
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 
 
Mass Media Fortnight in Belarus 
 
June 1 – 15, 2011 
 
The commenced secretive trial of Andrzej Paczobut, a „Gazeta Wyborcza” 
correspondent became a real headache for Belarusian journalists in June 2011. The 
criminal litigation started in Hrodna on June 14, 2011. The prosecuted media worker 
is accused of breaking two articles of the Criminal Code of Belarus: “An Insult to 
the President of Belarus” (Part 1 of Art. 368, CC) and “Defamation of the President 
of Belarus” (Part 1 of Art. 367, CC). 
 
The following court session has been scheduled for June 17, since the Public 
Prosecutor filed a petition to postpone the hearings of the case in order to define 
the charges more precisely.   
  
„It is a show trial over honest independent journalism in general,” noted the BAJ 
Chairperson Zhanna Litvina on the eve of the court hearing in Hrodna. “It is a 
socially important litigation. If it is held behind the closed doors, it will only mean 
that the official authorities feel reluctant to disseminate information on the 
circumstances of this case,” she added.  
 
The judicial procedure on closing down the “Nasha Niva” and “Narodnaya Vola” 
newspapers hasn’t been finalized yet. It should be reminded that the corresponding 
claim was filed by the Ministry of Information of Belarus on April 25, 2011. The 
periodicals are making attempts to appeal against the Ministry’s latest warnings. 
Consequently, the Supreme Economic Court of Belarus has suspended the cases 
on closing down the newspapers until the appeals are duly considered. The 
publishing of both periodical editions is continued.  
 
Rodion Marinichev, a Russian “Dozhd” TV correspondent was deported from 
Belarus within the period under review. Also, several bloggers, who called 
Belarusians to civil solidarity through social networks, were detained in the first half 
of June 2011.  
 
The Belarusian Association of Journalists received the Atlantic Council’s ‘Freedom 
Award’ together with the “Viasna” Human Rights Center and “Free Theatre” in the 
Polish city of Wroclaw in June 2011.  
 
As reported on June 1, 2011, Andrei Parashchuk, Head of Partizanski City District 
Department of Interior in Minsk took a decision to deport Rodion Marinichev, a Russian 
“Dozhd” TV correspondent from the Republic of Belarus. Accordingly, the reporter is 
banned to enter the country under threat of jail until May 30, 2016. It is worth reminding the 
reporter was detained on interviewing a journalist Iryna Khalip next to Gorky Park in Minsk 
on May 30, 2011. 
 
The International Observation Mission of the Committee on International Control over the 
Situation with Human Rights in Belarus reminded the Belarusian official authorities about 
their international commitments in the sphere of freedom of the media, concerning, in 
particular, the facilitation of entry and granting accreditation to foreign journalists on June 



1, 2011. “The need to obtain mandatory accreditation from the Ministry of Foreign Affairs 
of Belarus for foreign journalists not only significantly hampers their urgent work on the 
coverage of dramatic events, but also a shift from accreditation rights to the “right to 
accredit” leads to abuses and manipulation by the authorities, leading to gross interference 
in the freedom of speech,” the human rights activists noted. 
 
On June 2, 2011, the “Narodnaya Vola” non-state newspaper appealed against a ruling of 
the Supreme Economic Court of Belarus, returned on April 27, 2011, to take for 
consideration a claim, filed by the Ministry of Information of Belarus on closing down the 
periodical edition. Consequently, the court deleted the most biased wording from the claim. 
However, it is still to be considered by the court.  
 
Another renter urged the ex-press.by regional Web-site editorial (the former “Barysau 
Elektronny” on-line newspaper) to leave their premises on June 3, 2011. It is worth 
mentioning that the Web-site editorial team has been ousted six times from the already 
pre-paid rented premises during the period of its activity. The on-line newspaper’s editors 
and reporters have been repeatedly interrogated at the KGB Department for Barysau 
district.  
 
The “Charter’97” Web-site editorial received a copy of a peculiar document on June 3, 
2011. The instruction testified to the continued obligatory subscription to the state media in 
Minsk. Accordingly, the Administration of Piershamayski City District of Minsk urged all 
heads of organizations and enterprises “to take over personal control of in-plant 
subscription to the chief national and city periodical editions”, including “Sovietskaya 
Belorussiya,” “Minskiy Kuryer,” “Vecherniy Minsk,” “Narodnaya Gazeta,” “Respublika,” 
“Zviazda,” “Znamya Yunosti,” and the “Planeta” magazine, in order to keep to the number 
of subscribers as of January 1, 2011. 
 
Viktar Parfionak, a “Radio Racyja” journalist submitted again a package of documents for 
getting the official press accreditation to the Ministry of Foreign Affairs of Belarus on June 
6, 2011. The reporter’s previous attempts to receive the press credentials in 2009 and in 
2010 were in vain.  
 
Dzmitry Niafiodau, an activist of “Rukh Buduchyni” (‘The Movement of Future’) social and 
enlightening organization was detained in Minsk on June 6, 2011. The youngster 
moderated the “Revolution through the social network” community in “VKontaktie”. The 
KGB agents came to Mr. Niafiodau’s private apartment, seized his computer, and detained 
the civil activist as if for ‘cursing’. Also, the KGB officers seized a computer from Siarhey 
Paulukievich, a moderator of “We Stand up for Great Belarus!” and “The Rally of Millions” 
Web-communities. The youngster was obliged to delete both communities from the Web. 
 
Ivan Stasiuk, a civil activist from Brest was detained at the Belarusian – Polish state border 
crossing and convoyed to the local KGB department on the same day. The border guards 
took the activist’s passport and told him they would return the document after a preventive 
talk. According to Mr. Stasiuk, the KGB agents were persuading him to terminate his 
oppositional activity in the social networks.  
 
The www.charter97.org faced a massive DDoS-attack on June 6, 2011. The server was 
cut off and the Web-users’ access to the Web-pages was disabled for some time.  
 



As reported on June 7, 2011, a group of dangerous for communication people was 
distributed at Hrodna enterprises. All of them were suspected in cooperation with the 
“Belsat” TV Channel (Poland).  
 
As reported on June 8, 2011, the Embassy of Lithuania in Minsk refused to issue visas to 
representatives of official Belarusian media and the official Belarusian Union of Journalists, 
invited to a meeting on journalists’ security in the OSCE region. The event was held in 
Vilnius on June 7-8, 2011. 
 
The Ministry of Foreign Affairs of Belarus commented upon the situation on June 9, 2011. 
The ministerial officials noted that the European Union “openly showed a disrespectful 
attitude” towards international obligations this way. 
 
Vadzim Gigin, the “Belaruskaya Dumka” magazine’s Editor-in-chief, included in the EU 
ban list, had noted before the mentioned trip on June 1, 2011 that he filed an appeal 
against the EU authorities to the European Court of Human Rights in Strasbourg. He 
underscored the EU ministers’ decision violated article 2 of European Convention on 
Human Rights, ensuring the freedom of movement in Europe.  
 
As reported on June 8, 2011, an independent journalist Yauhien Vaskovich, found guilty of 
setting fire to Babruysk KGB Department, had been transported under guard to Mahilou 
Penal Colony No.15 on May 28, 2011. It is worth mentioning that Y. Vaskovich officially 
confirmed the fact of taking part in setting the KGB office on fire on October 16, 2010.  
 
As reported on June 9, 2011, the Web providers disabled access to a popular Web-
resource s13.ru from Hrodna enterprises. Hrodna blog section on s13.ru presents news on 
different events in the city of Hrodna and in the Hrodna region. The number of registered 
blog section users exceeds 6,000 people.  
 
As stated on June 10, 2011, Minsk City Court would consider the appeals against the 
sentences, delivered to Iryna Khalip, Pavel Seviarynets, and Siarhei Martsaleu on June 
21, 2011. 
 
It is worth mentioning that the Zavodski City District Court in Minsk found the 
abovementioned journalists guilty of arranging the actions that severely violated the public 
order. Consequently, Iryna Khalip was sentenced to two years of jail with a two-year delay 
of punishment. Pavel Seviarynets was sentenced to three years of restriction of liberty in a 
correctional facility. S. Martsaleu was sentenced to two years of jail with a two-year 
probation term.  
 
A secretive trial over a „Gazeta Wyborcza” correspondent Andrzej Paczobut started in the 
Leninski City District Court of Hrodna on June 14, 2011. The police prevented the 
reporter’s wife Aksana from entering the court premises. The first day of the trial was 
dedicated to listening to the experts’ philological reports on the “criminal” texts by A. 
Paczobut. The following court session was scheduled for June 17, 2011, since the Public 
Prosecutor filed a petition to postpone the hearings of the case in order to define the 
charges more precisely. 
 
The prosecuted media worker is accused of breaking two articles of the Criminal Code of 
Belarus: “An Insult to the President of Belarus” (Part 1 of Art. 368, CC) and “Defamation of 
the President of Belarus” (Part 1 of Art. 367, CC). A. Paczobut can be sentenced to 2-4 



years of imprisonment. The journalist has been kept in Hrodna pre-trial jail since April 6, 
2011.  
 
Kseniya Stasiukievich, the judge of Leninski City District Court of Hrodna sentenced an 
independent journalist from Hrodna Ihar Bantsar to 5 days of arrest under administrative 
law on June 15, 2011. The journalist went on hunger strike to express his protest against 
the unfair court verdict. The BAJ member was sent to custody as if for his disorderly 
conduct (article 17.1 of Belarus’ Code on Administrative Infractions). The charges were 
grounded on the testimonial pieces of evidence, provided by two policemen, who detained 
Ihar Bantsar at his house. Thus, they wanted to prevent him from taking part in a criminal 
defamation trial over his colleague A. Paczobut, mentioned above. 
 
 
Prepared by the BAJ Monitoring Service 


