
1 

THE BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS  

Mass Media Week in Belarus 

Info‐posting May 27 –June 23, 2013 

Within the reporting period probably the whole array of violations occurred in Belarus – warnings to 

independent TV journalists for work without accreditation, refusals to accredit journalists for official 

events,  preventing  journalists  from work,  detentions,  denying  information.  Also  new  evidence  of 

compulsory subscription to state‐run press appeared. 

On May 27 the Belarusian human rights defender Ales Bialiatski, who has been in prison since August 4, 

2011, was re‐elected as Vice President of the International Human Rights Federation (FIDH) during its 

38th Congress in Istanbul. 

50‐year old Ales Bialiatski, head of the Belarusian unregistered human rights center Viasna, is serving a 

four and a half prison sentence in Babruisk colony No2. On November 24, 2011 he was claimed guilty of 

large‐scale  tax  evasion.  He  received  the  imprisonment  sentence with  property  confiscation  (the  flat 

where  the  unregistered  human  rights  NGO  Viasna  was  located).  The  prosecution  was  based  upon 

information about bank accounts in Lithuania and Poland; the judge did not take into consideration the 

fact that the money in the accounts was aimed for Viasna activities. 

On May 29 the correspondent of the non‐state national newspaper Narodnaya Volya Maryja Malevich 

was denied accreditation for a press‐conference dedicated to the First Cheese Festival near Minsk. She 

said first she had been invited to the event; then she received a phone call where she was asked not to 

come  because  some  officials were  going  to  speak  at  the  press‐conference,  and  the  organizers were 

afraid of potential provocative questions. 

When BAJ asked for comments to the situation, the organizer of the festival Andrei Kiryjenka called the 

journalist’s actions “inadequate” and held back from more comments. Maryja Malevich said she might 

sue the organizers in court – both for the denied accreditation and for insult. 

On May 30 the  independent  journalist Volha Chaychyts was given a written warning against work for 

foreign mass media without accreditation (p.4 art. 35 of the Law on Mass Media) from the prosecutor’s 

office  in  Smaliavichy  district.  She was  questioned  only  about  her work with  Belsat.  She  refused  to 

answer, and then was handed in warning. She said she would appeal against the warning. 

In April Volha Chaychyts and her colleague Ales’ Silich were present at a public discussion around the 

project of the Chinese industrial park that is going to be built in Smaliavichy district, not far from Minsk. 

Then a policeman copied the personal data of the journalists and promised to clear up all things. 

On May 31  the  judge of  the Minsk City Court Valer Kamisarau heard  the appeal of  the Radio Racyja 

journalists  Aliaksandr  Yarashevich  and Henadz  Barbarych who were  detained  on  April  27  after  the 

Chernobyl Way demonstration and got three days’ arrest for disobeying police’s demands. 

In  the appeal  (dated April 29)  the  journalists drew  attention  to  a  large number of discrepancies and 

violations  in  the police’s  testimonies and actions. According  to  the  journalists,  the policemen did not 

introduce  themselves  and  did  not  name  any  reasons  for  detention,  they  did  not  provide  procedural 

protocol, and in court they were unable to mention exactly the place of detention. 

They  insisted  that  the policemen were biased  and  interested  to make  the  journalists  guilty, because 

otherwise they would have been responsible themselves. 



2 

However, the judge found all these arguments insufficient and upheld the decision of the first instance 

court. Now the journalists have only the Supreme Court to appeal to. 

Video reports from the court hearing were not allowed. 

On June 5 in Minsk policemen detained the civil activist of the Nash Dom campaign Natallia Leonava for 

distribution  of  the  campaign’s  newspaper.  At  4pm  she  was  taken  to  the  Frunzenski  district  police 

department and was set  free  two hours  later. No detention protocol was produced; she gave written 

explanations only. She was threatened with a KGB isolator. 

On June 7 the prosecutor’s office of Smaliavichy district  issued a warning to an independent journalist 

Ales’ Silich for contributing to a foreign mass medium without accreditation (p. 4 art. 35 of the Law on 

Mass Media). 

Several  weeks  before  he  and  his  colleague  Volha  Chaychyts  (see  above)  were  summoned  to  the 

prosecutor’s office  to give explanations about public discussion over  the Chinese‐Belarusian  industrial 

park  in April. Volha Chaychyts appeared at  the prosecutor’s office earlier, and was warned,  too. Ales’ 

Silich disagrees with the warning, the same as Volha, and is going to appeal against it, as it violates his 

constitutional right to gather and disseminate information. 

On  June 7  in Brest  independent  journalists Ales’  Liauchuk  and Milana Kharytonava were prevented 

from work at the city market of car parts. They were preparing a report how initiators of the campaign 

“Narodny Referendum” were talking to entrepreneurs and customers at the market. 

“Meantime the manager of the market Aleh Dzenisiuk appeared, and claimed recording without permit 

was forbidden as the market was private property,” said Ales’ Liauchuk. “Besides, he was interested how 

the photos would be used further.” The journalists argued that the Constitution guarantees freedom to 

distribute information, to which the manager reacted that the market had its own rules and called the 

police. 

The  local  inspector Aliaksandr Talatynnik copied  the personal data of  the  journalists and warned  they 

might be summoned to the police department for questioning. 

The journalist of the European Radio for Belarus Zmitser Lukashuk has been denied accreditation for a 

press‐conference  in  the  lower  chamber of Parliament on  June 11. He was  informed about  it on  the 

phone by the head of the House of Representatives press center Mikalay Lis. The official reason for the 

refusal was that the radio does not have a yearly accreditation from Parliament. 

The  press‐conference was  dedicated  to  considering  the  draft  law  on  confiscation  of  cars  for  drunk 

driving. The journalist applied for accreditation a week before the conference. The press‐service of the 

House of Representatives first refused to receive the application by fax and “directed us to agree upon 

the matter with  the director, Mr  Lis. He  first also excused by  the  fact  that we don’t have  the yearly 

accreditation, explained that the president’s security service might not allow. But finally he allowed that 

the press‐service received our application. And today he informed that the journalist was not allowed to 

attend the event,” says Zmitser Lukashuk. 

The Euroradio has  tried  to get accredited at  the House of Representatives  for  the  last  two years, but 

unsuccessfully. 

On June 12 in Vitebsk policemen and plain‐clothed people prevented journalists from taking interviews 

near  a  court  building. On  that  day  a  hearing  of Andrei Haidukou  case  started:  the  young man was 

charged with high treason. The case was heard behind closed doors. 

The men shielded the view with hands and popped up in front of cameras, some of them just kept silent, 

and one of them warned not to shoot, otherwise he was going to call a detention squad. In particular, 



3 

the detention threat was addressed to the Nasha Niva correspondents Aksana Rudovich and Tatsiana 

Haurylchyk. 

On  June  13  it  became  known  that  officials  in  Brest  prevent  journalists  from  covering  the  situation 

around  non‐privatized  dwelling.  The  first  incident  took  place  with  the  correspondent  of  non‐state 

newspaper Yury Shapran, who  is also a BAJ member. After readers alarmed the editorial office of the 

newspaper that a crowd gathered near the city department of public dwelling and utility services, the 

journalist headed for the venue to see the situation. However, when he wanted to enter the building in 

order to take comments from the officials, a man stood on his way. When Shapran mentioned he was a 

journalist, the man threatened with physical actions. “The man tried to close the door  in front of my 

face, when he did not manage, he called the policemen, and they asked me to leave the building,” told 

Yury Shapran. 

On  June  13  independent  journalists Milana  Kharytonava  and Ales’  Liauchuk  also  tried  to  cover  the 

same situation. Their intention to make a video report from the crowd provoked nervous reaction of the 

officials. “A man came up to us, showed his ID – it was very quickly, we did not manage to see who he 

was – and asked us to stop recording and called the police,” said Ales’ Liauchuk. The policemen listened 

to both sides and did not interfere with the journalists’ work. 

As  reported on  June 14, Minsk city dwellers  started  to  receive  letters  from  the department of public 

housing  services demanding  to dismantle  individual  antennae  from  roofs  and  facades of  apartment 

blocks. In particular, the demand to do so was distributed in the business and dwelling center Cascade. 

The demand is based on the Ruling of the Council of Ministers No384 dated May 16, 2013. According to 

the document, physical persons need an official permit from local authorities in case they want to install 

usual TV and satellite antennae. 

Those citizens who have already installed such equipment must also get a permit; to do that they need 

to make a technical inspection at their own expense to check that it complies with the norms. If it fails 

to meet the norms, the equipment is to be deinstalled, again at the expense of the applicant. 

On  June  16  the  independent  journalist Ales’  Silich was detained when making  a  report  in  Stowbtsy 

district where a pig epidemic was said to have broken out. The  journalist was taken to the  local police 

department. After a protocol was drawn up, a police car  took him straight  to  the  railway station. We 

remind  that several days before he received a warning  from the prosecutor’s office  for contributing  to 

Belsat without accreditation. 

On June 16 around 10 thousand copies of the newspaper Nash Dom, a thousand brand envelopes and 

other print products of  the  civil  campaign Nash Dom were  seized  in Minsk. Policemen of  the  Soviet 

district police department confiscated the print products from a garage  in Minsk. Remarkably,  it was a 

special  issue of the newspaper which fully consists of cartoon strips. A  little earlier the same  issue was 

confiscated from an activist of Nash Dom Natallia Leonava. 

On  June  17  the  court  of  Krychau  district  announced  the  decision  in  the  lawsuit  to  defend  business 

reputation which the public unitary enterprise “Cherykau PMK No 280” filed against the non‐state low‐

circulation newspaper Volny Horad. The court  found  that  the  facts published  in  the newspaper No4, 

dated  February  3,  2013  concerning  the  mentioned  enterprise,  were  false.  The  court  obliged  the 

newspaper to publish refutation of the information. 

Siarhei Niarouny, editor of the newspaper, disagrees with the decision and is going to appeal it. 

The mentioned article was written after a woman phoned  to  the editorial office and complained  that 

her husband had not received a salary for the last three months. “The judge did not sustain all our major 



4 

motions. For  instance, the Cherykau PMK should have provided a collective agreement, contracts with 

workers,  paychecks  etc  in  the  court  hearing.  In  this  case  it would  have  been  obvious whether  the 

[enterprise] really pays salaries to its workers,” said Siarhei Niarouny. 

On June 17 the portal onliner.by published a photo of the document which proves that the compulsory 

subscription to state‐run newspapers still exists. The letter was dated June 13 and signed by the head 

of a housing and utilities sector No8 of  the Soviet district  in Minsk.  It was addressed  to a shop  in  the 

district. 

The document says that the owners of the shop, tenants of the building which belongs to the municipal 

services, “are obliged” to subscribe to state‐run newspapers Sovestkaya Belorussia, Respublika, Minski 

Courier for the second half of 2013 by June 20. 

 “It is desirable” to subscribe to the magazine Planeta, newspapers Znamia Yunosti, Zviazda, Narodnaya 

Gazeta, Vechernij Minsk. 

A copy of subscription confirmation had to be sent to the local housing and utilities body. 

As the onliner.by user, sender of the photo, calculated, the shop was offered to spend almost 2.8 million 

rubles to read the newspapers (approx. 270 euros). 

In a talk with onliner.by employee, the head of the housing and utilities body confirmed that it was not 

the first time when such letters were sent – it was done by the order of the administration of the Soviet 

district; and “most people subscribe, there are practically no refusals”. 

As reported on June 18, the head of the Baranavichy department on the affairs of the youth refused to 

talk to the independent outlet Intex‐Press because she “does not want and will not tell anything”. 

The  correspondent Natallia  Salamianka  asked  the  head  of  the  department  (in  the  Baranavichy  city 

executive committee) Ema Zakharava to tell about the activities of the only local work team organized 

by the department. 

At first Ema Zakharava imitated readiness to communicate, but was always busy, asking to phone later. 

When the correspondent asked about the obvious attempts to avoid the talk, the head said: “I thought 

and decided that I shouldn’t meet with you. I don’t want and I will not tell anything to your newspaper 

at all.” 

As reported on June 19, the department on trade and services of the Babruysk city executive committee 

sent  “a  plan‐task”  to  heads  of  private  businesses  of  the  city  –  to  subscribe  to  the magazine  of  the 

Ministry of Trade  “Hermes”.  In  addition  to  the  subscription,  the head of  the department Aliaksandr 

Kisialiou offered to buy several tickets to the yearly festival “A wreath of friendship”. The businessmen 

were asked to send back the confirming receipts for subscription and purchase by fax before June 20. 

On  June  19  the  human  rights  defender  Valianstin  Stefanovich  sent  a  petition  to  the  head  of  the 

Belteleradiocompany  Henadz  Davydzka  asking  to  prevent  discriminatory  statements  according  to 

nation in programs of the public TV. 

The  petition  was  filed  after  the  TV  channel  Belarus  1  showed  a  criminal  episode  “Secrets  of 

Investigation”. The story  reveals circumstances of a cellmate murder, committed by Ryhor Yuzepchuk 

and his accomplice, repeatedly stating nationality of  the person among other negative characteristics. 

The story used  the phrases “it was all clear with  the Gypsy Yuzepchuk”, “with poorly educated Roma 

Yuzepchuk”, “according to the words of the Gypsy”, “convicted Gypsy Yuzepchuk” etc. At the same the 

program did not specify the nationality of his partner Pavel Petrakou and the victim Ihar Khodanau, who 

also received extremely negative characteristics in the story. 



5 

Valiantsin Stefanovich thinks that such indication of the nationality of the perpetrator may contribute to 

xenophobia and discriminatory behavior  in  the  society, as well as  to  formation of extremely negative 

treatment of representatives of the entire Roma minority in our country. 

According to the professional code of the Belarusian Association of Journalists and the professional code 

of the Belarusian Union of Journalists, it is prohibited to disseminate hatred calls in the press. 

Valiantsin Stefanovich urges Mr. Davydzka to check on the facts, as well as to instruct the authors of the 

program on the inadmissibility of such incidents in the future. 


