
 1

BELARUSIAN ASSOCIATION OF JOURNALISTS 
 

The 2008 Parliamentary Election Coverage in the Belarusian Media 
Bulletin 2 

 
(July 21–31 2008) 

 
The 2008 Parliamentary Election Coverage in the Belarusian Media monitoring aims 
to find out how exhaustively the Belarusian media have covered the election and the 
work of the subjects involved (both individuals and institutions), as well as the degree 
to which media contributions meet the key principles of journalistic ethics and 
professional standards of covering elections. The present bulletin focuses on the 
period connected with slating and of candidates’ initiative groups’ formation and 
registration. 
 
The monitored objects have been as follows: Nashi Novosti news programme (ONT), 
Panorama Nedeli weekly analytical programme (the 1st National Channel), Naviny 
Rehijona – Homiel regional news programme (the 1st National Channel), Novosti-
Reghion (Mahilou regional TV); Radiofact (the 1st National Radio Channel), Naviny 
(Homiel Regional Radio 101.3 FM), Naviny (Mahilou Regional Radio); Belarus 
Segodnya, Respublika, Belorusy i Rynok, Narodnaja Vola, Komsomolskaya Pravda v 
Belarusi, Homielskaja Prauda, Mogilyovskaya Pravda and Dneprovskaya Nedelya 
papers, as well as www.belta.by, www.naviny.by and www.tut.by on-line media and 
www.euroradio.fm, the on-line version of the European Radio for Belarus (the total 
19 media). The time span for both qualitative and quantitative analysis was ten days. 
 
Main Findings and Some Conclusions 
 
Although the government gives the parliamentary election much more political 
significance as compared to the 2004 election, the state-owned media are still 
covering it in their traditional manner, i.e. by allocating to it much less time and space 
than to sports and weather. 
 
The subjects participating in the election are also featured in the traditional manner: it 
is the Central Election Commission that is presented as the leading actor, whereas the 
other subjects are either ignored, or mentioned only, or represented in a depersonified 
way.  
 
Quite a lot of state-run media have not mentioned the observers and, if have 
mentioned, did not pay any considerable attention to the problem of election 
observation. 
 
The independent media have been covering the election in a much more detailed way. 
They have allotted the election related topics, the CEC included, several times as 
much space as the so-called ‘country’s leading paper’ Belarus Segodnya and other 
state-owed periodicals. The same can be said about the other actors, ranging from the 
observers to political parties. Thus, compared to the independent media, the state-
owned ones have been giving the election just a minimalist coverage, limiting mainly 
to official information released by the CEC. 
 



 2

In their manner of representing the different actors the official media still stick to 
ideological dogma, which maintains that the country has an efficient and productive 
government on the one hand, and an infantile and destructive opposition on the other. 
Their views of the CIS observers and the western observers are totally different, too, 
the former being generally represented in a positive or neutral way, the latter 
receiving either negative or neutral coverage. So it can be stated that the state-owned 
media already tend towards biased election coverage.  
 
Online and Electronic Media 
 
Covering the election process the state-owned online and e-media have so far 
restricted themselves to the CEC’s official information only. No journalists’ 
commentaries or election analyses have been recorded. It is the CEC representatives 
exclusively who have been giving their assessment of this stage of the election. Thus, 
CEC Chairperson Lidzija Jarmosyna claims this campaign is more open and 
democratic that the previous ones were. During an online conference on 
www.belta.by she also announced that a lot of observers are going to monitor the 
election, ‘No one else has more observers than we do.’  
(http://news.belta.by/ru/news/archive?date=24_07_2008&page=2&id=247183). Later 
on BELTA quoted the CEC Chairperson saying that Belarus is not going to limit the 
number of observers. 
(http://news.belta.by/ry/news/archive?date=29_07_2008&page=1&id=248421). 
 
In his turn, Milalaj Lazavik, CEC secretary, stressed that the registration of initiative 
groups had been more ‘liberal’ this year, ‘Only 5% of all the initiative groups to 
nominate candidates to stand for Parliament have been denied registration. During the 
previous election the number exceeded 10%.’ 
(http://news.belta.by/ry/news/archive?date=29_07_2008&page=1&id=248367). 
 
In general, the state-run e-media have featured the election as a well-organised event 
with the CEC at its head. As for the other subjects, it is the CIS observers and western 
observers that come second. Yet, the time and space allotted to them have been very 
small. Thus, Nashi Novosti (ONT) gave the CEC 3’9’’, whereas the CIS observers 
and the western observers received 42’’ and 7’’, respectively. Radiofact (the 1st 
National Radio Channel) allotted about three times as much time to the CEC. Once 
again, the CIS observers were the second (4’20’’) and the western observers were the 
third (2’33’’), the former being represented positively or neutrally, the latter 
negatively or neutrally. 
 
The regional e-media paid even less attention to the above-mentioned actors or 
ignored the observers altogether. What characterises this period is that the state-
owned e-media either have not distinguished any other political actors (e.g., different 
political parties) or in giving them coverage, if any, have only mentioned them or 
used depersonified generalisations, such as ‘the opposition’ instead of naming an 
opposition party directly. In a way, BELTA website makes an exception, mentioning 
other actors apart from the CEC.  It is the Belarusian President who has been featured 
most by the state-owned e-media during this period. Of all the election subjects, the 
above-mentioned Nashi Novosti (ONT) gave 74% of its time to Alaksandar 
Lukashenka. The same programme allotted about twice as much time to the weather 



 3

as it did to the election. This is typical of all the other state-owned e-media with the 
exception of Radiofact, which gave the election twice as much time as to the weather. 
 
The independent online media (www.naviny.by, www.tut.by and www.euroradio.fm, 
the online version of the European Radio for Belarus) have presented a much wider 
range of actors. Besides the CEC and the observers, they have given coverage to 
virtually all the participants in the election, from political parties to candidates-to-be. 
It is noticeable that, for example, www.naviny.by has allotted an equal amount of its 
space (measured in symbols) to the CIS observers and western observers. In addition, 
the website offers experts’ and analysts’ opinions. 
 
Printed Media 
 
Like their electronic counterparts, in covering the election the state-owned papers 
have limited themselves to brief official information only. The CEC appears to be its 
main actor. Respublika has allotted 425 cm² to the CEC activities and mentioned the 
CIS observers (24 cm²). Belarus Segodnya has given even less space to the CEC (290 
cm²) and ignored the observers altogether. As for the opposition, Belarus Segodnya 
has given it a meagre 42 cm² of its space, all of it presenting the opposition in the 
negative light. 
 
Compared to the nationwide papers, the regional press has given the election even less 
coverage. For example, Mogilyovskaya Pravda and Dneprovskaya Nedelya together 
have given the CEC not much more coverage than Belarus Segodnya has to the 
opposition. However, on 22 July 2008 the state-owned Homielskaja Prauda published 
a number of contributions on the election, as there was a workshop being held at the 
time, in which CEC Chairperson Lidzija Jarmosyna took part. In one of the 
contributions the paper lambasted the opposition for its alleged reluctance to stand for 
parliament and to especially to win in the election, ‘It must be an utter disgrace for a 
politician first to holler like mad that the corrupted tyrants and bureaucrats won’t let 
such a talented, honest and wise person as he is get into power, and now that all the 
hindrances have vanished to admit that he is actually not up to the job… So here 
come all sorts of teenage excuses, like ‘what’s the point in getting into this Chamber 
if it is still illegitimate?’ The article also mentioned some political figures, ‘It must be 
only logical that Alaksandar Milinkievic said in his interview to a Polish media outlet 
that he is going to stand for parliament in order to stir a discussion rather than win. 
Well, one doesn’t know really if the opposition is laughable, or pathetic, or… For 
candidates who stand for parliament just in order to stir a discussion, which simply 
means shooting their mouths off, deserve not even pity but contempt.’ Finally, the 
opposition was described as helpless and incapable, ‘the opposition members are 
going to rely on the state leader to take them by the hand and bring them to 
Parliament, like small children.’ 
 
Like the independent online media, the independent papers have tried to present a 
wider range of the election actors. They have written much more not only on the 
opposition parties and politicians, but also the CEC work. 
 
For example, Belorusy i Rynok has allotted ten times as much of its space to the CEC 
than the presidential Belarus Segodnya. Belarusy i Rynok has given all the actors 
mainly neutral coverage or written positively both about the CEC and the opposition. 



 4

The independent Narodnaja Vola has also given a balanced coverage to each actor. 
Compared to Belarus Segodnya, it has also allotted more of its space to the CEC. 
 
So has the Russian Komsomolskaya Pravda v Belarusi. However, it has only just 
mentioned some other actors, without giving them any noticeable amount of its space, 
except for President Lukashenka, who was presented mainly in positive light.  


