
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting September23 – October 6, 2013 

The story of the “extremist” Belarus Press Photo 2011 has had further developments in a new scandal. 

One of  the most popular publisher houses  Lohvinau has been deprived of  license:  the  Information 

Ministry accused Lohvinau of publishing the “extremist” photo album. 

On September 23  the  Leninski district  court of Hrodna  reviewed  the  criminal  case of  the  journalist 

Andrei Poczobut and released him from punishment. We remind that on July 5, 2011 Andrei Poczobut 

was  found  guilty  of  violating  article  367,  part  1  of  the  Criminal  Code  (libeling  the  president)  and 

sentenced  to  three  years  in  jail  with  two  years’  deferment.  The  period  of  deferment  ended  on 

September 20. 

According to the conviction, Andrei Poczobut defamed Aliaksandr Lukashenka  in Gazeta Wyborcza, on 

Belarusian  Partisan  website,  and  in  his  blog  poczobut.livejournal.com.  His  texts  were  examined  by 

Aliaksei Nikitsenka, a  language  teacher of  the Hrodna  State University, and Pavel  Skrabko and Viktar 

Zhalezniakovich, employees of the ideological department of the Hrodna Region Executive Committee. 

Andrei  Poczobut was  set  free  in  court  room on  July  5, under  recognizance  not  to  leave his place of 

residence. Before that he had been held in detention since April 6, 2011. His appeal was dismissed, and 

the sentence went into legal force on September 20. 

We remind that  in between Andrei Poczobut had another criminal proceeding  initiated against him  in 

summer 2012, according to article 367, part 2 (repeated libel against the head of state). In March 2013 

the charges were dropped, due to absence of crime components in actions of the journalist. 

The  private  entrepreneur,  publisher  Lohvinau  was  informed  on  September  23  that  his  license  for 

publishing activities had been withdrawn. The document was signed by Liliya Ananich, deputy of the 

Information Minister.  The  license was withdrawn  because  of  “rough  violations  of  the  legislation  on 

licensing”. The matter deals with publishing of  the Belarus Press Photo 2011 photo album which had 

been recognized extremist by the Ashmiany court on April 18, 2013. 

The management of the company considers that the license had been suspended unlawfully, with many 

violations, so they have already sent a letter to the Minister of Information Aleh Praliaskouski. 

According to Andrei Bastunets, the deputy chair and lawyer of BAJ, the law did not entitle the Minister 

of Information to taking such measures, and also the procedure of license suspension had been violated. 

“The publishing house was not involved in the Belarus Press Photo 2011 case in any status. But now the 

decision of the trial has been made the ground for withdrawing the  license,” remarked the  lawyer. “If 

the Ministry does not change their mind, the situation can be resolved only in court.” 

The  independent publisher house has been operating since 2000.  It published works of contemporary 

Belarusian literature, academic works in humanities studies and translations to Russian and Belarusian. 

On September 25  it was reported about new facts of compulsory subscription to state‐run papers.  In 

particular,  the  regional  newspaper Hantsavitski  Chas  reported  about  several  complaints  from  school 

teachers. 

Heads of  schools  confirmed  to a  journalist of  the newspaper  that  compulsory  subscription  in  schools 

really  exists.  The  head  of  school No3 Natallia  Snytko  confirmed  that  teachers  are  obliged  to  submit 

paychecks for subscription. She failed to name any document regulating the requirement. 



On September 30 the President of the Parliamentary Assembly of the Council of Europe announced at 

the autumn session  in Strasbourg that Ales Bialiatski was awarded the Vaclav Havel Prize. The Václav 

Havel Human Rights Prize is awarded each year to reward outstanding civil society action in the defense 

of human rights in Europe and beyond. 

As reported on October 1, a journalist of the state informational agency Minsk‐Novosti had been fired 

because she had passed over a press release from the Mink City Executive Committee to her colleagues 

who work in independent mass media. 

The press  release presumably was  sent  to  the newspapers  founded by  the city executive committee. 

However, it had a syntactical mistake which caused jokes and quickly spread on the web. 

The editorial office of Minsk‐Novosti held an investigation and finally decided to fire the employee who 

allegedly  passed  over  the  press  release  to  a wider  audience.  The  order  of  dismissal  states  that  the 

journalist failed to fulfill the requirements of the probation period. 

Remarkably,  the Minsk  City  Executive  Committee  admitted  the mistake,  however,  they  refused  to 

defend the journalist, claiming that the agency was independent in its decisions. 

On October 2  the Russian Embassy  in Minsk  refused  to  receive  the petition  from BAJ  to defend  the 

photographer Denis Siniakov and advised to send it via post. 

Denis  Siniakov was  arrested  for  two months  after  he was  detained  together with  environmentalists 

when covering a Greenpeace action on  the Arctic Sunrise  in  the Pechora See. The petition against his 

arrest was signed by 78  journalists,  including Zhanna Litvina, Andrei Bastunets, Viachslau Khadasouski, 

Aliaksandr  Starykevich,  Sviatlana  Kalinkina,  Iryna  Leushyna,  Yulia  Darashkevich  and  other  reputable 

Belarusian editors, journalists and photographers. 


