
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 
 
Mass Media Fortnight in Belarus 
 
August 15 – 28, 2011 
 
Termination of criminal proceedings in relation to Natallia Radzina, a BAJ 
member and the “Charter’97” Web-site Editor was the most significant event 
within the period under consideration. The journalist’s parents received a 
corresponding notification from the Preliminary Investigation Division of City 
Department of Internal Affairs at Minsk City Executive Committee in Kobryn 
(Brest region). N. Radzina treated skeptically the news and stated that she wasn’t 
going to come back to Belarus. (It is worth mentioning she has applied for asylum 
in Lithuania.)  
In the meanwhile, there appeared follow-ups of incidents with detention of 
journalists, who covered ‘silent’ protest actions in June-July 2011. A lot of 
colleagues appealed to the public prosecution bodies and courts against illegal 
actions of police officers at the time of these detentions. The complaints helped 
to reach positive results in a number of cases. In particular, there were appointed 
additional checks and issued instructions to call the guilty to account.  
Still, the journalists’ working conditions have generally remained the same. There 
were registered several new cases of detentions of media representatives, one 
refusal to accredit a foreign correspondent, and one ban to enter the country 
within the period under review. 
 
On August 16, 2011, the Belarusian Ministry of Foreign Affairs refused once again to 
accredit Vitaut Parfionienka, “Radio Racyja” correspondent from Hrodna in the country. 
It was the journalist’s third attempt to get credentials from the governmental authority. 
The ministerial officials explain their decision by item 10 of “Regulations on the 
Procedure of Accrediting Foreign Media Journalists in Belarus”. Accordingly, it is 
impossible to accredit the “Radio Racyja” reporter, since he worked for the media outlet 
without the official credentials from the Ministry in the past.  
 
V. Parfionienka advised the journalist in a phone talk to abstain from publishing articles 
within a year’s course in order to be able to receive the accreditation next time.  
 
 
As reported on August 18, 2011, Pavel Seviarynets, Co-Head of Organizing Committee 
on Belarusian Christian Democracy political party foundation will serve three years of 
his term of detention in the “Bordo” farm enterprise in the village of Kuplina, Pruzhany 
district, Brest region. The penitentiary authorities didn’t find any proper vacancy for the 
writer and journalist in Pruzhany district.  
 
Also, P. Seviarynets noted he had submitted a request to the colony chief to get a 
permission to attend divine services in the nearest church in Pruzhany on Sundays. 
However, he didn’t receive any official reply. 
It is worth mentioning that Pavel Seviarynets used to be the Head for V. Rymasheuski’s 
election headquarters during the Presidential election 2010. He was sentenced to three 
years of restriction of liberty for arrangement / preparation of actions that violated 
severely the public order and / or active participation in such actions (article 342, part 1 



of Belarusian Criminal Code) by Zavodski City District Court of Minsk on May 16, 2011. 
Consequently, he was sent to a corrective labor colony. 
 
 
As reported on August 19, 2011, the Public Prosecutor’s Office for Chyhunachny City 
District of Homiel will conduct an additional check, following a complaint from Alena 
Germanovich, BelaPAN correspondent, detained by police during the so-called ‘silent 
protest’ action on July 3, 2011. Previously, the public prosecution officials had informed 
the journalist that the Head of Chyhunachny City District Department of Interier 
Alaksandr Koshman had acted legally at the moment of her detention. A. Giermanovich 
received a corresponding note on August 13, 2011. Surprisingly, the reporter received 
another notification from the Public Prosecutor for Chyhunachny City District of Homiel 
five days later. He informed the claimant that the Public Prosecutor’s office resumed a 
check against the police officer.  
 
 
The Road Police stopped repeatedly a mini-bus with journalists and HR activists on 
their way to a trial over a former political prisoner Yury Ling in Smarhon, Hrodna region, 
on August 19, 2011. 
Firstly, the road police stopped the car with journalists, as it seemed to them that one 
passenger wasn’t fastened with a seatbelt. Then, the car was stopped again “for 
examination of documents” and again for the check of side-curtains. Another inspection 
of documents took place at the entrance to Smarhon. In order to be in time for the trial 
session, the journalists were made to go further on foot. Finally, the police officers from 
Smarhon District Department of Internal Affairs didn’t permit the journalists and HR 
activists to enter the premises of Smarhon District Court without explanation of reasons.  
 
  
 
On August 20, 2011, the Belarusian Public Prosecutor-General’s Office officially 
confirmed the illegality of detentions of “European Radio for Belarus” reporters by the 
plain-clothes police officers during the so-called ‘silent protest’ civil actions in June – 
July 2011. The Prosecutor-General’s Office concluded that the journalists’ rights had 
been violated as a result of their detentions.  
The ERB representative showed a confidential document with surnames of five police 
officers, who detained journalists and prevented them from implementing their 
professional duties. The Prosecutor General asked the Minister of Internal Affairs A. 
Kulashou “to consider the issue of making disciplinary liable” the police representatives, 
“whose unprofessional actions led to blatant violations of legal rights and interests of 
foreign media representatives and justified complaints, filed by the management of 
several media outlets to the Prosecutor-General’s Office”. 
 
 
 
Lida District Court terminated an administrative case against a “Belsat” reporter Siarhei 
Karpienka on August 22, 2011. The journalist had been detained during a ‘silent 
protest’ action on June 22, 2011. However, the court didn’t find any corpus delicti in his 
actions. It is worth mentioning that the police had composed two reports in relation to S. 
Karpienka, accusing him of disorderly conduct and disobedience to police. The 
journalist managed to find a video record of his detention and showed it in court. The 
video record proved that S. Karpienka hadn’t offered any resistance to the police 
officers before they put the handcuffs on him.  



 
 
HR defenders and civil activists arranged an informatory street action in support of the 
detained human rights activist Ales Bialatski in different Belarusian cities and towns on 
August 23, 2011. The action participants distributed leaflets with information about their 
colleague’s activity and called upon the people to stand bail for him. Several journalists 
and BAJ members were detained during the solidarity actions in Minsk - Alena 
Laptsionak, Aleh Matskievich (HR activists) and Viktoryja Ravinskaya (ex-press.by), in 
Mahilou – Yauhien Hlushakou and Alina Skarabunova, as well as in Hrodna – Viktar 
Sazonau.  
The Minsk journalists and BAJ members were released from the Central City District 
Police Department on interrogations and fingerprint analyses approximately in three 
hours after their detention.  
The Mahilou journalists were detained on leaving the place of action. They were kept in 
Leninski City District Police Station for three hours and released on providing 
‘explanations’ without any reports.  
Viktar Sazonau was detained in the city center of Hrodna, while distributing leaflets 
about Ales Bialatski together with other HR activists. He was kept in the Central police 
department till the evening. While V. Sazonau was in custody, there were conducted 
searches in his private apartment and in his office. Several books and newspapers were 
seized from V. Sazonau’s apartment. PCs, leaflets and newspapers with articles about 
A. Bialatski’s detention were seized from the office.  
 
 
The criminal proceedings in relation to Natallia Radzina, a BAJ member and the 
“Charter’97” Web-site Editor were terminated on August 23, 2011. The journalist’s 
parents, residing in Kobryn (Brest region), received a corresponding notification, signed 
by D. Dyshchanka, from the Preliminary Investigation Division of City Department of 
Internal Affairs at Minsk City Executive Committee  
 
N. Radzina treated skeptically the news and stated that she wasn’t going to come 
back to Belarus, since new criminal proceedings might be started in relation to 
her.  
It is worth mentioning N. Radzina made use of the received notice to appear at the KGB 
investigator’s office in Minsk to flee Belarus at the end of March 2011. She came to Moscow on 
April 1, 2011 and managed to receive new documents through the UN High Commissioner’s 
Department on Refugees in Russia. The Netherlands backed the journalist internationally and she 
left for Amsterdam on July 28, 2011. However, she went to Vilnius from there a couple of days 
later. Reportedly, N. Radzina asked for political asylum in Lithuania on August 4, 2011.  
N. Radzina was charged with taking part in “mass riots” in Minsk on December 19, 2010. She 
was kept behind the bars in the KGB Investigative Isolation Ward since December 20, 2010 
till January 28, 2011 and released from custody on signing her cognizance not to leave the place 
of her permanent residence in Kobryn (Brest region).  
 
 
 
As reported on August 23, 2011, Mahilou Regional Court cancelled a court verdict, 
returned by the judge of Babruysk City and District Court in relation to Viktar 
Masalovich, a “Bobruyskiy Kuryer” journalist. Having considered V. Masalovich’s appeal 
against the initial court decision, pronounced by the district judge Natallia Charapukha, 
the regional justice admitted that the verdict “couldn’t be found legal and relevant.” 



Consequently, it had to be cancelled and returned to the court of first instance for a new 
judicial review. 
It is worth mentioning that Viktar Masalovich was detained by police in the central 
square of Babruysk on July 6, 2011. Despite having an editorial assignment, he was 
taken to the police station and preliminary charged with breaking the law on 
participation in mass actions. Consequently, he was found guilty by the first instance 
court and fined 5 base amounts (approx. EUR 15). 
A similar verdict was returned by the primary instance court in relation to another 
“Bobruyskiy Kuryer” journalist Viktar Kachan. The latter appealed against the unfair 
verdict to Mahilou Regional Court too. Presently, he is waiting for consideration of his 
complaint.  
 
 
A group of Lithuanian journalists wasn’t allowed to enter Belarus by Belarusian border 
authorities on August 24, 2011. A correspondent of LTV channel Ruta Lankininkaite 
was told that she was a persona non-grata in the country and that her visa was 
cancelled. The journalist was advised to clear out the reasons for the ban in Minsk.  
The Lithuanian reporters were going to Hrodna to film a story about the economic crisis 
in Belarus. It should be mentioned that Ms. Lankininkaite had worked in Belarus for 6 
years before that.  
 
 
 
A correspondent Kastus Shytal (westki.info Web-site, Hlybokaye, Vitsiebsk region) was 
detained by the plainclothes secret agents, while taking photos of Hlybokaye District 
Executive Committee on August 26, 2011. Some unknown culprits had stained the 
premises shortly before that.  
The journalist was taken to the town police department and asked to establish his alibi 
for the moment, when the façade was thought to be stained. Moreover, his fingerprints 
were taken for further analysis. The reporter was kept in custody for nearly 2.5 hours. 
He was forced to delete all photos with the local Executive Committee from his camera.  
 
Prepared by the BAJ Monitoring Service 


