
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting August 13 – 19, 2012 

The  freelance  journalist Anton Surapin was  released  from custody under his own  recognizance and 

conditions  of  non‐disclosure. He was  transported  from  the KGB  detention  center  to  his  home  city 

Slutsk. The equipment confiscated during the searches on July 13 stayed at the KGB. 

On August 13  it became known that FIDH vice‐president Ales Bialiatski was deprived of a short‐term 

meeting with his relatives.  It was scheduled after August 15. However, the administration of Babruysk 

colony No2 punished the prisoner for “violating the regime”: he curtained his bed and took a piece of 

bread from the canteen after supper. Earlier, when Ales Bialiatski was qualified as persistent violator of 

the  regime, he was deprived of a  long‐term meeting with his  relatives  in September. Besides, he was 

deprived of food transfer. 

On August 13  the  independent  journalist Kastus Shytal was  summoned  to  the prosecutor’s office of 

Hlybokaye  district  and  questioned  about  a  publication  related  to  the  electoral  program  of  Yaraslau 

Bernikovich. The publication was about Yaraslau Bernikovich’s proposal to help the activists who speak 

for the boycott of the soon‐coming parliamentary elections. 

The  law  does  not  forbid  campaigning  for  boycott.  However,  the  prosecutor’s  office  forbade  the 

journalist  to  publish  such  texts  on  the website westki.info.  Otherwise  he was  promised  to  be  held 

accountable under the Administrative Code. 

The  journalist calls  such  threats  from Hlybokaye prosecutors as absolutely unlawful. He also used his 

right not to testify against himself and refused to give any explanations. 

On August 13 BAJ Chairperson Zhanna Litvina and the deputy chair Andrei Bastunets sent a motion to 

the  KGB  asking  to  change  the measure  of  restraint  for  the  journalist  Anton  Surapin  under  their 

personal guarantee. 

The Criminal Code of Belarus allows two or more citizens to put forward a motion for a detainee, if they 

do not have previous convictions and are trustworthy. So, PA BAJ suggested that concerned Belarusian 

citizens should send a similar motion to the KGB. 

On August 14 BAJ started a campaign  to collect signatures  for  release of Anton Surapin. The human 

rights organization called on all sympathizing people to sign the petition to support the detainee. 

On August 16 PA BAJ sent a letter to the teachers’ faculty of the Journalism Institute of the BSU asking 

to support their student Anton Surapin and to foster his release.  

On  August  17  the  freelance  journalist  Anton  Surapin  was  released  from  custody  under  his  own 

recognizance and conditions of non‐disclosure. He was  transported  from  the KGB detention center  to 

his  home  city  Slutsk.  The  lawyer  was  absent  when  the  journalist  was  released.  The  equipment 

confiscated during  the  searches on  July 13  stayed  at  the KGB.  The  journalist  is not  allowed  to  leave 

Slutsk, but he hopes to be able to get back to Minsk at the beginning of the academic year. He also said 

that only letters of his relatives reached him at the KGB detention center. 

On  August  20  BAJ  announced  that  it  continued  to  collect  signatures  in  a  campaign  calling  to  end 

criminal  prosecution  and  dismiss  charges  against  Anton  Surapin.  “The  journalist  is  still  under  the 

investigation’s  focus,  and  he might  get  back  behind  bars  at  any moment.  That’s why  the  situation 



demands solidarity of the whole journalistic community. The same solidarity is needed in cases of Andrei 

Poczobut and Pavel Seviarynets,” reminded Zhanna Litvina. 

On August 13 the Ministry of Justice provided an official document confirming that it did not have any 

claims  against  the  Chairperson  of  BAJ  Zhanna  Livina  and  that  it  had  not  asked  the Ministry  of  the 

Interior to restrict her exit from Belarus. Officials from the Ministry promised Zhanna Litvina to petition 

on her behalf to the law enforcement agencies to remove the restriction. 

We remind that on March 15 Zhanna Litvina intended to take a plane from Minsk‐2 airport to Warsaw; 

however at the passport control she found out she was on the list of citizens whose exit from the country 

was  temporarily  restricted,  and  her  passport was  stamped with  “exit  denied”.  Later  Zhanna  Litvina 

received  an  official notice  from  the Department on  citizenship  and migration of  the  Soviet  district of 

Minsk  that  her  right  to  leave  the  country  was  restricted  on  request  of  the  Ministry  of  Justice  in 

connection with some case on bankruptcy.  

The  previous  week  the  Board member  of  BAJ Mikhail  Yanchuk  received  a  similar  answer  from  the 

Ministry of Defense: he had not been called up and had not asked to restrict his exit. 

On  August  16  the  Department  on  citizenship  and migration  informed  Zhanna  Litvina  that  her  exit 

restrictions had been  lifted. The official  letter  (dated August 10)  said  that  the  computer  system had 

suffered a system glitch in February – March this year which led to the "misunderstanding". 

Zhanna Litvina thinks that the explanation  is  farfetched and  links  it to a particular political decision of 

the official Minsk. 

We remind that in all six BAJ members appeared on the travel ban list this year: Zhanna Litvina, Mikhail 

Yanchuk, Andrey Dynko, Harry Pahaniayla, Valiantsin Stefanovich and Aliaksandr Atroshchankau. Three 

of them are still on the travel ban  list – ex‐political prisoner, press secretary of the “European Belarus” 

campaign  Aliaksandr  Atroshchankau,  chief  editor  of  “Nasha  Niva”  Andrey  Dynko  and  “Belsat” 

representative Mikhail Yanchuk. 

On August 14 Minsk city prosecutor’s office  issued an official warning against contributing  to  foreign 

mass media without accreditation  to  the Radio Racyia  journalist Henadz Barbarych. The warning was 

signed by the prosecutor’s deputy Kazimir Kezhun.  The journalist was summoned to Minsk prosecutor’s 

office  in  connection with  a  check‐up of Radio Racyia  activities,  started  after  the  searches on May 2. 

According to the journalist, the prosecutor Dzmitry Pastaialka confessed that he had listened to many of 

his materials on  the air and  from  the confiscated computers. The prosecutor called Barbarych a  staff 

journalist of RR. “I answered that I am a freelancer: every day I can write to different media and I do not 

have any contracts with anyone. In the end, I officially refused to give any explanations, referring to the 

Constitution article that allows not testifying against myself,” said Barbarych. 

 The  editor’s  office  of  Radio  Racyia  is  located  in  Poland.  It  started  its  broadcast  in  Belarus  in  1999, 

founded  by  the  Belarusian  diaspora  in  Poland  and  Belarusian  journalists.  Then  the  broadcast  was 

suspended in 2002 and resumed in 2006, by the Belarusian informational center in Bialystok (created in 

the same year). Now the radio broadcasts on FM frequency and also online http://www.racyja.com.  In 

Belarus it works illegally, as the Ministry of Foreign Affairs has many times denied official accreditation 

for the radio. 

On August 15 in Barysau workers of the housing service removed the signboard of the local non‐state 

newspaper “Borisovskiye Novosti” that hanged over the entrance to the house where the editor’s office 

of the newspaper is located. The workers explained they did it on the order of the executive committee; 

however they did not have any papers confirming this. 

On August 16 workers of  the housing service  tried  to dismantle  the metal  framework which bore  the 

sign.  The  chief  editor  of  “Borisovskiye  Novosti”  Anatol  Bukas  had  to  call  the  police  and  to  file  a 



complaint. When  the  policeman  arrived,  the workers  took  their  tools  and went  away,  leaving  their 

activities half‐done. 

On  August  16  the  Luninets  district  court  heard  the  administrative  case  filed  by  journalist  Sviatlana 

Harda against a resident of Pinsk district Albert Simanau. On July 8 the  journalist Sviatlana Harda was 

making  a  report  for  http://media‐polesye.by  in  the  republican  nature  reserve  “Luninski”  in  order  to 

highlight the problem of poor nature protection. The journalist was taking photos on Belaie  lake shore 

when the man, a resident of Pinsk district, attacked her and damaged the camera. 

 The attacker did not appear in court, the same as at the previous hearing ten days before. 

The judge (Chairperson Mikhail Dzenisovich) found the man guilty according to article 10.8 of the Code 

of  Administrative  Violations,  fined  him  to  30  base  amounts  (3 mln  Br)  and  ordered  to  pay  for  the 

material damage he had caused. 

On August 17 local policemen in Svetlahorsk hindered independent TV journalist Larysa Shchyrakova to 

hold an opinion poll with video  recording about  the public hearing on  the construction of a cellulose 

factory nearby. 

At first the  journalist was stopped at the entrance to the public culture center where the hearing was 

taking place. The journalist started to ask questions to the people outside. They expressed indignation, 

as the local authorities had not given a word to public activists, even to those who had registered for a 

presentation. Then a police mayor, who refused to tell his name, accused the journalist of violating the 

public  order  and  demanded  her  to  proceed  to  the  police.  But  the  journalist’s  colleagues  and  city‐

dwellers interceded for her. 

On August 17 the human rights defender and BAJ member Tatsiana Raviaka received a phone call from 

an unidentified phone number.  She was  told  she was  invited  to  the KGB  for a  talk. Tatsiana Raviaka 

asked to send her an official summons, which was delivered a couple of hours later. She was summoned 

as  a  “person  aware  of  some  circumstances  significant  for  the  national  security  of  the  Republic  of 

Belarus”. 

The  KGB  questioned  the  human  rights  defender  about  the  article  published  the  day  before  on  the 

website  spring96.org,  titled  “In  Mahilou  the  KGB  interferes  with  the  electoral  process”.  Tatsiana 

Raviaka was questioned about the author, the source and reliability of the information in the article. The 

interrogating  officer  argued  that  the  article  discredited  the  KGB.  Tatsiana  Raviaka  disagreed  that 

publishing  such  information could  somehow discredit  the KGB. She  received a verbal warning against 

publishing unverified information about state security bodies. 

On August 17 it became known that the popular website about the history of Minsk minsk‐old‐new.com 

was forbidden to use the coat of arms of the city. At the beginning of July the founder of the website 

Uladzimir  Valozhynski  decided  to  register  as  a  private  entrepreneur  in  order  to  publish  ads  on  the 

website  legally. He filed documents to Minsk City Executive Committee, and, among all,  inquired  if he 

could continue to use the coat of arms on his website. Unexpectedly, Minsk City Executive Committee 

answered negatively, arguing that “a number of the materials on the website are controversial.” 

We remind that the website has worked for nine years and won several awards: for example, in 2008 it 

won the Grand Prix of the VI Contest of Belarusian Content‐projects.  


