
THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS   

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting September 24 – October 14 

The photo of the “Associated Press” journalist Siarhei Hryts with black eye spread in all independent 
online and print media. The  journalist was hit  in the face by unknown people  in plain clothes when 
detained at the pre‐electoral picket  in Minsk  together with  the participants of  the action and other 
journalists. The detainees were held  for  several hours  in  the Frunzenski district police department, 
and  then were  set  free, with  parting wishes  not  to  turn  up  at  such  actions  because  “militia may 
behave  inadequately”. The  journalist did a medical expertise and next day  filed a complaint  to  the 
police. On October 7 an answer came  from  the Frunzenski district police department: “none of  the 
police workers had applied physical force or violence against S.Hryts, as well as any special means”. 
Also at the end of September BAJ received a reply to the petition addressed to the head of the Minsk 
City Executive Committee police department Aliaksandr Ioskin. BAJ had suggested holding a meeting 
to discuss  issues of  ensuring  journalists’  safety  at  street mass  events. Mr  Ioskin  answered  that he 
found  the  level  of  relations  between  policemen  and  journalists  “sufficient”  and  declined  the 
suggestion. 

The  imprisoned  human  rights  defender  Ales  Bialiatski was  honored with  the US  State  Department 
award on September 25, his 50th birthday. The prisoner’s wife Natallia Pinchuk attended the awarding 
ceremony  in the US Ambassador’s residence  in Warsaw. The award was presented by the Ambassador 
Lee Feinstein on behalf of  the US Secretary of State Hillary Clinton:  the message underlines  that  the 
award was granted for achievements, commitment and courage in human rights activities. 
Ales  Bialiatski  was  sentenced  to  4.5  years  imprisonment  in  medium‐security  colony  with  property 
confiscation on  tax‐evasion charges. The criminal prosecution  resulted  from  information about  foreign 
bank accounts. The  court disregarded  the  fact  that  the money  in  the accounts was aimed  for human 
rights  activities  of  the  human  rights  center  Viasna  closed  down  by  the  authorities.  The  court  also 
dismissed  the  fact  that  the alleged damage had been compensated by voluntary donations within  the 
case. 
The arrest stirred great public discussion  in the  international community. He  is recognized a prisoner of 
conscience; democratic countries, leaders of the EU and the USA demand his release. 

On September 25 the editor of the website Charter‐97 Natallia Radzina  informed that her phone  lines 
were constantly attacked. Constant phone calls came from the number of the chief editor of the Russian 
newspaper Novaya Gazeta Dmitry Muratov, who knows. The editor, who knows Radzina very well, was 
unaware of  this attack. Natallia Radzina  is  sure  that  the phone  lines were blocked by  the Belarusian 
special services. She said she would possibly appeal for help to the Polish prosecutor’s office. 
We remind that a similar incident took place with Iryna Khalip, journalist of Novaya Gazeta and wife of 
ex‐candidate for presidency Andrei Sannikau. She received phone calls from different people willing to 
buy a car, rent a flat and the like. Iryna also thinks that this was the business of the special services. 

On  September  26  BAJ  received  a  letter  from  the  General  Prosecutor’s  office  in  response  to  the 
campaign  in  support of Anton  Surapin. We  remind  that  in August 14  to  September 13 BAJ held  the 
campaign  of  signing  the  petition  to  dismiss  criminal  charges  against  Anton  Surapin,  editor  of  the 
website Belarus News Photo that first published the teddy bears from the Swedish plane. The collected 
signatures under  the petition were  sent  to  the KGB and  the General Prosecutor’s office. The General 
Prosecutor’s office  in  the  letter signed by  the department head D.Charkas  informed  that  the General 
Prosecutor’s office also handed over the petition with the signatures to the KGB. 

On September 28 BAJ received a reply from the head of the police department of Minsk City Executive 
Committee Aliaksandr Ioskin. The Belarusian Association of Journalists invited the police representative 
to hold a discussion on  the  issues of ensuring safety  for  journalists at mass events. Aliaksandr  Ioskin 



thinks  that  the  level of  relations between  the police  and  the media  is  “sufficient”,  and declined  the 
suggestion. 
In  the meantime media workers are often  targeted at mass events. The  latest  incident  took place on 
September 18 when the police detained and beat a team of journalists that covered an electoral picket. 

As reported on September 28, Amos Roberts, Australian SBS TV journalist whose equipment had been 
confiscated  at  the  customs of Minsk‐2  airport on  September 21,  filed  a  complaint  to  the Belarusian 
General Prosecutor’s office. Copies of the complaint were also sent to the Interior Ministry, the Foreign 
Affairs Ministry and the Customs Committee.  

In the complaint Amos Roberts informed that the confiscated information carriers contained around 12 
hours  of  recorded  materials,  several  thousand  of  photos  etc.  which  is  the  journalist’s  intellectual 
property.  The  journalist  underlined  that  during  the  procedure  of  confiscation  the  customs  officers 
started to delete the photos themselves, despite his numerous protests. Among the confiscated things 
were HD video camera Panasonic HPX‐170, HD video camera Go‐Pro Hero, a photo camera Canon G12, a 
laptop Macbook, an Apple DVD‐drive, digital  information carriers, an  iPhone, several documents  from 
the archive of SBS and a teddy bear with a parachute. 

On September 28 Anatol Bukas, the chief editor of Borisovskiye Novosti and its commercial supplement 
Reklamnyj BorJoMi  informed  that  the newspaper kept on enduring pressure.  In particular, around 60 
copies of  the newspaper were  removed  from newsstands on demand of  the  sanitary  inspection. Mr 
Bukas says the sanitary inspection implements oral ruling of Barysau City Executive Committee. Also the 
prosecutor’s office answered to the complaint filed by Anatol Bukas against arbitrary demolition of the 
newspaper  sign over  the  entrance  to  its office  in August  this  year.  The prosecutor’s office  found no 
violations of law in these actions. 

On  October  3  Maryna  Adamovich,  wife  of  the  political  prisoner  Mikalay  Statkevich,  who  was  a 
candidate  for presidency  in 2010,  said  that her husband did not  receive  independent press,  such as 
Nasha Niva and Novy Chas.  
We  remind  that  the political prisoner Mikalay Statkevich was  sentenced  to  six years'  imprisonment  in 
medium security colony under article 293, part 1 of the Criminal Code (organizing mass riots) in the case 
of December 19, 2012. On December 12, 2012 the court ruled to toughen the imprisonment conditions, 
and the prisoner was transferred from colony No17 in Shklou to prison No4 in Mahilou. 

On October 5 it became known that the republican draft budget for 2013 allocates 10 mln dollars more 
for  the  Belteleradiocompany,  which  is  20% more  as  compared  to  the  previous  year.  In  2012  the 
republican budget allocated to the BT 360 billion rubles, which is around 43 mln dollars (currency rate of 
end of December, 2011). This year the sum equals to 53 mln 411 thousand dollars. 

On October 7 the AP photographer Siarhei Hryts, who had been beaten by policemen on an electoral 
rally, received an answer from the police department of the Frunzenski district administration in Minsk. 
The  letter  says  that  the  police  conducted  a  check‐up  on  his  complaint  and  did  not  find  crime 
constituents in the actions of their workers (art. 174, part 1, point 2 of the Code on Criminal Procedure). 
The answer  states:  “The  check‐up  failed  to  clarify  circumstances of how bodily harm was  inflicted  to 
Hryts S.V. because none of the policemen used force or physical violence against him, as well as special 
means”. “There was no possibility to clarify circumstances how the video materials from Hryts’ camera 
were deleted” (the journalist had a PHOTO camera – BAJ). The ruling was signed by the deputy head of 
the  department  on maintenance  of  public  order  and  preventive measures/…  /  of  Frunzenski  district 
administration  A.Chumik  and  deputy  head  of  the  police  department  of  the  Frunzenski  district 
administration R.Vaskrasenski. 
We remind that Siarhei Hryts was detained and wounded on September 18 when shooting an electoral 
rally made by activists of Tell the Truth! Campaign calling for boycott (in all seven journalists were detain 
then). The  van with plain  clothed people appeared at  the place before  the  rally actually  started. The 
unidentified people  started  to push and grab  journalists and activists. Siarhei Hryts had his  spectacles 
broken and damaged eyelid. The detainees were taken to the Frunzenski district police department and 



held  there  for  three  hours. When  Siarhei  Hryts  had  his  camera  back,  all  photos  of  the  action were 
deleted. The next day the journalist underwent medical expertise and filed a complaint to the police. 

On October 9 the video reporter for Nasha Niva Tatsiana Haurylchyk was detained when recording an 
art performance  in October square  in Minsk. She was set free three hours  later without protocols and 
without the video recording she had made. 

On October  10 Mahilou  independent  journalist Ales  Burakou was  called  via  phone  to  the  police  to 
undergo fingerprinting. He answered he would appear only by the official written summons. 

On October  11  it  became  known  about  the  end  of  the  linguistic  expertise  of  the  article written  by 
Vitebsk  journalist  Mikalay  Petrushenka.  We  remind  that  at  the  end  of  August  Orsha  Municipal 
Department of Legal  Investigation Committee of Belarus  filed a criminal case against  the  independent 
journalist Mikalai Pietrushenka for “insulting a governmental official”. The legal prosecution was caused 
by  a  Web‐publication  “A  Pedophile  Received  Bonuses  for  the  Best  Children’s  Playgrounds”  by  M. 
Pietrushenka, published in the Blog Section on www.nash‐dom.info Web‐resource on August 8, 2012. In 
accordance  with  the  resolution,  signed  by  Senior  Legal  Investigator  S.  Shcharbianka,  the  journalist 
“noted”  that  the Deputy Chairman of Orsha City Executive Committee was  suspected  in  facilitating a 
pedophile’s activity. Consequently,  it was stated that Petrushenka had “publicly  insulted” the municipal 
official on duty, says the ruling. According to the  investigator, the case materials are enough to state a 
crime under article 369 of the Criminal Code “Insulting an official representative”. 
Mr Petrushenka was allowed  to be present at  the expertise. The  journalist motioned  to carry out  the 
expertise by a joint commission of BAJ and BUJ representatives, the investigative officers entrusted the 
deal to Vitsebsk Pedagogical University named after Piotr Masherau. 

On October 11 the activists of the youth initiative “Alternative” staged an action in Minsk center with a 
TV‐set, noodle‐soup over the TV‐set and logos of state TV channels. The sign below says “Donations for 
BT salaries”; some people throw cash. Aleh Korban explains that in his view this is the salary the official 
media  workers  deserve.  The  activists  were  taken  to  the  Partyzanski  district  police  department.  On 
October 12 the  judge of the Partyzanski district court Ryta Shahrai sentenced the people to five days' 
administrative arrest for petty hooliganism (article17.1 of the Administrative Code). 

On October 12 the  judge of the Soviet district court  in Homel Siarhei Ulasau cancelled the fine to the 
civil  activist  Aliaksandr  Pratsko  for  “selling  newspapers  in  improper  place”.  The  ruling  on  the 
administrative fine was remanded to the commission of the Soviet district administration. According to 
Aliksandr Pratsko  the  legal  counselor  that presented  the  Soviet  administration  in  court  asked not  to 
cancel the fine; however he could not explain what legal norm the distributor had violated by selling the 
newspapers in Pryvakzalnaya square. 
We remind that on August 20 in Homel in Pryvakzalnaia Square the civil activist Aliaksandr Pratsko was 
detained while selling the  independent weekly “Novy Chas”. An administrative protocol was drawn up, 
stating he had violated article 12.17 of the CoAO – he was selling newspapers in an inappropriate place. 
On September 6 the administration’s commission fined the distributor 100 thousand rubles (nine euro) 
for selling the newspaper “Novy Chas”  in  improper place. Aliaksandr Pratsko appealed against the fine 
on the grounds that the mentioned article envisages a fine not for selling press in an inappropriate place, 
but for selling press in places where it is banned by law. 


