
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting October 21 – November 3, 2013 

In the reporting period, the focus was again shifted onto detentions of  journalists when performing 

their professional duties. Hardly had BAJ leaders held a personal meeting with the head of the Minsk 

police when a dozen of journalists were briefly detained again. 

On October 22 the Krychau district court upheld the lawsuit of the building and construction company 

Cherykau PMK‐280  the  independent  law‐circulation newspaper Volny Horad,  in particular against  the 

editor Siarhei Niarouny, the founder Uladzimir Kudravets and a journalist Mikalay Herdziy. They were 

found  guilty  of  discrediting  the  company’s  administration  and  undermining  its  business  reputation. 

Judge Antanina Kachanava ruled that the newspaper had to publish a retraction and pay legal expenses 

of one million hundred thousand rubles (approx. 100 euro). The defendants disagree with the decision 

and lodged two appeals to the Mahilou district court on November 1. 

We  remind  that  the  lawsuit dealt with  the article “We’ll wait with  the  retraction”, according  to which 

two employees of the company, who acted as witnesses in a previous lawsuit between the company and 

the newspaper, did not have employment  contracts,  in violation of  the  current  legislation. The article 

said  that  the  fact of missing contracts had been  revealed by  the workers  themselves when  they were 

giving testimonies during the hearing. 

On October 24 a fresh lawsuit against the newspaper Volny Horad was dropped. In the lawsuit, started 

on October 15, two employees of the Cherykau PMK‐280 demanded that Siarhei Niarouny (editor) and 

Uladzimir  Kudrautsau  (founder)  had  to  pay  16 million  rubles  (around  1750  USD)  of moral  damage 

compensation, and acknowledge an article in the newspaper untrue and publish a retraction. The article 

under consideration, authored by Mikalay Herdziy and titled “We’ll wait with the retraction”, said that 

the two employees did not have contracts for work  in the company. The decision to drop the suit was 

announced by the lawyer on October 24; the plaintiffs did not appear in court. According to the lawyer, 

they decided to drop the suit voluntarily because “the grounds for the suit have disappeared”. 

On October 23 the chairperson of BAJ Zhanna Litvina and the deputy chair Andrei Bastunets held a talk 

with the head of the police department of the Minsk City Executive Committee Aliaksandr Barsukou. 

The topic of the meeting was the detention of journalists on October 19 at the railway station in Minsk. 

The head of  the police was  familiarized with  the monitoring data,  registering at  least 35  incidents of 

detention of journalists. Four cases ended with administrative arrests. 

In his turn, Aliaksandr Barsukou expressed his opinion that relations between the police and journalists 

were satisfactory, although each side could have claims against the other one. 

BAJ  leaders  suggested  discussing  the  issues  in  details  at  a  special meeting  between  the  police  and 

journalists. However,  the head of  the police declined  the  suggestion, as he was  ready  to answer any 

questions at press conferences for journalists and during business hours. 

On October 24 at 7am police officers appeared with a search warrant at the flat of Babruysk blogger 

Aleh Zhalnou. Two policemen entered  the  flat when  the blogger’s wife was  leaving; search witnesses 

and one more person who did not introduce were accompanying the officers. 

A police major Yauhen Serashtanau  filed a  complaint  that  in 2012 – 2013  somebody,  supposedly  the 

blogger Aleh Zhalnou, posted online audio and video materials which harm the major’s honor, dignity 

and business reputation. The major asked to start a criminal case. 

We  remind  that  that on September 4 an  incident occurred between  the blogger and  the  traffic police. 

Instead  of  investigating  a  report  of  illegal  parking,  policemen  started  to  clarify why  the  blogger  had 



called them and in the end detained him brutally. They started an administrative case under article 23.4 

– disobeying the demands of the police. On October 23 the judge sent the case for improvement. 

On October 25 at the railway station  in Minsk, plain‐clothed people with walkie‐talkies recorded video 

of all passengers of the evening train to Vilnius. On October 26 – 27 the Third Belarusian Human Rights 

Forum was held in Vilnius with more than 150 participants from Belarus, representing around 20 CSOs, 

including BAJ. 

On October 29 several  journalists were detained  in Minsk during the Mourning Marathon: people  lay 

flowers and  lit candles  in Kalvaryja Cemetary, after which policemen arrived and asked  the people  to 

proceed to the police department. Journalists were detained together with participants of the action, in 

all  more  than  20  people.  Among  the  detainees  there  were  journalists  Natallia  Valakida,  Siarhei 

Krauchuk,  Natallia  Benitsevich,  Dzianis  Nosau  and  Aliaksandr  Korsakau.  They  were  taken  to  the 

Frunzenski district police department, then searched, questioned and set free in an hour and a half. 

The policemen explained that they had received a call from the supervisors of the cemetery. The head of 

the  Kalvaryja  Cemetary  Siarhei  Krasnou  confirmed  that  he  had  called  the  police.  “These  people 

organized the action of commemorating the victims of the political repressions without coordinating  it 

with  the administration of  the  cemetery.  I am not against, but all mass events are  to be held with a 

written information note,” he said. 

On  October  29  two  journalists  were  briefly  detained  when  holding  an  opinion  poll  near  the 

Pershamaiskaya metro station. Aliaksandr Barazenka and Maryja Artsybashava were taken to the Lenin 

district police department, then to the prosecutor’s office of the Lenin district, then back to the police 

district. The journalists were questioned and warned that they would have to appear to the prosecutor’s 

office for a talk after they receive the summons. 

As reported on October 30, the journalist of the Australian channel SBS Amos Roberts received back his 

professional equipment and a teddy bear that had been seized from him by the Minsk airport customs 

office  in September 2012. The stuff was taken by a BAJ representative under a power of attorney and 

sent to Australia by post. 

We  remind  that Amos Roberts, Australian  SBS  TV  journalist was  searched at  the  customs of Minsk‐2 

airport  on  September  21.  He  had  worked  for  a  week  and  was  going  to  leave  the  country,  but 

unexpectedly the customs officers decided to confiscate his equipment. The customs officers took away 

all notes and equipment. The journalist did not sign any procedural document offered to him at first by 

customs officials (they were in Russian).  Among the confiscated things are HD video camera Panasonic 

HPX‐170, HD video camera Go‐Pro Hero, a photo camera Canon G12, a laptop Macbook, an Apple DVD‐

drive, digital  information  carriers, an  iPhone,  several documents  from  the archive of SBS and a  teddy 

bear with a parachute. He  left Belarus  the next day. A week  later he  filed a complaint  to  the General 

Prosecutor’s Office, asking to hold an  investigation  into unlawful confiscation of the equipment and to 

bring those guilty to account. Copies of the complaint were sent  to the Ministers of Foreign Affairs, of 

Home Affairs, and to the Chairperson of the State Customs’ Committee. 

In February 2013  the  journalist received a notification  from  the Australian Embassy  to Moscow saying 

that “the Belarus authorities have completed their Customs formalities at the Minsk International Airport 

with  respect  to Mr Roberts's electronic equipment” and he could pick  it up by himself or with a  legal 

representative. 

On November 1 Yan Lialevich, a photographer of the Hrodna city website Tvoj Styl, was denied entry to 

the  celebration  of  95  years  of  Komsomol.  The  event  was  held  in  the  youth  center  Hrodna.  The 

photographer was stopped at  the entry by security guards. The photographer  introduced himself and 

explained his tasks. Then Yury Aliaxey, the director general of Hrodnablkinavideaprakat (owner of the 



youth  center)  (and  he  is  also  the  member  of  the  Council  of  the  Republic,  the  upper  chamber  of 

Parliament), claimed that the event was a closed one. 

On November 1 the Babruysk district court  (Judge Natallia Charapukha) completed the administrative 

trial of the blogger Aleh Zhalnou and punished him with a fine of 20 basic units. He was found guilty of 

violating Article 23.4 of the Administrative Code disobedience to lawful order or request of an official in 

the performance of official duties). The blogger is going to appeal against the court’s decision. 


