
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting March 18 – 24, 2013 

There will be no criminal case against the magazine Arche. Beginning, the results of the half a year’s 

check‐up  showed.  The  editorial  office  hopes  to  resume  publishing  the  magazine  after  the  bank 

account is unblocked. 

This piece of news came just a week after the criminal libel case against Andrei Poczobut was closed. 

“I suppose that nobody has any illusions about independence of decisions in my case and in the case 

of Arche. Beginning  –  it  is  a direction  in  the  state policy,”  said Poczobut.  “It  is obvious  that  some 

backstage  negotiations  to  improve  relations  between  the  European  Union  and  Belarus  are 

underway.” 

On March 18  in Barysau district court the first hearing took place  in a  libel case between an editor of 

the local state newspaper and a correspondent of an independent newspaper. 

The  chief  editor  of  the  state‐run  newspaper  Adzinstva  Vera  Pratasevich  filed  a  suit  against  the 

correspondent  of  the  regional  non‐state  newspaper  Borisovskiye  Novosti  Valery  Nitski,  saying  he 

repeatedly  libeled her during  a  year.  She  says Valery Nitski  allowed  intentionally  false  and defaming 

statements regarding her  in a written address to the head of Barysau department of the State Control 

Committee. 

The  case was  filed  as  a  private  lawsuit  by  the  aggrieved  person  herself. Now  Valery Nitski  is  under 

recognizance,  forbidden to  leave the country. He had already been convicted under article 188 of the 

Criminal Code. 

On March 18  in Krychau Uladzimir Kudrautsau, the founder of the small‐circulation newspaper Volny 

Horad, and its chief editor Siarhei Niarouny were summoned to the local district police department to 

give  explanations.  The  journalists  were  informed  that  a  communal  unitary  enterprise  of  Cherykau 

accused the newspaper of libel. 

The accusations appeared after a small article Krepostnyje (Serfs) in a February issue of the newspaper. 

The  article  said  that  the  administration  of  the  enterprise  failed  to  pay  three months’  salaries  to  its 

workers. However, the accountant of the enterprise filed a complaint to the district prosecutor’s office, 

claiming  that  the  information  was  untrue.  She  did  not  demand  any  financial  compensation,  but 

demanded to refute the information. Now the complaint is being handled in the police. 

The article recounts words of a wife of an employee  from the enterprise; she phoned to the editorial 

office and complained that her husband had not received salary for three months, and asked for help. 

According to the article, the wife was advised to address the inspection of protection of labor. 

On March 19 the correspondent of Radio Svaboda Mikhail Karnevich was denied access to the building 

ground of a nuclear station in Astravets, Hrodna region. Although he provided all required documents 

to the Management of the worksite, he was not allowed to enter the site. The journalist first addressed 

the Ministry of Energetics, from which he was referred to the Directorate of building nuclear stations. 

There he was offered to fill in a standard form for the special security body, and a typical request with 

the letterhead of the editorial office, aimed for the head of the worksite of the nuclear station. Having 

received a positive reply after two weeks’ consideration, the journalist arrived in Astravets only to hear 

that one more paper from the Ministry of Energetics was missing. 

The  journalist was going  to  report about  the progress of  the construction work and  to  talk  to people 

working on the site. 



On March 20, 2013 the court of Maskouski district in Brest dismissed the lawsuit of BAJ member Milana 

Kharytonava  against  another  journalist.  We  remind  that  Milana  Kharytonava  was  offended  by  an 

anonymous  comment  published  on  a  regional website  in  her  regard  in March  2012,  and  she  filed  a 

complaint  to  law enforcement agencies who  then  found  the offender, who  turned out  to be Uladzimir 

Minevich, a  journalist of the state‐run newspaper Brestskij Vestnik  . Milana Kharytonava  filed a suit  in 

which she demanded excuses and compensation of moral damages and court expenses (a sum of 3 mln 

rubles,  or  around  290  euro).  The  defendant  skipped  the  first  court  hearing  because  of  some  urgent 

business;  then he offered amicable  settlement. However, Milana Kharytonava  insisted on bringing  the 

case  to  court,  as  she  had  already wasted means  on  legal  proceedings  and  treated  it  as  a matter  of 

principle.  

A linguistic examination of the comments was assigned. Milana remarks that instead of an independent 

expert, with appropriate license and experience, the examination was conducted by a teacher from the 

philology department of the Brest State University, where earlier the defendant Uladzimir Minevich also 

studied.  The  results  of  the  examination  stipulate  that  there  was  no  insult  in  the  comments  –  the 

journalist  Uladzimir Minevich  only  expressed  his  negative  opinion,  and  this  is  not  forbidden  by  the 

Constitution and laws of Belarus. 

Based  on  the  results  of  the  examination,  the  judge  Tatsiana  Isayeva  ruled  that  the  suit  must  be 

dismissed and the plaintiff must pay legal expenses (1.5 mln rubles). Milana Kharytonava disagrees and 

is going to appeal the decision to Brest regional court. 

On March 20 BAJ member Anton Surapin told in an interview that he hoped charges against him would 

be dismissed.  The  Swedish prosecutor’s office  started  an  investigation  into  the  last  summer’s  teddy 

bear landing. “Perhaps, a confrontation will be organized, and the Swedes will say I have nothing to do 

with  it, and we don’t know each other,”  says Anton. He  is  still under  recognizance  forbidding him  to 

leave Minsk, where he is studying in the journalism institute. “I am not summoned to the KGB, nobody 

phones me, and I still don’t have my equipment, seized during searches.” 

On March 19 the prosecutor’s office of Sweden started an investigation into unlawful border crossing 

by  a  single‐engined  aircraft  on  July  4.  The  plane  spent  nearly  an  hour  and  a  half  over  Belarus  and 

dropped teddy bears with pro‐free speech placards over a town of Ivianets and Minsk. We remind that 

Anton Surapin published first photos of the teddy bears on his website Belarusian News Photos. He was 

detained on July 13 and charged with assisting to  illegal border crossing under art. 16.6 (assisting to a 

crime)  and  art.  371.3  (trespassing);  the  same  charges  were  brought  against  a  realtor  Siarhei 

Basharymau who had  let a  flat  to  the Studio Total who performed  the  stunt. Anton Surapin  spent a 

month in the KGB detention center and then was set free under recognizance. 

On March 20 the Investigative Committee in Hrodna region completed the inquiry into the fact of death 

of  the  journalist, poet and BAJ member Yury Humianiuk. Criminal prosecution was denied,  since  the 

cause  of  death  was  determined  as  the  mental  condition  of  the  deceased  and  the  incident  was 

determined as suicide. 

On March 22 the  lawyer of the editorial office of Arche. Beginning was  informed that, after the half a 

year check‐up of the outlet’s accountancy reports, criminal prosecution was denied. The  Investigative 

Committee and the Committee of State Control did not give any additional commentary  to the press‐

service of BAJ for that moment. 

On the evening of March 22 in Bialynichy district the local police inspector Siarhei Karytkin visited the 

house of the independent journalist Barys Vyrvich. The policeman questioned the journalist about the 

small‐circulation newspaper Mahilouski Vybar – how  it was published and distributed. The policeman 

said  the  information  was  needed  for  an  objective  consideration  of  the  protocol  of  administrative 



violations against the ex‐deputy of Bialynichy local council Valery Vusik: he allegedly violated article 17 

of the Law on Mass Media (on distribution). 

Barys Vyrvich  remarked  that at  the end of  the questioning protocol he had  indicated  that he had not 

been  informed  about  his  rights  and  obligations.  He  underlined  that  the  newspaper  was  published 

according to all norms of the law and the Constitution of Belarus. 

On March 24 the cameraman of the newspaper Nasha Niva Tatsiana Haurylchyk was detained near the 

Akademija  Navuk  underground  passage.  The  journalist  was  detained  because  she  was  recording 

policemen in the passage, which they did not like. Her credentials were checked, and an hour later she 

was set free.  The procession celebrating the Freedom Day took place in Minsk to mark proclamation of 

the Belarusian People's Republic on March 25, 1918. 


