as the state radio 
stations and TV companies were widely represented at the event. The non-state social and 
political newspapers and magazines have not been exposed at the special exhibition for 
several years already  

On May 2, 2007, it became known that a human rights organization “Freedom House” 
put Belarus to the list of countries with the lack of press freedom in its annual report 2006. 
Belarus is holding the 186th position out of 195 countries of the world. “Freedom House” 
states that the Belarusian authorities make use of the state monopoly on printing and 
distribution of periodical editions. In comparison with Belarus, the situation with the freedom 
of speech and freedom of press is still worse in North Korea, Turkmenistan, Libya, Cuba, 
Eritrea, Uzbekistan, Zimbabwe and Equatorial Guinea.  

On May 3, the Editor-in-chief of National non-state social and political newspaper 
“Narodnaya Vola” J. Syaredzich became a laureate of Ihar Hiermienchuk Honorary Diploma 
“For adherence to principles of freedom of speech” in 2007. The award had been founded by 
the Belarusian Association of Journalists in cooperation with the Norwegian PEN-center and 
a Norwegian human rights organization “Human Rights House”.  

Andrei Dynko, the “Nasha Niva” Chief Editor was awarded a highly prestigious 
Natalie Lorenzo prize 2006 for writing a prison diary that got published in “Nasha Niva” 
weekly before his release from jail. (Andrei Dynko was baselessly sentenced to administrative 
arrest during the protest actions that took place after Presidential election 2006.) 



Mass-media in Belarus: 2007 

 35

A seminar on “Interaction of Mass Media and Press Services in a Democratic 
Society”, arranged by the OSCE, was held in Minsk on June 5, 2007. The session was 
authorized by the local authorities.  

According to Miklos Haraszti, the OSCE Representative on Freedom of the Media, the 
chosen topic for discussion shows how far the Belarusian authorities are ready to go, as for 
the issues of mass media activities in the country.  

On the eve of the seminar M. Haraszti had a meeting with journalists. He noted then 
that the situation with the media freedom in Belarus hadn’t changed, as there was still present 
practically complete monopoly of the state on the newspaper printing and distribution services 
to be crowned by total state control over TV broadcasting in Belarus. M. Haraszti said the 
existing media law restricted media activities and got used as a means of punishment.  

A solemn ceremony of awarding the laureates of Gerd Bucerius Prize, issued by the 
ZEIT Foundation, took place in the city of Oslo on June 21, 2007. The award is presented to 
the best periodicals from the Eastern Europe. The “Nasha Niva” newspaper and the 
“CDmag” youth multimedia project have been awarded Gerd Bucerius Prize this year. A 
former Editor-in-Chief of “Nasha Niva” newspaper Andrei Dynko stated that the award 
could be regarded as a sign of appreciation of the editorial activity, when the independent 
press found itself on the verge of survival.  

The Belarusian Association of Journalists arranged a memorial action to commemorate 
Dzmitry Zavadski, the “ORT” TV channel’s cameraman, who had disappeared seven years 
ago, on July 7. The action was held near the block of flats, where Dzmitry used to reside. D. 
Zavadski’s mother took part in the action. 

D. Zavadski disappeared, when he went to Minsk airport to meet his colleague Pavel 
Sheremiet on July 7, 2000. 

Later on, several officers from the “Almaz” riot police troop were accused of 
kidnapping D. Zavadski and sentenced to long terms of imprisonment. However, D. 
Zavadski’s fate has still remained unknown. 

A round-table discussion devoted to questions of preserving historic and cultural 
heritage of Belarus was arranged by BAJ in Minsk on August, 14. The action was held within 
the framework of a media campaign “Journalists for Historical Heritage”, organized by the 
Belarusian Association of Journalists. 

The goal of the round-table discussion was to give possibility for experts to exchange 
opinions on the issues, which are closely related to preservation of historic and cultural 
heritage and restoration of architectural monuments in the presence of journalists. 

Representatives of the Ministry of Culture of the Republic of Belarus, historians, art 
critics, teachers, architects, restorers from Minsk and Hrodna participated in the round-table 
discussion. 

It was a year on September 4, 2007, since the first issue of Ezhednevnik had appeared. It 
is the first and so far the only e-newspaper in Belarus, which is distributed via the Internet 
exclusively. 

At the end of October 2007, the number of www.ej.by subscribers reached 19,000 
people. 



Mass-media in Belarus: 2007 

 36 

Three Belarusian journalists – Hienadz Barbarych, Anatol Hatouchyts and Natalia 
Makushyna received Dzmitry Zavadski Memorial Awards “For Courage and 
Professionalism” on September 10, 2007. The award is annually presented to the most 
worthy media professionals by the First Channel (Russia) and the Belarusian Association of 
Journalists.  

Moreover, Ihar Hiermianchuk Memorial Diploma “For Adherence to the Principles of 
Freedom of Speech” was presented to Iosif Syaredzich, the “Narodnaya Vola” Editor-in-
Chief. The Honorary Diploma was founded by the Norwegian PEN-center and the Norwegian 
Human Rights House together with BAJ. 

Owing to the witnessed systematic violations of media freedoms in Belarus, 
“Reporters without Borders” placed the country on the 151st position out of 169 available in 
the Worldwide Press Freedom Index 2007. The same poor record of Belarus had been stated 
by the international organization a year before. The report was published on October 16, 
2007. 

A current report of “Human Rights Watch” international human rights NGO was 
published in January 2008. Among other, the report highlighted reinforcement of repressive 
control over the media freedom and other political liberties in Belarus. “Human Rights 
Watch” noted the Belarusian government’s attempts to regulate the Internet space in Belarus, 
a two-year term of imprisonment to Andrei Klimau for a Web publication, detentions of 
journalists, who covered court processes in relation to young leaders in the autumn 2007, the 
arrest of “Tovarisch” newspaper print-run in September 2007 and the exclusion of Yuras 
Aleynik (an excellent student and a BAJ member) from the Academy of Public 
Administration at the President of Belarus for his active participation in the social life.  

A large part of “Attacks on the Press in 2007” annual report, prepared by the 
Committee to Protect Journalists (CPJ, New York) was dedicated to Belarus. Among other, 
it was stated in the report that the authorities had been enthusiastically strengthening control 
over the Internet, destroying the remnants of independent non-state printed periodical 
editions, while the KGB agents and the police had arrested journalists on framed-up charges. 

The authors mention police searches and seizures of the printed production among the 
facts, which manifest deterioration of situation with the freedom of speech in Belarus. 
Simultaneously, they emphasize the absence of any progress in legal investigations upon D. 
Zavadski and V. Charkasava murder cases. 

It became known on February 27, 2008 that the “Gazeta Slonimskaya” regional 
independent newspaper (Slonim) and the “Yezhednevnik” e-newspaper won “The Free Press 
of Eastern Europe 2007” Gerd Bucerius Prize, founded by ‘ZEIT’ Foundation (Germany). 
The awarding ceremony will take place on May 19, 2008. 

 


	1.title.pdf
	2.index.pdf
	3.content.pdf

