
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting November 4 –17, 2013 

Perhaps,  the most  remarkable  event  of  the  reporting  period was  the  lawsuit  filed  by  the 

private  company  Belsat  +  against  the  SA  TVP,  the  founder  of  the  satellite  Belsat  TV.  The 

plaintiff, company owner Andrei Beliakou claims that the Belsat TV unlawfully uses its trade 

mark. The head of the TV channel Agnieszka Romaszewska‐Guzy doubts that the plaintiff was 

independent in his decision to start the lawsuit and estimates the situation as pressure on the 

independent channel. 

On November 4, BAJ sent an official  letter  to  the private enterprise DataPrint demanding  to explain 

the situation when the company refused to print a map of graveyards, ordered by the Radio Svaboda. 

We remind that on October 31 an administrator of the printing house Karandash refused to print the 

map on the order of the Radio Svaboda claiming  that she complied with the  inside  instruction not to 

publish  porn,  extremist,  Nazi  and  anti‐state materials,  as  well  as  pre‐electoral  or  civil  and  political 

campaigning materials. The map, on which graves of famous Belarusians were marked, also provided a 

link to the Svaboda website which the administrator did not like. 

In  the official  letter BAJ  asks  the  company director  Yury Matusevich  to  explain: does  the  instruction 

really exist and what are the exact definitions and what norms of the instruction were violated when the 

client asked to print the map of Uskhodnija Graveyard etc. 

On November 6  three  journalists were detained near Akrestsina  isolation  center where people were 

meeting an activist Yury Rubtsou who had been arrested for three days for wearing a T‐shirt with anti‐

Lukashenko slogan during the Dziady demonstration (officially – for disobeying police’s demands). 

Viachaslau  Piashko,  Novy  Chas  correspondent,  freelancer  Nasta  Reznikava  and  film  director  Volha 

Nikalaychyk were taken to the Maskouski district police department for three hours. Volha Nikalaychyk, 

one of  the detainees,  told BAJ  that  they had been  taken  to  the Maskouski district police department; 

their passport data were copied, and their belongings were inspected. 

The policemen made  journalists delete all  the video  recorded near  the  isolation  center, but  the data 

carrier were returned to the owners. 

In  all  nine  people  were  detained  in  the  incident,  including  just‐released  Yury  Rubtsou,  reported 

BelaPAN. 

On November 11 the Supreme Court of Belarus heard the first time the lawsuit of the private enterprise 

Belsat + against SA TVP (joint‐stock company Polish TV, founder of the satellite channel Belsat TV). The 

plaintiff, company owner Andrei Beliakou claims  that  the Belsat TV unlawfully uses  its  trade 

mark. The plaintiff wants nothing more but the Astra satellite to stop transmitting the Belsat TV 

signal. 

The Court upheld the plea of the Belsat TV official representative Mikhail Yanchuk to defer the hearing 

for  a  later date,  as  the defendant had  learnt  about  the  lawsuit only  two working days  ahead of  the 

hearing and needed more time to prepare. The next hearing is to take place on December 9. 

Note:  the  private  enterprise  Belsat  +  specializes  in  selling  equipment  for  satellite  and  cable  TV 

transmission. The company was set up by Siarhei Lysiankou in 2003 and was titled High Tech‐Market. In 

2006 Lysiankou passed over the trade mark to Andrei Beliakou who later changed it for Belsat +. 



2 

The  satellite  channel Belsat TV went on  the air  in December 2007. Several years before, preparatory 

work was conducted, and information about the new channel was disseminated in the media. 

As reported on November 12, the State Customs Committee of Belarus assigned a second examination 

of the book by Ales Bialiatski “Asvechanyaja Belaruschyna”j. The information was provided in a reply of 

the Committee’s chairperson Siahei Barysiuk to the human rights defender Tatsiana Raviaka. 

We remind that 40 copies of the book were seized from Tatsiana Raviaka on July 3. The book was passed 

over  to  the  head  of  the  ideological  department  of  the Hrodna  Region  Executive  Committee,  and  he 

assigned a linguistic examination of the book. On September 16 the website spring96.org published the 

expert  conclusion:  “it  does  not  contain  obvious  and  unambiguous  calls  for  extremist  activities  or  its 

propaganda…” but “the style and  the  rhetoric might push  the reader  toward wrong conclusions which 

further can be misinterpreted and misunderstood by the public and provoke activities related to inciting 

national, political or  ideological hostility.” Tatsiana Raviaka complained that employees of the customs 

office seized the book with procedural violations. She argued that the expert commission made violations 

too when it decided that the book “could inflict damage to the image of the Republic of Belarus”.  

In  the  reply Siarhei Barysiuk writes  that another examination was assigned  taking  into  consideration 

“your  disagreement with  the  expert  conclusion,  and  also  lack  of  specific  expert  conclusions  to  the 

questions formulated by the customs office.” 

On November 12 the correspondent point European Radio for Belarus has  its accreditation extended 

for one more year, until November 10, 2014. The  respective  ruling was  signed by  the Prime Minister 

Mikhail Miasnikovich. 

We  remind  that  Euroradio was  launched  in  2005,  and  started  broadcasting  in  February  2006.  It  has 

worked in Belarus since November 20009. Now it has 10 accredited journalists in Belarus, the chief editor 

is Vital Zybliuk. 

As reported on November 13, according to the Monitoring service of BAJ, the situation  in distributing 

the  socio‐political  press  has  not  changed  a  lot  since  2005.  There  are  newspapers which  have  been 

denied services of Belsayuzdruk and Belposhta: Novy Chas, SNPlus. Svobodnyie Novosti Plus, Tovaristch 

(national);  and  Borisvskiye  Novosti,  Volnaye  Hlybokaye,  Hazeta  Slonimskaya,  Intex‐Press,  Niasvizhski 

Chas, Otdushina, Regionalnaya Gazeta  (regional). Also Vitebskij Courier and Nash Dom‐Info are out of 

the official distribution although they are officially registered in Smolensk (Russia). 

The socio‐political weekly Borisovskije Novosti was  included  into the catalogue of Belposhta on June 1, 

2013, but was again thrown out in October. 

On 13 November  the Deputy Chairman of  the Human Rights Center  "Viasna" Valiantsin  Stefanovich 

lodged a complaint with the Ministry of Communications and Informational Technologies. He is seeking 

the disclosure of the authority by whose decision the organization's website was banned from the use in 

the state agencies and institutions. 

Earlier,  the  human  rights  defender  applied  to  the  Operational  and  Analytical  Center  and  the  State 

Supervisory Department  for Telecommunications of  the Republic of Belarus  (SSDTRB),  as  this  agency 

was  to  have  given  an  answer  on  the  essence  of  the  raised  questions.  However,  the  human  rights 

defender has not received the promised answer. 

The head of SSDTRB Siarhei Bahdanau  informed Valiantsin Stefanovich that the powers of the SSDTRB 

on distributing information about the distribution of information about the identificators of the Internet 

resources which are put on the list of restricted access". 

“The situation  is quite strange. On the one hand,  it  is reported publicly and officially that a number of 

Internet  resources  including  the website of  the Human Rights Center  “Viasna”  are put on  the  list of 



3 

restricted access, whereas on the other hand I, as a user of Internet services and a regular contributor to 

this  resource,  cannot  get  comprehensive  information  about  the  decision  on  the  basis  of which  this 

website was put on the list. According to the answer of the SSDTRB, this information is secret and closed 

to  the general public.  Instead of a  substantive  response  to  the questions  I was asked  to apply  to  the 

competent authorities, who take such decisions... So, do I have to look myself among a large number of 

the  state agencies  to  find  the one who had  taken  such a decision and  find  the  reasons?” writes  the 

human rights defender in his appeal to the Ministry of Communications and Informational Technologies. 


