
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting December 17 – 23, 2012 

In 2013 the law “On the republican budget” allocates 669 206 189.2 thousand rubles to state‐run mass 

media, which equals to 60 million Euro. The biggest part of the sum is allocated to TV and radio – 514 

674  681.3  thousand  rubles,  or  46 million  euro.  70  128  094.4  thousand  rubles  (6 million  Euro)  is 

allocated  to periodic editions and publishing houses. 84 403 413.5  thousand  rubles  (about 7.5 mln 

Euro) is allocated to “other issues in mass media”.  

“The  fact  that budget  support of  state‐run mass media has  increased as  compared  to  the previous 

year looks strange at the background of the statements by Belarusian officials that austerity measures 

are needed and state mass media must earn  themselves,” says BAJ deputy chairperson and  lawyer 

Andrei Bastunets. 

On December 18 members of Slonim society of democratic forces started an action to support the non‐

state regional Hazeta Slonimskaya. Activists offer the residents of Slonim district to sign a petition to 

Belposhta and Belsayuzdruk.  In  the petition  the activists ask  to get  the newspaper back  to  the  state 

distribution  systems.  “We express our protest  and dissatisfaction because we  consider  that  all mass 

media  must  be  provided  with  equal  conditions  and  opportunities  for  publishing  and  distribution,” 

written in the petition. 

We remind that Hazeta Slonimskaya, alongside with several other socio‐political non‐state newspapers, 

has  been  excluded  from Belposhta  subscription  catalogues  and  from Belsayuzdruk  kiosks  since  2006. 

These enterprises are state monopolists in the sphere of press distribution. 

As reported on December 18, the political prisoner, ex‐candidate for presidency Mikalay Statkevich still 

did not receive the non‐state newspaper Novy Chas, to which he had been subscribed a year ago by the 

editorial  office  of  the mass medium.  The  administration  of  the  prison  excuses  by  the  fact  that  the 

newspaper is not in the catalogue of Belposhta. 

The  chief  editor  of  the  newspaper  Aliaxei  Karol  filed  an  official  complaint  to  the  Department  of 

Sentence  Execution of  the Ministry of Home Affairs,  the Department of  Sentence  Execution  (DSE)  in 

Mahilou  Region,  to  prosecutor’s  office  in  Mahilou  region  and  Mahilou  prison  #4  where  Mikalay 

Statkevich is serving a sentence “for organizing public disorders”. The chief editor argues that Novy Chas 

is an officially registered newspaper, and neither  the Criminal Executive Code nor  inner regulations  in 

colonies provide any limitations for distributing the press from Belposhta catalogues only.  

The head of prison #4 A.Dzmitrou answered on December 10 that Statkevich “subscribes to print mass 

media which he gets fully according to the set terms” and “he did not ask the prison’s administration to 

subscribe to Novy Chas”. Approximately the same answer was given by the head of the DSE in Mahilou 

region U.Skamarokh  on December  7:  “individual  subscription  is made  upon  convicts'  request  to  the 

administration of  the  facility,” but Statkevich did not ask  the administration of prison #4 about Novy 

Chas. Mahilou prosecutor’s office  and  the Department of  Sentence Execution of  the Ministry of  the 

Interior redirected the complaints to the DSE in Mahilou region. 

On December 19 the non‐state regional newspaper Borisovskiye Novosti addressed to Babruysk District 

Executive Committee, asking  to publish  information about  this mass medium’s on  the website of  the 

committee in the section “Mass media”. 



We remind that the website of the region administration provides information about a number of state‐

run and private regional mass media. However, the officially registered print mass medium Borisovskiye 

Novosti was missing on the website. 

On December 19  it became  known  that Rahachou District  Executive Committee  tried  to deprive  the 

independent website vrogacheve.ru of the right to use local symbols – heraldic  image of a corn  in the 

golden field. The deputy chairperson of the committee on ideological issues Vasil Karalchuk sent a letter 

to the civil activist, current editor of the website Dzianis Dashkevich, demanding to take the  image off 

the website. 

“According  to  the  provision  on  the  coat  of  arms  of  the  city  Rahachou  #13/4,  adopted  by  Rahachou 

district council on May 4, 2001, the right to use the symbols of the city of Rahachou and  its district  is 

given by Rahachou District Executive Committee. The website vrogacheve.ru uses  the coat of arms of 

Rahachou without complying it with the executive committee,” says the letter. 

A court hearing was scheduled for December 20 in Brest: BAJ member Milaha Kharytonava filed a case 

against Uladzimir Mikhnevich, aiming to defend her honor and business reputation. The  independent 

photo journalist, Milana Kharytonava found an anonymous insulting comment  in her regards on a city 

web resource in March 2012. She filed a complaint to the police, asking to detect the offender. It turned 

out  to be Mr. Mikhnevich,  a  journalist of  the  state newspaper Brestskij Vestnik. Milana Kharytonava 

demanded  three  million  rubles  compensation  for  moral  damage  and  public  renunciation  of  the 

conclusions made  in  the  insulting  comment. However, Mr. Mikhnevich did not appear  in  court, on a 

pretext of an urgent business trip. The court hearing was postponed for January 11, 2013. 

On December 20 the EU delegation in Belarus expressed  its regret over the TV program broadcast on 

Belarus 1 TV channel: “the Delegation of the European Union to Belarus and the Embassies of the EU 

Member States  represented  in Belarus express  regret at  the airing of  the TV program  titled "Pseudo‐

Modernism" on Sunday 16 December on Belarus' Channel 1. The broadcast contains incorrect and false 

information concerning the purpose and content of the European Dialogue on Modernization,” says the 

press‐release. 

“The journalistic investigation” was prepared by the department of special projects of the Agency of TV 

News  (ATN). “What stands behind  the new project of Euro bureaucracy? Why does the dialogue start 

with sanctions and end with privatization? Privatization for Belarus without Belarusians – what are the 

recipes that the Old World is ready to pay for, and who stands behind the attempt to sell the country? A 

constitutional coup, mass  lustration, and eliminating  the  institute of presidency – what other  reforms 

for Belarus are being prepared in Warsaw and Brussels? The dialogue on modernization: a technology of 

robbery or another Euro utopia?” this is the general tone of the ATN report. 

“The European Dialogue on Modernization is an open, transparent, and inclusive process consisting of a 

series of discussions aimed at fostering a competitive economy, a pluralistic society and the rule of law 

in  Belarus.  It  is  also  about  possible  EU  support  to  the  reform  efforts  of  Belarus  in  this  regard.  The 

authorities, which themselves have stated their commitment to reform and modernization, have been 

invited to participate and join the initiative since the beginning.” 

As became known on December 22, the United Nations  (UN) Working Group on Arbitrary Detention 

(WGAD)  found  that  the detention of Mr. Ales Bialiatski, President of  the Human Rights Centre  (HRC) 

“Viasna” and FIDH Vice‐President, was arbitrary, “being  in contravention of article 20, paragraph 1, of 

the Universal Declaration on Human Rights [UDHR] and article 22 of the International Covenant on Civil 

and Political Rights”  (ICCPR). The Working Group emphasized that “the adequate remedy  is to release 

Mr. Bialatski and accord him an enforceable right to compensation pursuant to article 9, paragraph 5, of 

the [ICCPR]”. 



In  making  the  decision,  the  WGAD  took  into  account  the  communication  it  received  from  the 

Observatory on human rights on April 2, 2012 which denounces the imprisonment of Ales Bialiatski. The 

Observatory on Human Rights is a joint program of the International Federation for Human Rights (FIDH) 

and the World Organization against Torture (OMCT). 

On December 22 it became known that the president’s edict to exempt from taxes the National State 

TV  and  Radio  Company  and  its  sub‐structural  organizations  has  been  extended  for  2013.  The  edict 

dated October 1, 2009 exempts the company from profit taxes and value‐added taxes. The new edict on 

extending  the period was published on  the National  legal  internet portal pravo.by. Earlier Aliaksandr 

Lukashenka declared about significant cuts on state support of Belarusian TV channels in 2013. 


