
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting April 1 – 14, 2013 

This time public attention was focused on pre‐trial proceedings concerning the suit filed by the KGB 

claiming to recognize the Belarus Press Photo 2011 extremist. 41 albums of photos from the Belarus 

Press Photo contest were seized on November 12, 2012 from the Belarusian photographers Aliaksandr 

Vasiukovich, Yulia Darashkevich and Vadzinm Zamirouski on the border crossing point Kamienny Log. 

The examination made by ideologists and teachers of Hrodna University upon the request of the KGB 

found that “the compilation of materials in the photo album in total reflects only negative aspects of 

vital  activity  of  the  Belarusian  people…  which…  diminishes  the  prestige  of  the  state  authority, 

undermines  trust  to  state  bodies  from  foreign  states,  foreign  or  international  organizations.”  All 

photos of 2011 finalists included into the album can be accessed here. 

On April 2 in the evening anonymous hackers cracked the website of the Mahilou branch of the human 

rights center Viasna and changed passwords to the admin panel. Consequently an article appeared on 

the website which contained threats to a human rights defender Barys Bukhel and to an  independent 

journalist  Ales  Burakou. Only  on  April  5  editors  of  the website were  able  to  take  control  over  the 

resource. 

On April 3 a BAJ member from Brest, independent journalist Alina Litvinchuk received a reply from the 

General  prosecutor’s office  regarding  a warning  against her  contribution  to  a  foreign mass medium 

without accreditation. The journalist claimed the warning was “ungrounded and unlawful” and asked to 

revoke it. 

The letter signed by the deputy head of the supervision department on observing rights and freedoms of 

citizens  Pavel  Eliseyeu  informed  that  the  complaint  from  Alina  Litvinchuk  was  redirected  to  the 

prosecutor’s  office  of  Brest  region.  The  journalist  was  surprised  by  the  answer,  as  the  General 

prosecutor’s  office  passed  over  the  complaint  to  the  same  state  body whose  actions were  actually 

disputed in the complaint. 

We remind that the warning was issued to Alina Litvinchuk by the deputy chair of the prosecutor’s office 

in Brest region Aliksandr Tochka on December 18, 2012. The document claimed  that “upon examining 

information  on  the  Internet  it was  found  that”  Litvinchuk  had  violated  the  procedure  of  performing 

professional journalistic activities by working for a foreign mass medium without accreditation. 

On April 4  the court of Babruysk city and district dismissed a moral damage suit of a  journalist  from 

Bobruyskij Courier newspaper Victor Kachan.  The  lawsuit was  filed  against  the police department of 

Minsk Regional Executive Committee after the incident of July 6, 2011: Victor Kachan, being at work and 

reporting from the central square of Babruysk, was detained for one day. 

The  journalist  claimed  damages  of  10  million  Belarusian  rubles.  Babruysk  court  found  that  these 

demands were unreasoned and dismissed the claim. The journalist is going to appeal the decision. 

We remind that two journalists of Bobruyskij Courier were detained  in the central square of the city on 

July 6, 2011, during a  silent action.  Though policemen  knew  that  they had  detained  journalists,  they 

made up protocols accusing them of violating the law on mass events. The journalists were detained for 

around 24 hours. At  first  the  court  sentenced  them  to an administrative  fine, but  then  the  case was 

closed because of absence of corpus delicti. 



As  became  known  on  April  5,  Barysau  Regional  Executive  Committee  deleted  from  its website  all 

information about non‐state mass media of  the  region. Now  it provides  information about  state‐run 

mass media only. 

We  remind  that  the non‐state newspaper Borisovskije Novosti asked  the executive committee  to add 

information  about  their  outlet  to  the  section  “Non‐state mass media”.  The  section  did  not mention 

Borisovskije Novosti, but enumerated several other resources, such as TV companies Telecom‐Guarant 

and  Svet  and  a  print  newspaper  Homan  Barysaushchyy.  The  request  of  Borisovskije  Novosti  was 

dismissed, and the outlet complained to several state bodies. 

The Ministry of  Information answered  that  they could not oblige a  state body  to publish  information 

which  is not mandatory for distribution (the Provision №645, dated 29.04.2010 regulates the order of 

functioning of  the websites belonging  to  state bodies and  state organizations, according  to which all 

decisions on the contents of the website of the executive committee can be made by the chairperson of 

the institution). 

On April 10 the Board of BAJ adopted the text of an appeal to the head of the Hrodna region KGB Ivan 

Korzh, who  initiated the court hearing on recognizing the Belarus Press Photo 2011 albums extremist. 

BAJ asks the KGB to withdraw the case from court. The court hearing was scheduled for April 17. 

“We consider  that  the  fact of a court hearing over extremism  in photos  is absurd. The photos of  the 

album do not contain calls for extremist actions and do not propagate it. The photos do not create, but 

only reflect the reality. They by definition cannot contain “intentionally distorted false  insinuations on 

the vital activity of the Republic of Belarus” (the quote from the document that you signed),” says the 

statement. 

On April 11 an employee of Radio Svaboda, political scientist Valer Karbalevich met obstructions on the 

entry  to  the German Embassy  in Minsk. He was  invited  for a meeting; however, he did not have his 

documents on him, and  the guard called an additional police patrol. Valer Karbalevich was permitted 

entry only after a German diplomat went out and confirmed that he was an invited guest. 

On April 11  the  former editor of  the magazine ARCHE. Pachatak  received  an official  reply  from  the 

Department of Financial Investigations. The deputy head of the department V.Barcevichus informs that 

“upon the results of the probe held by the DFI of the Committee of State Control in Minsk city and the 

region, criminal prosecution  in your case under article 243 of  the Criminal Code was  rejected.” Valer 

Bulhakau was invited to the DFI “to discuss the future of the confiscated books” that belong to him. 

The same letter was sent to Inbelkult (former publisher of the magazine who also had sent a request to 

the DFI). Both documents are dated April 9. The requests were filed after the information appeared that 

there would be no criminal prosecution: the editors wanted to have confirming official documents. 

April 14 the Investigative Committee  in Minsk started a criminal case against former video engineer of 

the entertaining channel BelMusTV under art. 343 point 2 of the Criminal Code. On April 13 at 4pm the 

video engineer demonstrated pornography for 10 minutes on TV, after which he hid away. Allegedly, it 

was a nervous breakdown. The TV channel received a warning from the Ministry of Information.  


