
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media in Belarus 

Info-posting – July 11-17, 2011 

 

The Ministry of Information of Belarus withdrew claims on closing 
down the “Nasha Niva” and “Narodnaya Vola” newspapers within the 
period under review. (The circulation of “Nasha Niva” totals 7,000 
copies. The circulation of “Narodnaya Vola” amounts to 26,000 
copies.) 

There exist different versions as for the reasons for this decision. The 
Ministry of Information disseminated an official comment on the issue 
and referred to “a possibility to settle the claim out of court.”  

The BAJ leadership regards the step as a consequence of the 
principled policies, applied by the EU institutions in relations with the 
Belarusian official authorities.  

It is impossible to talk about some “liberalization” in Belarusian 
media field, the BAJ leaders believe. “Firstly, the newspapers have 
received enough official warnings to be hooked at any moment. 
Secondly, the independent media continue to face the increasing 
economic and legal discrimination. They suffer from severe 
administrative pressure. The journalists are prosecuted under 
criminal law. They are detained and attacked while reporting from 
street actions," underscored A. Bastunets, Deputy Chairman of BAJ.  

It remains to be true, since more than 10 journalists and BAJ 
members were detained again during the weekly protest actions in 
Minsk and in the Belarusian regions within the reporting period. Thus, 
the number of journalists, who appeared in custody on reporting from 
the above-mentioned peaceful civil protest actions, has amounted to 
88 people since the beginning of June 2011.  

The unknown people in plain clothes handled the press 
representatives roughly, while the latter were trying to report from the 
protest actions. Surprisingly, the Chief of Press Service for Minsk City 
Department of Internal Affairs Alaksandr Lastouski couldn’t identify 
nor stop the offenders.  

Mikhail Karnievich, a RFE/RL reporter was fined 30 base amounts (approx. 
EUR 120) by Leninsky City District Court of Hrodna on July 11, 2011. The 
journalist had been detained at the moment of reporting from a silent 



protest action on July 3rd and punished for ‘participation in the 
unauthorized mass event’ (article 23.34 of Belarusian Administrative Code). 
According to Mr. Karnievich, he was detained, while taking pictures near 
the action venue. The police disregarded the journalist’s press card and 
took him to the police station to draw up a report.  

Mikalay Chartkou, a public distributor of ‘Tut i Ciapier’ newsletter in 
Navapolatsk (Vitsiebsk region) was fined 2 base amounts on charges of 
‘disorderly conduct’ (article 17.1 of Belarusian Code on Administrative 
Offences) as if for ‘cursing in a public place’ on July 11, 2011. 

Another administrative case for ‘illegal distribution of media production’ 
(article 22.9 of Belarusian Code on Administrative Offences) was to take 
place on July 12, 2011. However, the litigation was put off till July 18, 
2011, since the witnesses didn’t appear in court.  

The “Nasha Niva” newspaper editorial learnt on July 11, 2011 that the 
Ministry of Information of Belarus had filed a claim against the newspaper 
publisher under article 22.9 part 3 of Belarusian Code on Administrative 
Offences (“The repeated violation of Media Legislation within a year’s 
course on receiving an official notification in the written form.”) Minsk City 
police representatives brought a corresponding note to the weekly’s 
editorial. Correspondingly, the newspaper publisher can be fined from 100 
to 500 base amounts (approx. EUR 398 - EUR 1,990). 

It is worth mentioning that on July 6, 2011, the Ministry of Information 
warned “Nasha Niva” for publishing the newspaper issue of June 1, 2011 
without the duly indication of the editorial postal code, as required by article 
22 of Belarusian Media Law. 

A similar case has been initiated in relation to “Narodnaya Vola” too. Four 
police officers from Minsk City Department of Internal Affairs came to the 
newspaper editorial on July 12, 2011 and notified the Editor-in-chief about 
the Ministerial decision to file a claim against the “Narodnaya Vola” 
publisher for the repeated violations of media legislation within a year’s 
course. The case will be sent to court to take a verdict on the amount of 
penalty to be paid. It is worth mentioning that both “Nasha Niva” and 
“Narodnaya Vola” have received fresh official warnings from the Ministry of 
Information for ‘improper presentation of output data’ recently. 

A court session on closing down “Nasha Niva” began in the Supreme 
Economic Court of Belarus on July 12, 2011.  

Viktoryja Mialeshka, Head of Legal Department at the Ministry of 
Information of Belarus lodged a petition to withdraw the previously filed 
claim against the newspaper editorial at the very beginning of the court 



session on the case. Consequently, the judge Viktar Kuryla pronounced a 
verdict to leave the claim unconsidered.  

“Actually, nobody expected for such a dénouement,” the “Nasha Niva” 
Editor-in-Chief Andrei Skurko commented upon the verdict to his 
colleagues after the court session. “It is a rare case, when common sense 
won in our country,” he added. The Ministry of Information filed the claim on 
closing down the “Nasha Niva” editorial, having issued the third official 
warning to the newspaper within a year’s course on April 14, 2011. The 
Ministry blamed the editorial for publishing the unverified information about 
a victim of the terror attack in Minsk metro on April 11th.  

A representative of Legal Department at the Ministry of Information of 
Belarus lodged a petition to withdraw the previously filed claim against the 
“Narodnaya Vola” newspaper editorial at the very beginning of a court 
session in the Supreme Economic Court of Belarus on July 13, 2011. 
Consequently, the judge Alena Mayorava pronounced a verdict to leave 
the claim unconsidered.  

The newspaper’s Editor-in-chief Iosif Syaredzich hailed the ‘bright’ 
decision, rejecting the existence of any reasons for closing down the 
newspaper editorial.  

It is worth mentioning the litigation was initiated by the Ministry of 
Information of Belarus as soon as “Narodnaya Vola” received the fourth 
official warning within a year’s course for publishing an article “Gebbels TV 
Presents” by Sviatlana Kalinkina on April 15, 2011.  

On July 13, 2011, a Polish ‘Gazeta Wyborcza’ correspondent Andrzej 
Paczobut submitted an appeal to Hrodna Regional Court against a court 
verdict of Leninski City District Court of Hrodna, returned on July 5, 2011. 
According to the original court decision, A.Paczobut was found non-guilty of 
breaking article 368, part 1 of Belarus Criminal Code (“Offence in relation to 
the President of Belarus”). However, the reporter was found guilty of 
violating article 367, part 1 of Belarus Criminal Code (“Libel in relation to 
the President of Belarus”). Consequently, the journalist was punished with 
three years of imprisonment with a two years’ delay of the penalty. 

It is worth mentioning, that the criminal case against A. Paczobut was filed 
by the Public Prosecutor General for Hrodna region Marozau V.M. on 
March 18, 2011. The journalist was accused of offending and casting libels 
in relation to the President of Belarus on the “Gazeta Wyborcza” Web-
pages, on the “Belorusskiy Partizan” (www.belaruspartisan.org) Web-site 
as well as in his LJ blog (poczobut.livejournal.com).  

The Leninski City District Court of Hrodna fined a “Radio Racyja” 
correspondent Grazyna Shalkievich on July 13, 2011. The judge Dzmitry 



Kiedal obliged the reporter to pay out 30 base amounts as if for 
participation in an unauthorized silent protest action on July 3, 2011 (article 
23.34 of Belarusian Administrative Code). Although the radio 
correspondent underscored during the trial that she had been implementing 
her professional duties at the public event, the judge left all her 
explanations unconsidered.  
 

A group of independent journalists submitted collective appeals to the 
Prosecutor General’s Office and the Ministry of Internal Affairs on July 13, 
2011. 30 media workers protested against prevention of reporters from 
carrying out their professional tasks during the so-called ‘silent’ protest 
actions. The signers asked the Prosecutor General of Belarus R. Vasilevich 
to conduct a check on the facts of illegal detentions of journalists, deletions 
and seizures of photo materials and professional technical equipment. 
Also, they asked to sue the people, who put obstacles in the reporters’ way. 
A similar collective appeal was sent to A. Kulashou, Minister of Internal 
Affairs. The copies of both letters were sent to the Minister of Information A. 
Pralaskouski and the Chairman of Supreme Court of Belarus Ul. Sukala.  

Ihar Ilyash, a “Belorusy i Rynok” non-state newspaper correspondent was 
summoned for a talk to the KGB on July 13, 2011. The talk with a KGB 
investigator, on the record, lasted more than an hour. According to I. Ilyash, 
he was explained that the talk was conducted within a framework of 
operational search activities, connected with the ‘silent’ protest actions in 
Minsk and in the Belarusian regions.  

The journalist was interrogated on the issue of his professional reporting 
activity in general and the coverage of protest actions in particular. The 
journalist was strictly advised to leave the details of the talk in secret.  

During a silent protest action on July 13, 2011, the law enforcement agents 
and the unknown people in plain clothes attacked again the media 
representatives, prevented them from carrying out their duties, and 
detained them without any good reason.  

No less than four journalists were detained in Minsk. No less than seven 
media workers were taken into custody in the regions. Thus, according to 
the BAJ calculations, no less than 88 Belarusian and foreign reporters and 
BAJ members have been detained since the beginning of the ‘silent’ protest 
actions in Minsk and in the Belarusian regions. 

 

July 13, 2011: List of detained journalists  



On July 17, 2011, Mahilou City Executive Committee sent a brief formal 
reply to a collective appeal of 17 Mahilou members of BAJ, who demanded 
to terminate prosecution of journalists and release from detention an 
independent reporter Hanna Illyina. The Executive Committee officials 
advised the detained journalist to appeal against the court verdict, if she 
had any objections.  

The signers are waiting for another reply from Mahilou Regional Executive 
Committee. They will take a decision on further actions afterwards.  

It should be mentioned that the collective petitions were personally 
addressed to Piatro Rudnik, Chairman of Mahilou Regional Executive 
Committee and Stanislau Baradauka, Chairman of Mahilou City Executive 
Committee.  

As reported on July 14, 2011, the “Minablsayuzdruk” state enterprise 
refused once again to distribute the “Niasvizhski Chas” non-state regional 
newspaper. The newspaper editorial had sent a corresponding letter with a 
proposal to resume cooperation with the state monopolist press distributor 
at the end of June 2011. However, the “Minablsayuzdruk” management 
responded to the newspaper editor that the campaign on signing the press 
delivery contracts in 2011 had come to an end on January 3, 2011. 
Consequently, the “Minablsayuzdruk” Director A. Kudreyka proposed the 
“Niasvizhski Chas” publisher to return to the talks on signing a contract on 
the newspaper delivery in 2012 later on.  

Dzmitry Lupach, the “Prefect-info” newspaper’s Editor-in-chief (Hlybokaye, 
Vitsiebsk region) was summoned to the local police department on July 14, 
2011. He was given the writ during a silent protest action in the central 
square of Hlybokaye on July 13, 2011.  

The journalist noted after the talk that he had been interrogated about the 
protest actions, initiated by the “Revolution through a social network” Web-
community. Also, he was strictly advised to bypass the central square of 
Hlybokaye on Wednesdays in the evening.  

On July 14, 2011, Mahilou Regional Court considered an appeal, 
submitted by a “Bobruyskiy Kuryer” newspaper journalist Yauhien 
Vaskovich against a verdict of Babruysk City Court in relation to him. The 
media worker was sentenced to 7 years of imprisonment for an attempt to 
set Babruysk City Department of KGB on fire. Y. Vaskovich wasn’t present 
during the trial. His legal interests were represented by an attorney 
Alaksandr Galiyeu. Reportedly, the court session lasted less than an hour. 
The initial verdict was left in force.  

It is worth mentioning that Yauhien Vaskovich, Pavel Syramalotau, and 
Artsiom Prakapienka threw two bottles with ‘cocktail’ to the façade of KGB 



Department on October 16, 2010. The fire was extinguished immediately. 
The calculated damages totaled 253,000 Belarusian rubles (approximately 
EUR 30).  

On July 15, 2011, Minsk City Court left the initial sentence to Dzmitry 
Bandarenka, a BAJ member and the “European Belarus” civil campaign 
coordinator unchanged.  

It is worth mentioning that Dzmitry Bandarenka has been sentenced to two 
years of imprisonment in a general regime colony as if for ‘arrangement of 
group actions’ that blatantly violate public order and active participation in 
such actions’ (article 342, part 1 of Belarus Criminal Code).  

Presently, D. Bandarenka is waiting for an operation on his spine in the 
National Prison Hospital.  

According to the media worker, the acute attack of decease was caused by 
inhuman conditions he faced in the KGB investigatory isolation ward. In 
particular, he underscored that the prison authorities intended to cripple the 
political prisoners. Thus, he asked for medical aid at the end of February 
2011, but received it at the end of June 2011 only. Presently, he is kept in 
the same hospital ward with the people, who suffer from HIV and viral 
hepatitis type C. 

It should be mentioned that D. Bandarenka was a trustee for a Presidential 
candidate Andrei Sannikau at the recent Presidential elections. He was 
taken into custody after a mass peaceful protest action against rigging the 
Presidential election results on the night of December 20, 2011.  

 

Prepared by the BAJ Monitoring Service 


