THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS

Mass Media Week in Belarus

Info-posting — February 13 - 19, 2012

The reporting period was marked by a series of summons to freelance
journalists to appear in law enforcement agencies. Some of them received
warnings for conducting journalist activities for foreign mass media without
accreditation. Besides, there were recorded new attempts to create obstacles
for journalists trying to get information.

On February 14 a student of the journalism faculty of BSU Nasta Shuleyka was
informed that she was expelled from university.

In December 2010 Nasta Shuleyka was among the organizers of the campaigns to
support those detained at Akrestsina. She was detained on November 25 for
participating in the street action to support Ales Bialiatski. After that, a special
committee was set up to decide whether to expel her or to give a reprimand. At that
time she was reprimanded.

She was detained on December 19, 2011 near the Red Church during a collective
prayer, and was fined for 700 thousand Br. Besides, she was detained on December
31 near the prison in Akrestsina — and punished with administrative arrest for “using
obscene language near a detention center of the police department”.

On the morning of February 14, a Belarusian Christian Democratic Party activist
from Rahachou (Homel region) Dzianis Dashkevich was forced to come to the
police department for questioning. At the local police department he was handed in a
summons to appear as a witness at the district police department at 11am on that
very day. Dzianis Dashkevich was warned that there was a possibility of opening a
criminal case against him. There were four claims against him, and it hadn’'t been
decided yet which case to start — either for defaming an official representative or
“stealing” information from the local newspaper.

Dzianis Dashkevich thinks his summons is connected to the local socio-political news
website http://vrogacheve.ru/. According to the activist, although the website
appeared not long ago, it has become the most popular news resource of the town.

An awarding ceremony of the contest “I Love Belarus” took place on February 14.
The journalist for Narodnaya Volia Maryna Koktysh won in the nomination
“Journalism”: she was awarded for a brave question to Aliaxandr Lukashenka which
she asked during the December 2011 press-conference.

The nominees for “Journalism” were also Yauhen Valoshyn (“Quality Journalism”),
Siarhey Hudzilin (“Original photo reports and a number of nontrivial projects”), Mitsia
Tarpishchau (“Opening the year for the Belarusian Internet-TV”) and Aliaxandr
Lastouski (“Press Secretary for Minsk Police”).



The yearly award was founded by the Czech-registered “Young front”. It was the third
time the contest took place.

On February 15 a correspondent for Radio Racyja Aliaksandr Yarashevich was
detained while doing his work in Barysau (Minsk region). The incident took place
while he was preparing a news report about a workers’ protest at Barysau Factory of
Automobile and Tractor Equipment (BATE). During the detention the journalist
demonstrated his journalist certificate, but that was not enough. He didn’t have his
passport on him, so he was taken to the local police department “for identification”.
There they read his journalist certificate, phoned someone, kept him for 2 hours and
a half and then released.

On February 16 an independent journalist Tatsiana Bublikava was expelled from
the courtroom in Hrodna district court where the trial of a former policeman Dz.
Linkus took place. The journalist took several photos of the courtroom with her mobile
phone before the beginning of the trial. After that the court guards ordered her to
leave the courtroom. Her arguments that only the judge can ban photos after the
beginning of the trial were in vain.

BAJ lawyers remind that according to the Code of the Criminal Procedure of the
Republic of Belarus (Art. 287/6 — “Providing publicity of a trial”), “people present at
an open trial have the right to make writing and audio recordings.” In fact, it is
necessary to ask permission for photo and video recordings from the presiding
person at the trial, but this is only after the trial begins.

On February 16 an independent cameraman Mikola Dziatchenia was given a
written warning against his work for foreign mass media without accreditation. In the
prosecutor’s office Mikola Dziatchenia was shown a photo where he was standing
with a camera in Svislach town during the celebrations in honor of Kalinouskiya
brothers. And then he was shown a freeze-frame from Belsat news about this event.

On February 16 a Hrodna-based independent journalist Ales Dzianisau was
summoned to the prosecutor’s office for “a talk”. He answered that he didn’'t mind
talking, but asked to send him a written summons. The prosecutor’s office promised
to do so.

On February 16 the editor of the website “Narodnyia Naviny Vitsebska” Siarhey
Serabro was summoned to the transport police. The reason for the summons was
information and photos on the website about the white-red-white flag in solidarity with
Siarhey Kavalenka (who was under trial then). S. Serabro was marked as the author.

In the phone talk with the head of the transport police S.Serabro remarked that he
would like to use his journalist right not to disclose the source of confidential
information, as the case had not been sent to court yet. The policeman replied that
he still needed to keep record of the talk, and the journalist had to give his
explanations.

On February 16 it became known that the head of the informational and educational
organization “Platform” Andrey Bandarenka is trying to initiate a case against a
journalist of the Belarusian TV and Radio Company. An appropriate claim was filed to
the Pershamayski district police department in Minsk on February 10. The reason for



the claim was a report shown on December 11, 2011 in the program “V centre
vhimaniya” on Belarus-1 TV channel.

Bandarenka doesn’'t know the name of the author of the report. However, he thinks
that the journalist violated Art. 188, 189/2 of the Criminal Code, having spread
deliberately false, insulting and harming business reputation facts and rumors,
combined with accusations of a serious crime (slander). In particular, the author
claimed that A.Bandarenka had been involved in fraud; however, the author didn’t
mention that A.Bandarenka had been entirely acquitted by Minsk City Court and the
Supreme Court.

As reported on February 17, Ales Bialiatski was convoyed from Zhodzina prison
No8 to correctional colony No 2 in Babruysk.

We remind that Ales Bialiatski, vice-president of FIDH, head of the human rights
center Viasna, BAJ member, was sentenced to 4,5 years in high security colony with
property confiscation. The Pershamayski district court of Minsk found him guilty of
large-scale tax evasion on November 24, 2011. The basis for the prosecution were
foreign bank accounts provided by the authorities of Lithuania and Poland. On
January 24 Minsk City Court upheld the appeal, despite the fact that the sum of the
“damage”, allegedly inflicted by Ales Bialiatski (around 90 000$), was paid by his
wife. The money collected by the public was transferred to the account of the
Pershamayski District Court.

The international democratic society, head of the EU, the USA and other countries
consider Ales Bialiatski a political prisoner and demand his immediate release. MPs
of 27 countries — members of the Council of Europe - supported the nomination of
Ales Bialiatski for the Nobel Peace Prize.

On February 17 the Minister of Information Aleh Praliaskouski announced that in
2011 the Ministry of Information issued 83 written warnings to 57 mass media. The
information was announced at a meeting of the Ministry on the results of 2011.

As reported on February 17, Radio Freedom observer Valery Karbalevich won «Die
Zeit» award this year.

Other winners of the award are a Moscow journalist Olga Romanova and Baku
journalist Khadija Ismayilova; their main themes deal with human rights situation.
Also there are two winning media outlets: Caucasian magazine "Dosh" and Ukrainian
weekly "Tyzhden". The awarding ceremony will take place on May 24, 2012 in
Hamburg.

The award for the best media outlets and journalists in Eastern Europe was set up in
1999 by Gerd Bucerius Foundation with the newspaper “Die Zeit” and the Norwegian
organization “Fritt Ord”.

On February 17 the chairperson of Brest City Executive Committee Aliaksandr
Palyshenkau tried to expel Milana Kharytonava, photocorrespondent and BAJ
member, from a meeting that was taking place at that establishment. When the
meeting started, A.Palyshenkau tried to find out what media Milana represented and
announced that she didn’'t have any accreditation to be present at the meeting. The



journalist asked if any special accreditation was required for this particular meeting.
The official claimed that such accreditation was obligatory for all events, taking place
at the Executive Committee, so to say “One cannot be present without it”. The remark
made some of the present journalists smile, after which Palyshenkau offered them
also to leave the room. Having realized that the journalist won't leave the room by
herself, several minutes later the chairman continued the meeting.



